'Oefentherapie Mensendieck’ wordt officieel 'Oefentherapie'

3 sep 2021 13:38 | Faculteit Gezondheid

De HvA-opleiding tot Oefentherapeut Mensendieck heet vanaf 1 sept 2021 Opleiding tot Oefentherapeut. Dit is een logisch gevolg van de ontwikkelingen in de afgelopen jaren in het werkveld en in de beroepsvereniging.

Sinds het samengaan van Cesar en Mensendieck in één beroepsvereniging in 2004 is er al een gezamenlijk beroepsprofiel Oefentherapeut. In 2019 werd ook een landelijk opleidingsprofiel Oefentherapie gerealiseerd. Daarom heet de opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam nu officieel Opleiding tot Oefentherapeut. De communicatienaam van de opleiding zal zijn ‘Opleiding Oefentherapie’ en in het Engels ‘Exercise Therapy’.

Een opleiding Oefentherapie is vanaf volgend jaar ook te volgen bij Hogeschool Windesheim in Zwolle. Daar wordt ook gebruik gemaakt van hetzelfde CROHO nummer en dezelfde naam. Het landelijk opleidingsprofiel borgt een gezamenlijke basis in Bewegen en Gedrag. Oefentherapie aan de HvA versterkt haar specifieke kleur op drie punten: interprofessioneel samenwerken, leren in Urban Fieldlabs en Leefstijl & Therapie. Alle drie zijn zichtbaar zowel in het onderwijs, het onderzoek als bij de samenwerkende partners.