Kenniscentrum Techniek

Electric Vehicle Conferenties in 2023

In de zomermaanden vinden de meeste wetenschappelijke conferenties plaats. In deze maanden gaat ook Future Charging langs verschillende conferenties. Zo kunnen wij onze bevindingen delen met een internationaal publiek en krijgen we mee wat er nog meer speelt in de wetenschappelijke wereld op het gebied van EV laden. Mylène van der Koogh, Edward Heath & Renee Heller vertellen over hun bezoek aan EV-conferenties die plaatsvonden in Schotland, Californië en Duitsland.

Mylène van der Koogh presenteert bij de EV Conferene in Edinburgh

Mylène van der Koogh presenteert bij de EV Conferene in Edinburgh (Foto door Renee Heller)

Mylène van der Koogh, PhD-kandidaat Future Charging.

Naar welke conferentie ben je geweest?

Samen met Renée Heller ben ik bij de EV Conference geweest. Deze vond eind juni plaats op de Napier University in Edinburgh. Hier werden onderwerpen zoals het beleid, de infrastructuur, batterijontwerpen, sociale aspecten en energie-uitdagingen rondom elektrische mobiliteit behandeld vanuit een wetenschappelijk oogpunt.

Welk onderzoek heb je zelf gepresenteerd?

Ik kwam om de conceptualisatie van mijn simulatiemodel te presenteren en om feedback op te halen voor de doorontwikkeling. Ik introduceerde de problemen in de opschaling van de laadinfrastructuur waar ik mij op focus in het modelleren: het eerlijk verdelen van laadinfrastructuur met inpassing binnen de netruimte op wijkniveau.

Hoe ging de presentatie? Heb je nog reacties ontvangen van anderen?

De sessie was vrij goed bezocht, sommige geïnteresseerden moesten zelfs achter in de zaal staan. Ik had expres de presentatie iets korter gemaakt voor het discussiegedeelte, waarin ik anderen vroeg of zij met soortgelijke uitdagingen te maken hadden in hun landen en onderzoeksgroepen. Omdat de spreker na mij uitviel, kon de discussie een kwartier langer door gaan. Dit zorgde voor interessante input door onderzoekers en beleidsmakers uit landen als Australië, Zwitserland, Zweden en Engeland.

De presentatie is hier te vinden. Daarnaast zal er in het eind van het jaar ook een conferentiepaper gepubliceerd worden in een special issue van Elsevier Transportation Research Procedia.

Wat voor interessante dingen heb je voor de rest nog opgestoken?

De beleidsdoelen van Engeland werden besproken in een keynote-lezing. Daarbij werden opvallend weinig laadpunten in het groeiscenario genoemd. In een latere sessie van een simulatie-onderzoeker uit Newcastle blijkt dat laadpunten ook intensiever gebruikt worden. De use case lijkt dus erg te verschillen met die van ons. Daarnaast waren er interessante presentaties over de sociale acceptatie van beleidsinstrumenten in het centrum van Londen (het binnenrijden met een niet-EV kost je daar 15 pond per dag) en het nudgen van mensen met een thuislaadpunt om op te laden op de dagen dat er meer opgewekte stroom beschikbaar is. De keynote-lezingen waren verder veelal gefocust rondom ontwikkelingen op het gebied van batterijen.

Hoe was de omgeving?
De conferentie vond plaats op het terrein van Napier University. Dit is een ontzettend mooi, groen terrein op een heuvel, en het deel van het gebouw waar wij ons conferentie diner hadden, had een mooie historische uitstraling. Voor het grootste gedeelte van de conferentie zaten we echter in een soort moderne collegezaal wat qua uitstraling meer op een houten vogelnest leek. Door de vele ramen kon de temperatuur behoorlijk oplopen, maar je kon wel goed van je afkijken.

De stad Edinburgh is een mooie, historische stad, en ’s avonds valt er ook nog heel wat te bekijken. Zo heb ik na de conferentiedagen de kasteeltuin, historische begraafplaats en de stadsbibliotheek kunnen bezoeken.

Tesla Supercharger in Californië. (Bron: https://www.teslarati.com)

Edward Heath, Researcher Future Charging

Naar welke conferentie ben je geweest?

