Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Learning Community Zero Emissie Service Logistiek

Als antwoord op de groeiende belangstelling in ons project starten we in februari 2021 een Learning Community. In deze community wisselen professionals, studenten, docenten en onderzoekers frequent kennis uit over zero emissie service logistiek.

De community:

  • Organiseert 2-wekelijks een vraag & inspireer-uur. Deze online bijeenkomst is open voor geinteresseerden uit het werkveld, onderzoek en onderwijs.
  • Verbindt bedrijven aan studenten (Logistiek, Mobiliteit, Engineering, Bedrijfskunde) en biedt studenten extra steun bij hun onderzoek.

Ook iets voor u?

Bent u werkzaam bij een (technische) servicebedrijf met een eigen wagenpark, of bij een bedrijf dat oplossingen voor zero emissie vervoer aanbiedt? Wilt u als opdrachtgever studenten laten werken aan uw vraagstuk? En kennis uitwisselen met andere professionals en onderzoekers? Mail dan voor meer informatie naar gasopelektrisch@hva.nl .

Deze partijen gingen u al voor: Techniek Nederland, Easy Go Electric, Arval, Feenstra, Fiestdienstennl, DOCKR, Technische Unie, Unica, Pantar, Breman, Fleet Complete, Gemeente Amsterdam, Mego Mobility, Eltag, Bluekens EV en Cenex Group.

Bijeenkomsten

De eerste bijeenkomsten van het 2-wekelijkse vraag & inspireeruur Zero Emissie Service Logistiek voor professionals, studenten en docent-onderzoekers vinden plaats op dinsdag 2 februari, 16 februari en 2 maart van 14.00u tot 15.00u.

De agenda van de bijeenkomsten ziet er als volgt uit:

  • Kickstart en mededelingen
  • Presentatie vraagstuk gebruiker
  • Presentatie vraagstuk aanbieder
  • Discussie (in breakouts indien gewenst)
  • Vrije ruimte voor vragen/inspiratie deelnemers

Verslaglegging bijeenkomsten

Tijdens de eerste sessie hebben twee leden, Pantar en Easy go Electric een presentatie verzorgd voor de community. Leon Jurres - Consultant Wagenpark bij Pantar – ging in op de transitie naar een emissievrij wagenpark tussen nu en 2025. Bij Stichting Pantar werken 3000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarvoor de stichting inzet op elektrificatie van personenwagens, (bestel)bussen en scooters. Hij schets verschillende vraagstukken die hierbij een rol spelen:

  • Het optimaal benutten van het wagenpark, bijvoorbeeld door het anders plannen van ritten.
  • Analyseren van de behoefte per autoklasse, met name op het gebied van actieradius.
  • Uitbreiding van de huidige laadinfrastructuur. De capaciteit van het netwerk in werkgebied Amsterdam en Diemen speelt hierbij ook een rol.

Student Toegepaste Wiskunde, Qëndrim Salihu (Hogeschool van Amsterdam) gaat de komende maanden aan de slag met het analyseren van ritdata en de mogelijkheden voor het overstappen naar elektrische auto’s.

In de tweede presentatie vertelde Bob Kranenburg van Easy go Electric (aanbieder van LEVV) over het vraagstuk waarbij 2e jaars Engineering studenten (HvA) een compacte versie van een LEVV gaan ontwerpen. Het nieuw te ontwikkelen lichte elektrische vrachtvoertuig is gebaseerd op een brommobiel en heeft als voordeel dat alleen een bromfietscertificaat benodigd is. Ook mag het voertuig buiten Amsterdam op het trottoir geparkeerd worden.

De sessie werd afgesloten met een aantal aandachtspunten over de gewenste uitstraling en comfort van LEVV’s voor servicemonteurs.

Aanwezige partijen:

Arval, Breman, DOCKR, Easy go Electric, ELTAG, Fietsdiensten.nl, Fleet Complete, Gemeente Amsterdam, Mego Mobility, Pantar, Techniek Nederland, Technische Unie en Unica.

Susanne (Projectleider HvA) start met het nieuws dat op 9 februari de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek is ondertekent door bedrijven, branche/koepelverenigingen en gemeenten. Ook is www.opwegnaarzes.nl gelanceerd met nieuwsberichten en een kennisbank.

Tijdens de tweede sessie hebben twee leden, Breman (gebruiker) en Mego Mobility (aanbieder) een presentatie verzorgd voor de community.

Breman (1800 medewerkers) is een van de grootste installateurs van energiebesparende woningoplossingen in Nederland. Daniël van der Vegt (inkoopspecialist) ging in zijn presentatie in op een zo groot mogelijk emissievrij wagenpark bestaande uit ruim 1000 voertuigen (personenauto’s en bestelauto’s). Centraal in de presentatie stond de vraag: Hoe kan Breman haar klanten in autoluwe (binnen)steden vanaf 2025 bedienen? Daniël ging in op de oplossing om met een vrachtfiets de binnenstad in te gaan. Voordeel van de vrachtfiets is dat de monteur zoektijd naar een parkeerplaats bespaart + zich flexibel kan bewegen door de stad. Uitdagingen hebben te maken met de materiaalvoorziening en de bereidheid van monteurs om over te stappen op de vrachtfiets. Breman wil hiervoor een pilot opstarten nadat een afstudeerder dit vraagstuk, in opdracht van Royal HaskoningDHV verder heeft verkend.

In de tweede presentatie vertelde Terence Carter, oprichter van Mego Mobility , over hun initiatief om meerdere locaties in de stad aan te bieden waar klussers kunnen overstappen op klein elektrisch vervoer (vrachtfiets, scooter of Biro). Het voordeel: parkeerzoektijd en -kosten besparen. De eerste pilot overstaplocatie is gevestigd bij bouwmarkt Hornbach Amsterdam. De oplossing is bedoeld voor zowel ZZP’ers, als voor grote bouwbedrijven. Mego Mobility laadt de voertuigen op, zorgt voor het onderhoud, en biedt bij pech in de stad vervangend vervoer. Het bedrijf is op zoek naar nieuwe hub-locaties en gebruikers.

Belangrijkste ‘take aways’ uit de discussie:

  • Jos Sluijsmans van Fietsdiensten.nl meldt dat donderdag 18 februari van 15.30 – 17.30 de finale is van de Cargobikathon in Groningen, waarin 11 studenten teams van MBO/HBO/WO werken aan werken aan vijf stadslogistieke casussen, waaronder twee met betrekking tot servicelogistiek. Terug te kijken via https://cargobikathon.nl.
  • Er zijn meerdere BIZ (Bedrijven Investerings Zones) in Amsterdam waarin bedrijven in een bepaald gebied gezamenlijk werken aan duurzame inkoop en zero emissie belevering. Mogelijk hebben zij ruimte voor ‘klushubs'.
  • De community leden vragen zich af hoe zij grote groepen medewerkers en onderaannemers enthousiast krijgen voor nieuwe servicelogistieke oplossingen.

Aanwezige partijen:

Arval, BluekensEV, Breman, Cenex Group, DOCKR, Easy go Electric, Engie, Fietsdiensten.nl, Fleet Complete, Gemeente Amsterdam, Mego Mobility, Royal HaskoningDHV.

In de derde bijeenkomst wordt er door Gemeente Amsterdam en Cenex Group een presentatie verzorgd voor de community.

Gepubliceerd door  Urban Technology 22 februari 2021