Landelijke Docentendag | HRM
Goed werkgeverschap en goed werknemerschap in de nieuwe economie
EvenementOp vrijdag 10 november vindt de inspirerende HRM docentendag plaats, onder de noemer ‘Goed werkgeverschap en goed werknemerschap in de nieuwe economie’. Aan de hand van de toekomstvisie van HvA Professor of Practice Kate Raworth, verkennen we de toekomst van HRM in het dynamische landschap van de nieuwe economie.

PROGRAMMA OVERZICHT
Activiteit |
Tijd |
Locatie |
---|---|---|
Inloop met koffie en thee | 09.00 - 09.30 | 1e etage Wibauthuis |
Kick-off | 09.30 - 09.45 | collegezaal 02B01 |
Keynote Kate Raworth | 09.45 - 10.30 | collegezaal 02B01 |
Verplaatsing naar ochtendactiviteit | ||
Varen met Jeroen Kemperman | 11.00 - 13.00 | Op- en afstapplaats: Amstelhaven (5 minuten lopen) |
Wandelen met Erik de Blok | 11.00 - 13.00 | Volgt |
Rondleiding 'Museum aan de Amstel' | 11.00 - 13.00 | Volgt |
Lunch | 13.00 - 13.45 | Restaurant begane grond Wibauthuis |
Workshops middag | 13.45 - 15.00 | Leslokalen 9e etage Wibauthuis |
Break | 15.00 - 15.15 | Restaurant begane grond Wibauthuis |
Lectorenpanel | 15.20 - 16.15 | collegezaal 02B01 |
Scriptieprijs | 16.15 - 16.45 | collegezaal 02B01 |
Afsluiting & borrel | 17.00 | Restaurant begane grond Wibauthuis |
OCHTENDPROGRAMMA
's Ochtends staan drie verschillende activiteiten op het programma:
- ‘De Amsterdamse Droom’: Sluit je aan bij auteur Jeroen Kemperman tijdens een rondvaart door Amsterdam,
- ‘Natuurlijk Samenspel’: Inspiratie wandeling met Eric de Blok, organisatieadviseur, psycholoog en ecoloog, neemt je mee op een wandeling waarbij hij lessen uit de natuur vertaalt naar waardevolle inzichten voor organisaties.
- Kunst kan nieuwe perspectieven openen, doordat het je uitdaagt om vraagstukken vanuit een andere invalshoek te bekijken. Roumayne, de oprichter van ‘Leren van Kunst’, neemt je mee op een fascinerende reis langs kunstwerken in het Museum aan de Amstel. Samen gaan jullie op ontdekkingstocht om vragen te stellen en antwoorden te vinden over de toekomst van werk.
MIDDAGPROGRAMMA
Na de lunch staan er diverse workshops op het programma die de inspiratie van de ochtend vertalen naar het onderwijs. Je bent van harte welkom om er één bij te wonen. Na een korte break vervolgen we de dag met een lectorenpanel dat het thema van de dag nader uitdiept, de uitreiking van de scriptieprijs door het bestuur van het LOOHRM en tot slot een borrel.
Sessie 1: Klaar voor de nieuwe economie? – Succesvol afstuderen
Tijdens deze bijeenkomst voor afstudeercoördinatoren van HRM opleidingen gaan we in op de ontwikkelingen in de HR-praktijk en hoe die hun weerslag hebben op onze afstudeerprogramma’s. In het afstudeerprogramma moeten studenten laten zien dat zij klaar zijn om als HR-professional aan de slag te gaan. Maar wat die HR-professional moet kunnen verandert snel, bijvoorbeeld door technologische ontwikkelingen zoals de opkomst van generatieve AI. Kunnen we studenten nog vragen een geschreven product in te leveren waarop we hun kundigheid beoordelen? Of is het zinvoller om het procesmatig handelen van de student in de praktijk te beoordelen? In deze sessie zullen we kennis delen over de verschillende afstudeerprogramma’s met als doel om van elkaar te leren.
Over de workshopleider
Renske van Geffen, docent en afstudeercoördinator bij de opleiding HRM van de HvA.
Sessie 2: ‘Goed werk’ – van minor naar regulier lesprogramma
Ontdek tijdens deze workshop hoe onderwijs vorm krijgt over ‘Goed werk dat richting geeft aan een eerlijke en duurzame economie’. De HvA biedt al geruime tijd een minor aan met dit thema. Tijdens deze workshop gaan we dieper in op het integreren van ‘goed werk’ in het reguliere lesprogramma. Samen onderzoeken we hoe we hrm-studenten optimaal kunnen voorbereiden op hun rol in de transitie naar een nieuwe economie. Deel je inzichten, leer van collega's en draag bij aan de vorming van onze toekomstige hrm-professionals.
Over de workshopleiders
Melissa Imansoeradi – docent HRM bij de HvA, Mathieu Portielje en Floor Timmerman – docent HRM en onderzoeker The Work Lab bij de HvA
Sessie3: Workshop Homo Florens
HRM is gebaseerd op allerlei impliciete aannames over mensen en hun bijdrage aan organisatiesucces. Hoewel nog steeds relevant komen deze aannames, samengevat in het bekende beeld van de homo economicus, steeds meer onder druk te staan. Er lijkt een nieuw paradigma te ontstaan, de homo florens, dat het relationele karakter van mensen benadrukt. Maar, hoe kun je hier in het onderwijs mee omgaan? Vanuit de Coöperatie Leren voor Morgen is in samenwerking met onderwijsinstellingen gekeken naar manieren hoe we het dominante paradigma in economisch onderwijs kunnen aanpassen. In deze workshop gaan we hierover in dialoog en zoeken naar manieren om homo florens gedachtegoed te verbinden aan het HRM-onderwijs.