In juni 2023 werd de 36e editie van het internationale Electric Vehicle Symposium georganiseerd in de hoofdstad van Sacramento, Californië; een stad doordrenkt van transport- en infrastructuurgeschiedenis. De conferentie bestond uit een grote beurshal waar OEM's, fabrikanten, installateurs en ontwikkelaars hun innovaties en expertise presenteerden. Elders werden presentaties gegeven waarbij kennis uit de academische gemeenschap werd gedeeld. Thema's waren onder meer: ​​wagenparkbeheer, netintegratie van laadpunten, DC-snelladen, slim laden, het laden van vrachtwagens en Vehicle-to-Grid (V2G).

Californië is een van de leidende staten in de VS op het gebied van de adoptie van elektrische voertuigen en oplaadinfrastructuur. Langs de snelwegen staan ​​veel Tesla-superchargerstations die verschillende subsidieregelingen hebben binnengehaald om de winstgevendheid te garanderen, zelfs op de vaak onderbenutte locaties waar ze zich bevinden. Een voorbeeld van zo'n regeling is het National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) programma.

Welk onderzoek heb je zelf gepresenteerd? Wat waren de reacties?

Ik gaf een presentatie over ons werk in het VAP-DC-project (Veilig en Autonoom Parkeerplaats op Direct Current), waarvan het artikel (“Droop Rate Controlled DC Bus Charging Plaza”) hier te vinden is. Dit artikel is zojuist geselecteerd voor publicatie in het MDPI World Electric Vehicle Journal. Dit werk omvatte de ontwikkeling van een laboratorium-gebaseerd model met behulp van bidirectionele voedingen en computerprogrammering om een geïnstalleerde systeem in Utrecht te simuleren, bestaande uit drie bidirectionele DC EV-laders, een zonne-PV-array en een netaansluiting. Het systeem werkt als een DC-nano-grid met autonome en gedistribueerde spanningsregeling. Helaas werd deze presentatie geplaatst in een sessie met wagenparkbeheer in plaats van een passender thema en waren de toehoorders daarom geen ideaal doelwit om discussie op gang te brengen.

Daarnaast presenteerde ik een poster over mijn werk in het Future Charging-project, waarvan het artikel (“Battery Supported Electric Vehicle Charging Plaza Using a Limited Capacity Grid Connection”) hier te vinden is. Bij dit werk werden gegevens van een geïnstalleerd systeem (16 EV 11 kW-laders, 3x80 A-netaansluiting, 336 kWh/240 kW-batterij) in Amsterdam gebruikt om een ​​computermodel te bouwen en simulaties uit te voeren. Deze simulaties onderzochten de verbeterde batterij-laadcontrole, optimaliseren van batterijgebruik en gebruik van het net, en ook de aansluitingsafmetingen voor een toekomstbestendig maandelijks belastingsprofiel werden onderzocht. De posterpresentatie leidde tot interessante gesprekken met leden van andere onderzoeksinstituten en mensen uit de industrie over de business case en laadefficiëntie van een dergelijk systeem.

Wat voor interessante dingen heb je voor de rest nog opgestoken?

Tijdens de conferentie heb ik een lijst bijgehouden van interessante onderzoeken. Deze vallen terug te vinden via de site van de conferentie, en zullen mogelijkerwijs ook verschijnen in het World Electric Vehicle Journal:

Loiselle-Lapointe: Onderzoek naar de effecten van bidirectioneel opladen op de EV-accu en vergeleken met een controle-EV. Er zijn verschillende teststandaarden onderzocht. Het resultaat is dat andere factoren, zoals temperatuur, C-snelheid en opslag-SOC een groter schadelijk effect hebben dan bidirectioneel opladen.

Pinto-Viera: Onderzoek naar slimme laadoplossingen bij het bouwen van geïntegreerde laadpleinen. Er werd gebruik gemaakt van een voortschrijdende horizonoptimalisatie waarbij rekening werd gehouden met de lokale PV-opwekking, de vraag naar gebouwen, de vraag naar EV's en de planning van EV's. Gezien de nieuwbouwtorens in Amsterdam en de toenemende kosten voor werkplekken zou dit een interessant toekomstig onderzoeksonderwerp kunnen zijn.

