Urban Governance and Social Innovation
Dr. D.V. Wiersema (Daphne)
Assocatie lector Studentbegeleiding in het hboDaphne Wiersema is hoofddocent bij de opleiding Toegepaste Psychologie aan de HvA en onderzoeker in het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. Daphne stond, samen met anderen, aan de wieg van de succesvolle Leergang Loopbaancoaching die vanuit Leven Lang Ontwikkelen wordt aangeboden en geeft les in diezelfde leergang. In oktober 2023 is Daphne benoemd tot associate lector Studentbegeleiding in het hbo binnen het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
Daphne houdt zich als docent en onderzoeker bezig met het thema Studentbegeleiding en Loopbaanbegeleiding. De centrale vraag is steeds hoe we zowel als HvA en als docent-begeleiders studenten het beste kunnen ondersteunen bij hun loopbaan in het hoger onderwijs, met oog voor verschillende thuis- en onderwijsachtergronden.
Daphne studeerde Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2009 aan diezelfde universiteit op onderzoek naar de manier waarop mensen hun mening verdedigen. In 2011 maakte Daphne de overstap naar de Hogeschool van Amsterdam en ging aan de slag als docent en later hoofddocent bij de opleiding Toegepaste Psychologie waar zij zich inzet voor de verbinding van onderzoek, onderwijs en praktijk.
-
Scan Studentbegeleiding op Maat
Wiersema, D., van Zundert, B., van Ingen, M., & van Diepen, M. (2024). Scan Studentbegeleiding op Maat. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bijlagen-bij-nieuwsberichten/scan-studentbegeleiding-op-maat.pdf?1717406888494
-
Literatuurverkenning overstap vso-mbo
Boerema, A., Voorwinden, M., Wiersema, D., & Boendermaker, L. (2024). Literatuurverkenning overstap vso-mbo. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Jeugdzorg.
-
Stagekansen gelijkwaardig maken
Akom Ankobrey, G. A. S., Sanches, N., Wiersema, D. V., & Hanna, F. (2024). Stagekansen gelijkwaardig maken: Een actie-onderzoek naar de ervaringen en knelpunten vanHvA-studenten in het stageproces.
-
Beloften Studentbegeleiding
van Zundert, B., & Wiersema, D. V. (2024). Beloften Studentbegeleiding: Externe analyse hogescholen.
-
Hoe zorg je dat een jongere zich gezien voelt?
Boerema, A., Wiersema, D., & Leegstra, D. (2023). Hoe zorg je dat een jongere zich gezien voelt? E-learning om mentaal welzijn te vergroten. Kind en Adolescent - Praktijkreeks, 2023(4), 43-45.
-
We hebben weinig tijd dus laten we vertragen
van Diepen, M., Wiersema, D., & Ebbinge, J. (2023). We hebben weinig tijd dus laten we vertragen: Onderzoek naar interventies om loopbaanbegeleiding meer van iedereen te maken. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad.
-
Struikelen over studentbegeleiding
Wiersema, D., & van Diepen, M. (2023). Struikelen over studentbegeleiding: Inrichting, kansen en knelpunten van studentbegeleiding in de HvA. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad.
-
Studentenwelzijn op de kaart
Vosbergen, J., & Wiersema, D. (2023). Studentenwelzijn op de kaart. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. https://kennisbankstudentenwelzijn.nl/onderzoek/onderzoek-studentenwelzijn-op-de-kaart/
-
Mag het wat ongemakkelijker?
Wiersema, D., & van Diepen, M. (2021). Mag het wat ongemakkelijker? evaluatie van het symposium ‘Inclusie Hands On’ op de Hogeschool van Amsterdam. . (Version 1.1 ed.) Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kansrijke-schoolloopbanen/publicaties/mag-het-wat-ongemakkelijker.pdf?1631273911048
-
Handreiking loopbaanbegeleiding voor leerlingen met ASS
Wiersema, D. (2021). Handreiking loopbaanbegeleiding voor leerlingen met ASS. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/faculteiten/fmr/communicatie/a4-brochure-handreiking-loopbaanbegeleiding-voor-leerlingen-met-ass_def.pdf?1617278638737
-
Beter in het Bajes Kwartier.
Wichers, F., Langkamp, W., van der Steen, A., van den Hende, H., Wiersema, D., & den Broeder, L. (2019). Beter in het Bajes Kwartier. health impact assessment van het Bajes Kwartier, Amsterdam. Hogeschool van Amsterdam. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/urban-vitality/rapporten/rapport-hia_def_23jan.pdf?1581090056994
- Eenzaamheid onder kwetsbare jongeren: van herkennen naar handelen
- Student zoekt stage
- Werkkgroep jongerenwelzijn in het onderwijs
- Op weg naar het hbo, in het hbo, en daarna
- Studentbegeleiding op de HvA: inrichting, kansen en knelpunten
- Landelijk onderzoek studentenwelzijn op hogescholen
- Loopbaanbegeleiding is van iedereen
- Het Bajeskwartier
- Knowledge Mile: Groen, groener, groenst
- Determinanten van voedselverspilling