Security (ICT-beveiliging)

De HvA verwacht van jou als medewerker of leverancier dat je veilig omgaat met bedrijfsgegevens (onderzoeksdata, persoonsgegevens van studenten et cetera). Houd je aan de onderstaande regels. In het menu links vind je per regel meer informatie om veilig digitaal te werken.

1. Zorg voor goede Basisbeveiliging. Dit betekent minimaal: antivirussoftware, een firewall en de meest recente software-updates.

2. Laat je computer, laptop of tablet nooit onbeheerd achter. Vergrendel je scherm als je even weggaat. Dat kan bij een Windows computer met de sneltoetscombinaties Ctrl-Alt-Delete of de Windowstoets + L(ock).

3. Gebruik altijd unieke, sterke wachtwoorden en geef ze nooit uit handen.

4. Pas op voor phishing en ransomware (spam). Zorg dat je verdachte mails tijdig herkent met deze tips.

5. Sla je gegevens veilig op, zeker als het documenten, data en persoonsgegevens van de HvA betreft. Zorg altijd voor regelmatige back-ups.

6. Beveilig ook je mobiele telefoon en tablet.

7. Gebruik bij open wifi-netwerken (in trein, café etc.) altijd een beveiligde verbinding. Als je geen beveiligde verbinding gebruikt, kunnen anderen meekijken! Gebruik bij voorkeur een beveiligde VPN om contact te maken met de HvA-systemen.

Gebruik je wifi binnen de HvA-gebouwen? Kies dan de beveiligde netwerken eduroam of hva.

8. Ben je medewerker en ben je je laptop of smartphone met HvA-gegevens kwijt? Meld dit verlies direct bij de Servicedesk ICTS via servicedesk-icts@hva.nl of 020-5951402.

Gepubliceerd door  ICT Services 14 december 2023