Zhao: Beoordeling van rijpatronen van EV-bezitters. In wezen worden elektrische voertuigen minder vaak en kortere jaarlijkse afstanden gereden dan ICE-tegenhangers in Noord-Amerika. Tesla ervaart in de VS een heel ander gebruik dan andere elektrische voertuigen. Uit de discussie kwam naar voren dat de gemiddelde eigenaar van een EV deze waarschijnlijk als tweede auto gebruikt, gepensioneerd is, of range anxiety ervaart.

Li: Onderzoek naar het effect van toenemende EV-belasting op de capaciteit van onderstations in 12 verschillende buurtprofielen (residentieel/commercieel/stedelijk/landelijk etc.) van de jaren 2022 – 2045 in Californië. Gebruikte openbaar beschikbare Integration Capacity Analysis (ICA)-kaarten van energiebedrijven die ruimtelijke patronen van het distributienetwerk weergeven.

Manuel: V2G op vlootschaal benutten om energie-/stroomflexibiliteit te bieden in het Duitse transmissiesysteem om congestie tussen regio's te voorkomen, met name de wind domineerde het noorden en PV domineerde het zuiden.

Goncearuc: Economische analyse van een V2G-compatibel EVSE-netwerk voor de CPO die actief is op de aFRR-markt. Houdt rekening met drie EVSE-scenario's voor gebruikersbetrokkenheid, namelijk natuurlijk gedrag, bindend contract en niet-bindend contract.

Power2Drive 2023. (Bron: www.powertodrive.de)

Renee Heller, Lector Energie & Innovatie

Naar welke conferentie ben je geweest?

De Power2Drive heeft naast de gelijknamige beurs een tweedaagse conferentie gericht op de professionals die werken aan laadinfrastuctuur voor EVs. Gelijktijdig waren er in de Messe München enkele beurzen waarvan de InterSolar de oudste en bekendste is, maar er was ook de EMPower.

Ik was door de organisatie gevraagd voor de Power2Drive Awards jury en mocht dus een tiental innovaties beoordelen samen met twee andere juryleden. Al ruim voor de Awardsessie hadden we bepaald dat FLEXO Smart Charge van Hive Power (Switzerland) de Cool-Load Megawatt charging plug (3–12MW) van paXos Consulting & Engineering (Germany) en de TWAICE Mobility In-life Battery Health Analytics van TWAICE Technologies (Germany) de drie meest interessante innovaties waren op basis van zaken als productkenmerken, marktkansen en innovatiebewijs.

Welk onderzoek heb je zelf gepresenteerd? Wat waren de reacties?

Zelf mocht ik een verhaal vertellen over de ontwikkelingen op het gebied van laadinfrastuctuur in Nederland en onze data-analyses en simulaties. Discussie was er vooral over welke uitdagingen er met beleidsinterventies al waren opgelost en welke nog niet.

Jos Warmerdam vertelde de dag erna over onze DC laadplein resultaten bij ASR (het VAP-DC project) in een sessie over datamanagement.

Wat voor interessante dingen heb je voor de rest nog opgestoken?

De conferentie was ook interessant. Veel presentaties gingen over projecten met bedrijven als Eon, BMW en ABB, waardoor je een goed beeld kreeg van de werkelijke implementatie van EVs en slim laden of V2G in Duitsland. Meest gehoorde was wel dat smart charging en V2X vooral op eigen oprit interessant was als je ook je zonnestroom in je EV kon laden (V2H). Mn netbeheerders zagen in allerlei lokale optimalisatie en V2G ook mogelijke problemen in het netwerk op andere plekken.

Op de beurs was nog veel meer te zien, laadpalen, batterijen, een paar EVs en vooral heel veel zonnepanelen en constructies voor zonnepanelen op de InterSolar. Opvallend was dat er nagenoeg geen bedrijven waren die zonthermische producten lieten zien. Verder waren er wel veel smart home oplossingen met PV en batterijen. Meer dan voor de Nederlandse markt interessant is.

Power2Drive – Home - Power2Drive Europe (powertodrive.de)

Gepubliceerd door  Faculteit Techniek 17 oktober 2023