Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Het 21+-toelatingsonderzoek in het kort

Het 21+-toelatingsonderzoek bestaat uit vaktoets(en) en taaltoets(en). Welke toetsen je moet halen, is afhankelijk van de opleiding die je wilt volgen.

Wat is het 21+-toelatingsonderzoek?

Als je geen havo-, vwo- of mbo 4-diploma hebt, kun je op grond van je leeftijd het 21+-toelatingsonderzoek maken. Dit toelatingsexamen toetst of je genoeg kennis en vaardigheden hebt om toch een hbo-opleiding te volgen.

Vaktoetsen en taaltoetsen

Het 21+-toelatingsonderzoek bestaat meestal uit twee delen: vaktoets(en) en taaltoets(en).

• Heeft jouw opleiding als toelatingseis vaktoetsen én taaltoetsen? Dan doe je:
    1. eerst de vaktoets(en)
    2. en dan de taaltoets(en)
  • Heeft jouw opleiding als toelatingseis alleen taaltoets(en)?

Dan kun je na inschrijven meteen beginnen aan het eerstvolgende taaltoetsmoment.

Welke toetsen moet ik maken?

Op de opleidingspagina van jouw opleiding staat welke toetsen je moet maken. Ga naar de opleidingspagina van jouw keuze en check de 21+-toelatingseisen via het kopje ‘Havo, vwo of mbo 4’ of via het kopje ‘Schrijf je in’. Heb je alle toetsen behaald, dan kan je toegelaten worden tot de opleiding.

Je kunt je eventueel voorbereiden met een examentraining of een cursus.

Voorwaarde voor deelname

• Als je in september wilt starten met een HvA-opleiding ben je op 1 oktober 21 jaar of ouder.
  • Als je in februari wilt starten met een HvA-opleiding ben je op 1 februari 21 jaar of ouder.

Let op:

• Ook bij deelname aan het 21+-toelatingsonderzoek ontvang je een uitnodiging voor de studiekeuzecheck (SKC). Let op: een positief advies van de SKC is niet hetzelfde als een positieve uitslag van het 21+-toelatingsonderzoek.
  • Je schrijft je apart in voor je opleiding en voor het 21+-toelatingsonderzoek. Zie de opleidingspagina voor de deadline van inschrijving en de procedure.
  • Als je je inschrijft voor de opleiding zelf, ontvangt de organisatie van het 21+-toelatingsonderzoek niet automatisch een melding dat je het 21+-toelatingsonderzoek nog moet doorlopen. Je moet je zelf aanmelden voor het 21+-toelatingsonderzoek.
Bekijk hier alle informatie over het 21+-toelatingsonderzoek

Contact

Vragen over het 21+- toelatingsonderzoek, de voorbereidende cursussen/trainingen of de 21+- toetsen?

06 2853 3546(opent in nieuw venster)
(10.00 - 16.30 uur, niet voor bellen of sms)
020 595 1405(opent in nieuw venster)
Werkdagen 09.30 - 13.30 uur