Legal Tech Lab

Over ons

Het Legal Tech Lab van de Hogeschool van Amsterdam brengt onderwijs, onderzoek en praktijk samen op het gebied van technologie voor de rechtspraktijk.

Onderwijs

De bachelor HBO-Rechten en de master Legal Management vormen de onderwijstak van het lab. Legal tech speelt in deze opleidingen een belangrijke rol. Het lab werkt hiernaast ook samen met andere HvA-opleidingen, zoals Sociaal Juridische Dienstverlening en Social Work.

Onderzoek

De onderzoekstak van het lab wordt gevormd door het lectoraat Legal Management. Het Legal Tech Lab doet onderzoek naar de mogelijkheden en impact van technologie voor de rechtspraktijk. De focus van het onderzoek ligt op:

• software voor het beheer van juridisch relevante data (zoals contracten, licenties, volmachten en bezwaren);
  • decision tree-software voor de ondersteuning van juridische afwegingen (zoals beslissingen, proceskansen, advisering) of het opstellen van complexe juridische documentatie (automated document assembly);
  • e-discoverysoftware voor de analyse van grote hoeveelheden documentatie op juridische relevantie (bijvoorbeeld bij due diligence-onderzoek, fraudeonderzoek of de behandeling van Wob- of AVG-verzoeken).

Het lab is onderdeel van het Expertise Centrum voor Applied Artificial Intelligence. Hierin werken alle faculteiten van de HvA nauw samen op het gebied van toegepaste kunstmatige intelligentie.

Praktijk

Wij zijn trots op de samenwerking met onze twaalf samenwerkingspartners, die alle lagen van de rechtspraktijk vertegenwoordigen: van juridische uitgevers, tot advocatuur, overheid, financiële instellingen, softwareaanbieders, juridische dienstverleners en rechtsbijstandsverzekeraars. Gezamenlijk creëren wij unieke kennis en werken we aan de rechtspraktijk van de toekomst.

Video: Wat is het Legal Tech Lab?

Gepubliceerd door  Applied Artificial Intelligence 5 november 2020