City Net Zero

Terugblik lancering Stadspergola

2 okt 2023 09:00 | City Net Zero

Op donderdag 21 september vond de officiële lancering van de Stadspergola plaats op de HvA Amstelcampus. Een vruchtbare bijeenkomst waar docenten, beleidsmakers, onderzoekers, studenten en burgers met elkaar het gesprek aan gingen over de vraag: kan dit bouwwerk verder gaan dan schaduwwerking en de stad klimaatbestendiger maken?

Esther Ras (decaan Faculteit Techniek) opende de bijeenkomst en heette iedereen welkom in Studio HvA, gelegen aan het Kohnstammhof naast de stadspergola op de HvA Amstelcampus. Vervolgens nam Lisanne Corpel, docent en onderzoek bij het lectoraat Water in en om de Stad, het woord over en vertelde in haar introductie waar het idee van de stadspergola vandaan komt, welke de stappen er tot dusver zijn genomen voor het ontwikkelen van dit prototype en welke toepassingen bekend zijn.

Vervolgens was het tijd om de grote groep op te splitsen in drie kleinere workshops in nabijgelegen ruimtes, allen buigend over de volgende vragen:

1. Wat ervaar je graag rondom een stadspergola?
  2. Welke functies kunnen we koppelen?
  3. Welke kansen en valkuilen liggen er op de loer?
  4. Wat zijn mogelijke vervolgstappen?

Er is met ontzettend veel enthousiasme en creativiteit gewerkt aan de antwoorden. Meer dan honderd post-its zijn verzameld met allerlei gedachtenspinsels vanuit verschillende disciplines en doelgroepen opgetekend. Vragen om verder te verkennen zijn onder meer:

• Kan de beplanting in stadspergola’s ook fijnstof opnemen en op die manier bijdragen aan de luchtkwaliteit?
  • Kun je een stadspergola ook benutten als tijdelijke en vooral snel realiseerbare oplossing?
  • Is het mogelijk een modulair bouwpakket te fabriceren?
  • Liggen er kansen voor voedselproductie?
  • Zijn hout en metaal wel de beste bouwmaterialen voor deze constructie?

Het prototype van de stadspergola is vaak als uitgangspunt genomen en kwam er niet altijd even goed van af. Daar is het óók voor bedoeld. Een startpunt voor discussie en een waar conversation piece. Het mag reactie uitlokken. Na afronding van de workshops was het tijd om inzichten onderling uit te wisselen en te presenteren aan elkaar. De resultaten zijn vastgelegd door illustrator Mei-Li Nieuwland en onderaan deze pagina te zien.

Omdat we zoveel mogelijk vakgebieden wilden betrekken bij deze bijeenkomst, mocht muziek ook niet ontbreken. Muzikaal duo To Twelve had speciaal voor de gelegenheid een Stadspergola lied geschreven. Een aanstekelijke variant van een bekend nummer dat nog lang bleef hangen.

Na deze lancering is het project weer veel stappen en inzichten verder, maar komen we eigenlijk nu pas echt op stoom. Dit prototype is een dynamisch object dat zich blijft ontwikkelen, continu gevoed door input, ook vanuit jou. Iedereen is welkom om mee te bouwen zodat we toewerken naar duurzaam straatmeubilair wat kan voorzien in de veelzijdige behoeften van de stad.

Heb je ideeën, vragen of ben je gewoon geïnteresseerd, stuur dan een berichtje naar Lisanne Corpel, docent en onderzoeker bij het Lectoraat Water in en om de Stad, via l.a.corpel@hva.nl.

Fotografie: Carly Wollaert