Over de workshopleider
Peter Luijten is netwerk coördinator en projectleider Homo Florens bij de Coöperatie Leren voor Morgen.
Sessie 4: Polarisatie in de HBO-klas: wat tolereer je als docent?
Een opmerking over een actueel thema tijdens je college en ineens staan studenten als voor- en tegenstanders lijnrecht tegenover elkaar of jou. Tijdens deze workshop delen we met elkaar ervaringen van polarisatie in de HBO-klas. Aan de hand van drie perspectieven op tolerantie (uit de sociologie, geschiedenis en filosofie) reflecteren we met elkaar op wat jij tolereert bij polarisatie in de HBO-klas.
Over de workshopleider
Gert-Jan Veerman is lector Samen Divers aan de Christelijke Hogeschool Ede en docent onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit.
Sessie 5: Een hoopvolle sessie over hoop
In deze workshop bespreken we het hoop-ontwikkelproces en creëren we een gezamenlijk beeld van interventies die hierin helpend kunnen zijn.
We zitten als maatschappij in een transitiecrisis. We kunnen een transitie alleen in gang zetten vanuit positivisme, hoop en vertrouwen. Niet vanuit negativiteit. Hoop is een van de grootste en belangrijkste voorspellers voor welzijn en leidt tot agency (handelingsperspectief). Hoop is meer dan wensdenken, hoop is het geloof dat dat de toekomst beter kan zijn dan vandaag en dat wijzelf een rol spelen in het waarmaken hiervan. Hoop is een wetenschappelijk meetbaar en ontwikkelbaar proces. Voor HRM-docenten is het belangrijk om de strategieën te kennen om studenten te helpen hoop te ontwikkelen.
Over de workshopleider
Myrke Nieweg, programmamanager, docent/onderzoeker en coach bij de HRM en Bedrijfskunde deeltijd opleidingen in de DeeltijdAcademie van de Hogeschool van Amsterdam
Sessie 6: AI als co-teacher: Hoe maak je lessen interactiever met AI?
Ben je een gepassioneerde HBO-docent HRM die de leservaring wil transformeren? Ontdek de toekomst van onderwijs in onze workshop: "Hoe maak je lessen interactiever met AI?" In deze boeiende sessie leer je hoe je kunstmatige intelligentie (AI) kan inzetten om je HRM-lessen naar een hoger niveau te tillen. Inspireer jezelf en leer hoe je interactieve leermaterialen kunt ontwikkelen. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en ontdek innovatieve tools en technieken die je direct in je lessen kan toepassen. Kom naar deze workshop om de toekomst van onderwijs vorm te geven. Schrijf je in en ontwikkel je AI-vaardigheden!
Over de workshopleiders
Eva Kunst, docent HR onderzoek en People Analytics en lid curriculumcommissie HRM HvA, en Enrico Tan, AI adviseur bij de faculteit Business & Economie van de HvA
Sessie 7: Recruitment: hoe je eigen vooroordelen in de weg staan voor diversiteit
Voor studenten is recruitment misschien wel het meest bekende onderdeel van HRM. Bijna iedereen heeft zelf wel eens gesolliciteerd, en kan dus spreken uit eigen ervaring. Helaas zijn de voorbeelden die studenten meebrengen lang niet altijd positief. Recruitment heeft hierdoor te maken met een negatief imago – en vaak is dat terecht. Werving- en selectieprocedures zijn vaak ingericht op basis van gewoontes of hypes, maar zelden op basis van wetenschappelijke inzichten. Het gevolg hiervan is dat kandidaten geselecteerd worden op – vaak onbewuste – vooroordelen, wat in de praktijk betekent dat hoogopgeleide blanke mannen nog steeds de beste kansen hebben op de arbeidsmarkt. Studenten zijn de HR-professionals van morgen. De uitdaging is hen bewust te maken van hun eigen (onbewuste) vooroordelen, om op die manier te bouwen aan een arbeidsmarkt waarin iedereen echt gelijke kansen krijgt.
Over de workshopleider
Leo van der Pol is directeur Advies, Strategie en Kennis bij de ABU (brancheorganisatie voor uitzendorganisaties) en mede-initiatiefnemer van Spreidstandburgers (netwerk van mensen die de sociale kloof overbrugd hebben en hun ervaring willen inzetten voor meer kansengelijkheid en bestaanszekerheid). Tot voor kort was hij ook docent recruitment en onboarding bij de deeltijdopleiding HRM van de HvA.
Sessie 8: Leiderschap door dialoog!
De complexiteit van de vraagstukken waarmee HRM-professionals geconfronteerd worden, kan verlammend werken voor studenten. Hoe vind je je weg en waar te beginnen? Het begint met het besef van toekomstige HRM-ers dat multidisciplinair werken de oplossing is voor deze complexiteit. Wij HRM-docenten maken studenten duidelijk dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de oplossing. Zij zijn verantwoordelijk voor het samenbrengen en begeleiden van teams om tot oplossingen te komen. De verschillende perspectieven en ideeën gebruiken om tot ongekende oplossingen te komen, is hierbij de grootste uitdaging. De dialoogmethode, Dialogue to Synergize (D2S) geeft concrete handvatten om dit proces succesvol te begeleiden.
In deze workshop ga je aan de slag met een aantal concrete werkvormen uit D2S die kunt gebruiken tijdens jouw colleges om studenten voor te bereiden op hun uitdagende toekomst.
Over de workshopleider
Roland de Bruijn, docent/onderzoeker bij de HRM en Bedrijfskunde deeltijd opleidingen in de DeeltijdAcademie van de Hogeschool van Amsterdam, schrijver van het boek 'Einde Discussie. Leiderschap door dialoog'
Voor vragen of meer informatie, stuur een mail naar a.meijer4@hva.nl