City Net Zero

HvA goed vertegenwoordigd tijdens de Milan Design Week 2023

Veel aandacht voor talentvolle AMFI-studenten

15 mei 2023 10:52 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Het is hét moment waarop Italiaanse modestad Milaan volledig in het teken staat van fashion- en interieurdesign: de Salone del Mobile, oftewel de Milan Design Week. Dit keer vond dit spectaculaire evenement plaats van 17 t/m 23 april en zoals ieder jaar presenteerden ontwerpers van over de heel wereld hun nieuwe collecties aan een enorm publiek. Een eer dus als je uitgenodigd wordt om hier te exposeren. We zijn trots op de vier HvA'ers die hier hun vernieuwende, inspirerende én prachtige werk mochten tonen.

Malou Beemer

Malou Beemer is onderzoeker bij het lectoraat Fashion Research & Technology. Ze is gefascineerd door menselijk gedrag en in haar ontwerpen komt de interactie tussen mensen, hun gedrag en hun omgeving duidelijk terug. Tijdens de Design Week in Milaan heeft ze onder meer drie objecten uit de Futurity collectie laten zien: 'Lorels' die op een Mural leven. De handgemaakte, unieke stukken zijn gemaakt van geplooide stof en kunnen door middel van een magnetisch bevestigingssysteem worden verplaatst op het canvas aan de wand, of op het lichaam worden gedragen. Het resultaat verandert continu en is daardoor intrigerend en verrassend.

Malou was eerder Artist-in-residence bij de HvA dankzij subsidie van CoECI, het CoE City Net Zero en het consortium CIRCOLLAB. Het onderzoeksproject heeft geresulteerd in een eigen spin-off collectie die daarnaast ook te zien was in Milaan. Malou heeft haar eigen studio en werkt samen met diverse partners. Haar TEDx talk over draagbare technologie bekijk je hier .

Daria Geczi

In 2022 is Daria Geczi cum laude afgestudeerd aan AMFI. Op dit moment is zij als modeonderzoeker verbonden aan het lectoraat Fashion Research & Technology en werkt ze als freelance 3D artist voor Calvin Klein. Tijdens de Milan Design Week presenteerde Daria haar afstudeerproject FashionistAI, dat bestaat uit ultra-gepersonaliseerde jurken die zijn gemaakt op basis van een zero-waste patroon. Kenmerkend voor de items is de gedrapeerde stof die zich vormt om het model.

Daria streeft ernaar om individuele dingen voor individuele mensen te creëren. Zij maakt hierbij gebruik van artificial intelligence. Volgens Daria kan is AI een geweldige tool die ontwerpers kan helpen om relevante mode te maken die echt gebaseerd is op het individu.

Tim Couwenberg

Een andere AMFI-student die heeft geschitterd tijdens de Salone is Tim Couwenberg. Tim werkt met biomateriaal en heeft gekeken hoe hij dit kan toepassen in mode- en meubelontwerp. Hij beschouwt zichzelf liever als een creatief persoon, dan als een modeontwerper en zoekt altijd naar nieuwe technieken. Op de Salone heeft hij een kledingstuk en een prototype van een stoel gepresenteerd, die volledig ontwikkeld zijn uit biomateriaal. In zijn ontwerp brengt hij fashion, product design en architectuur samen.

Niemand minder dan Koningin Máxima heeft Tim en de andere geselecteerde Nederlandse ontwerpers een bezoek gebracht in Milaan. De foto’s zeggen alles.

Lorenzo Masini

Ook Lorenzo Masini kennen we als Artist-in-residence en onderzoeker aan het lectoraat Fashion Research & Technology. Lorenzo gebruikt 3D-printtechnieken om vazen van terracottaklei te produceren. Door sensoren te plaatsen bij een bepaalde plant, kan Lorenzo data verzamelen over de waterbehoefte en een algoritme creëren. Vervolgens zijn de vazen zijn vormgegeven op basis van dit algoritme, zodat de wateropname van deze plant altijd optimaal zal zijn.