Kenniscentrum Techniek

Laadpaalkleven beboeten?!

Gisteren maakte de rechter bekend dat een EV-rijder die een laadpaal was blijven staan terecht een boete had gekregen van €95. De automobilist had een respijt gekregen van twee uur en had bovendien goed kunnen inschatten wat zijn laadtijd was. Dit beleid is vooralsnog alleen geldig in de gemeente Noordwijk, maar wat zou dit betekenen als dit overal wordt toegepast?

Allereerst, de Algemene Plaatselijke Verordening stelde laadpaalkleven gelijk aan het langer dan twee uur bezet houden van de laadpaal nadat het laden is gestopt. Deze definitie wordt lang niet door alle gemeentes gehanteerd. Eerder betoogde ik al dat een grens van 24 uur logischer zou zijn, onafhankelijk van de daadwerkelijke laadtijd. Voor deze blog hanteer ik voor het gemak echter wel de twee uur regel. Data uit deze blog komt uit maart 2022, meest recent dus. In maart werd 29% van de tijd aan de laadpaal daadwerkelijk gebruikt om te laden. Van alle laadsessies stond 52% langer dan 2 uur aan de laadpaal zonder te laden, deze zouden dus allemaal voor de boete in aanmerking kunnen komen. De gemiddelde laadtijd was ~3 uur terwijl de gemiddelde tijd verbonden aan de laadpaal meer dan 10.5 uur was. Het binnen twee uur weghalen van de auto bij de laadpaal zou dus de helft van alle bezetting van de laadpaal kunnen wegnemen.

Wanneer laden we niet?

Als we dan het laadpaalkleven over de dag beschouwen zien we dat met name gedurende de nacht er vaak geen activiteit aan de laadpaal is terwijl deze bezetting wel hoog is. Met name eind van de middag en begin van de avond wordt er wel veel geladen.

Figuur 1 Laden of idle

Als we kijken op welk moment een mogelijke boete in zou gaan, zie we dat met name in de late avond zou gebeuren, maar dat een aanzienlijk aandeel ook gedurende de dag plaatsvindt. Ongeveer 40% van de boetemomenten valt tussen 9 uur ’s avond en 7 uur ’s ochtends.

Figuur 2 Start boete moment

Boetes de oplossing?

Laadpaalkleven is een ergernis van veel EV-rijders wanneer ze op zoek zijn naar een laadpaal, maar is een dergelijke boete de oplossing? De potentie van het oplossen hiervan is gigantisch, maar op veel momenten is het niet logisch om voor de EV-rijder de auto te verplaatsen. Bovendien zou dit de parkeerdruk in bepaalde buurten flink kunnen verhogen, de bezetting van een laadpaal is nog altijd veel lager dan de parkeerdruk op veel plekken. Bovendien kan veel van deze tijd nuttig gebruikt worden om de auto’s op een slimmer moment op te laden.

Idle-fees zouden een oplossing kunnen bieden, maar het effect hiervan is in de praktijk nog niet geheel duidelijk. Onduidelijke prijzen, facturen die pas een maand later komen en experimenten hierom trend die door corona-maatregelen lastig uit te voeren waren hebben nog geen duidelijk hierover geschept.

Meer EV-rijder vriendelijk zijn de parkeerschijven, apps om met elkaar te communiceren en notificaties over wanneer je accu vol is zodat je de auto kan verplaatsen als dit uitkomt.

Gepubliceerd door  Urban Technology 24 oktober 2023