J.N. van Aanholt (Jelle) MSc., MA.
Onderzoeker, Promovendus, DocentJelle van Aanholt is onderzoeker bij het lectoraat Coördinatie Grootstedelijke Vraagstukken van de HvA en promovendus aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast geeft hij les bij de bacheloropleiding Bestuurskunde en de master Urban Management .
Zijn onderzoek richt zich op bewonersparticipatie in gebiedsontwikkeling. Gemeenten hechten steeds meer waarde aan het samenwerken met bewoners bij het maken van ruimtelijke plannen, maar dit leidt vaak tot frustratie. Meestal heeft dat te maken met een mismatch tussen de inbreng van bewoners, en de werkwijzen, processen of regels van gemeenten. Hierdoor neemt de ‘participatiemoeheid’ bij zowel bewoners als publieke professionals toe, en komt de waardevolle bijdrage die participatie kan leveren aan de lokale democratie in gevaar. In zijn onderzoek en onderwijs richt Jelle zich daarom op de weerslag van participatieprocessen binnen gemeentelijke organisaties.
Samenwerken met bewoners leidt tot spanningen binnen een gemeente, en zet vraagtekens bij bestaande verhoudingen, manieren van denken en doen. Werken met bewoners kan voor publieke professionals daarom ook een waardevolle spiegel zijn: een gelegenheid om met een frisse blik naar het eigen werk en de eigen organisatie te kijken. Jelle houdt deze spiegel graag voor: wat zeggen spanningen rond participatie over het functioneren van (professionals binnen) de gemeente, en wat moet er veranderen om in de toekomst beter met bewoners samen te kunnen werken?
Jelle studeerde Arts & Culture aan Maastricht University, en volgde masters in Wijsbegeerte en Bestuurskunde aan de UvA. Naast zijn werk als onderzoeker is hij ook een veelzijdig muzikant – onder andere als componist voor media , als zanger in het VU Kamerkoor , in de folk-popband Archie’s Grand Adventure , en in UGSI’s eigen Urban Manageband .
-
Stories that matter
Essen, E., van Aanholt, J., & de Nijs, K. (2022). Stories that matter: Verhalen van jongeren in een veranderende buurt. Hogeschool van Amsterdam, Urban Governance and Social Innovation.
-
Leren van schurende experimenten
Meerkerk, J., & van Aanholt, J. (2022). Leren van schurende experimenten: maak van de spanningen tussen participatieve en representatieve democratie het gespreksonderwerp over systemische vernieuwing. Bewogen Stad, 6. https://publications.hva.nl/w235624/leren-van-schurende-experimenten
-
De Participatiespagaat
van Aanholt, J., & Majoor, S. (2021). De Participatiespagaat. In G. Helleman, S. Majoor, G.-J. Peek, & H. van der Veen (Eds.), Participatiemoe(d) Platform Stad en Wijk. https://sway.office.com/smyJ8icyfLfDmoNa?ref=Link
-
Gedegen keuzes
van Aanholt, J., Nio, I., de Nijs, K., & van den Hende, H. (Ed.) (2021). Gedegen keuzes: verder komen bij participatiedilemma's in de Amsterdamse ontwikkelbuurten. Hogeschool van Amsterdam.
-
Enhancing Institutional Learning and Embracing Disruptive Interventions as a Bottom-Up Way to Innovate Planning Practice
Suurenbroek, F., Spanjar, G., Majoor, S., Van Aanholt, J., & De Nijs, K. (2019). Enhancing Institutional Learning and Embracing Disruptive Interventions as a Bottom-Up Way to Innovate Planning Practice. Abstract from AESOP Annual Congress: Planning for Transition, Venice, Italy.
-
Street-Level Democracy?
van Aanholt, J., Spanjar, G., de Nijs, K., Suurenbroek, F., & Majoor, S. (2019). Street-Level Democracy? urban professionals as participatory innovators in neighbourhood planning processes. In Planning for transition: book of papers (pp. 1497-1513). Università luav di Venezia.
-
Ontwikkelbuurten: Eerste Lessen en Aanbevelingen
van Aanholt, J., van den Hende, H., Majoor, S., Spanjar, G., & Suurenbroek, F. (2019). Ontwikkelbuurten: Eerste Lessen en Aanbevelingen. Hogeschool van Amsterdam, Urban Management. https://www.hva.nl/urban-management/gedeelde-content/nieuws/nieuwsberichten/2019/05/ontwikkelbuurten-de-eerste-lessen-en-aanbevelingen.html
-
De heilige graal van democratische buurtontwikkeling
Spanjar, G., van Aanholt, J., Suurenbroek, F., & Majoor, S. (2019). De heilige graal van democratische buurtontwikkeling. Rooilijn, 52(1), 8-17. http://www.rooilijn.nl/wp-content/uploads/2019/03/Achtergromd_spanjar_aanholt_suurenbroek_majoor.pdf
-
Evaluatie Participatie K-midden
van den Hende, H., van Aanholt, J., & Majoor, S. (2018). Evaluatie Participatie K-midden. Hogeschool van Amsterdam.