HvA United

Antenne Gooi en Vechtstreek 2020

trends in gebruik van alcohol, tabak, cannabis en andere drugs

Verslag

In Antenne Gooi en Vechtstreek wordt jaarlijks het gebruik en de markt van alcohol, tabak, cannabis en andere drugs in de regio beschreven. Trends en ontwikkelingen worden in kaart gebracht op basis van (1) interviews met professionals over de leefwereld en het middelengebruik van verschillende groepen (risico)jongeren, (2) een survey met vragenlijsten over het gebruik van genotmiddelen, en (3) testuitslagen van bij de Hilversumse testservice aangeleverde drugs.

Het coronajaar 2020 was uniek voor de Antenne monitor, met een speciale landelijke online Antenne NL Corona Special survey, en professionals die in videocalls vertellen over groepen jongeren die uit het zicht zijn geraakt. Dit leverde een hoop nieuwe vragen op. Werd met de drooglegging van de horeca ook minder alcohol gedronken? Wat deden Gooise inwoners die drugs gebruiken toen nachtleven en festivals werden opgeschort? Waren er veranderingen in aanbod, kwaliteit of prijzen van drugs? En wat doen coronaverveling, stress en behoefte aan een uitlaatklep met jongeren in kwetsbare omstandigheden? Het antwoord op deze en andere vragen vind je in dit rapport. Want ook in een pandemie valt er nog genoeg te vertellen over middelengebruik en drugsmarkt in Gooi en Vechtstreek.

Referentie Benschop, A., & Nabben, T. (2021). Antenne Gooi en Vechtstreek 2020: trends in gebruik van alcohol, tabak, cannabis en andere drugs. Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Urban Vitality 1 januari 2021

Publicatiedatum