Alumni

Roy van Spierenburg is werkzaam op de Connector @ Jan de Nul

Testimonial

Mijn naam is Roy van Spierenburg, 24 jaar en ben in juni 2021 afgestudeerd aan de opleiding Maritiem Officier, specialisatie Stuurman.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn keuze!

Roy van Spierenburg - Alumnus 2021 - specialisatie Stuurman

Als dit niet je eerste baan is sinds afstuderen: Welke andere banen heb je gehad en bij welke bedrijven?

Sinds mijn afstuderen heb ik een walbaan, wat ik er nog steeds erbij doe in mijn verlof. Daar werk ik als technisch medewerker bij een bedrijf dat veiligheidsapparatuur levert voor onderhoudsstop bij o.a. raffinaderijen en fabrieken.
Voor mijn eerste echt baan als stuurman heb ik 6 weken via een uitzendbureau gewerkt bij baggerbedrijf Van Oord op een van de grootste baggerschepen ter wereld. We voerden met dat schip onderhoud uit van de haven van Alexandrië in Egypte. Vlak hierna heb ik een mijn huidige baan aangeboden gekregen.

Hoe heb je je huidige baan gekregen?

Ik heb gesolliciteerd bij Jan de Nul via hun eigen website. Het is een erg grote speler in de bagger- en offshore industrie. Ik had een erg fijn sollicitatie gesprek en ben toen direct aangenomen. Dit was eind december 2021. Ik ben toen in februari 2022 begonnen aan boord van de Connector in Indonesië. De Connector is een van de meest geavanceerde kabelleggers ter wereld. Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn keuze!

Wat zijn je dagelijkse bezigheden voor je werk?

Ik werk als stuurman / Dynamic Positioning Operator (DPO) op een kabellegger. De voornaamste werkzaamheden van het schip zijn stroomkabels leggen voor de windmolenparken op zee.

Mijn taken verschillen heel erg. Waar ik ben bij een oversteek of bij ‘normaal’ varen medeverantwoordelijk ben voor de reisvoorbereiding en de navigatie, ben ik bij het werken op project bezig met het besturen van een Dynamic Positioning Systeem. Kortgezegd is dit een computersysteem wat ons schip erg precies op de plek kan houden. Het systeem krijgt input van onze positie referentiesystemen zoals GPS’en en lasersystemen, en van windsensoren en bewegingssenoren. Hiermee wordt een mathematisch model opgebouwd en stuurt dit systeem onze schroeven aan. Het schip kan hierdoor tot op de meter nauwkeurig stil blijven liggen of we kunnen het systeem zo instellen dat we de stroomkabels kunnen leggen op de zeebodem in een goot van 2 meter breed.

Daarnaast ben ik ook bezig met de inspecties en onderhoud van de brandblusmiddelen en veiligheidsmiddelen aan boord. Als we in de haven liggen, loop ik aan dek en zorg ik er met mijn collega’s voor dat we bijvoorbeeld alle reserveonderdelen en het verse eten aan boord krijgen.

Wat vindt je het leukste aan je baan?

Het leukste aan mijn baan is dat ik veel van de wereld zie. Afgelopen jaar ben ik voor werk in Indonesië, Singapore, Taiwan, Zuid-Korea en Egypte geweest. Nu liggen we ‘gewoon’ in België voor een onderhoudsstop. Ik werk normaliter 6 weken aan boord, en heb dan 6 weken vakantie. Dus 26 weken vakantie per jaar! Na mijn periode aan boord is het mogelijk om langer in het land van werk te blijven dus kan je ook andere landen ontdekken. Daarnaast is elke dag verschillend, heb ik veel verantwoordelijkheid en kan ik eigen initiatief tonen. Ook worden je collega’s aan boord een soort familie en werken we echt samen als een team.

Waar zie je jezelf in 5 jaar?

Voorlopig wil ik nog blijven varen want er is nog veel te leren aan boord en er is nog veel van de wereld te ontdekken. Hopelijk heb ik dan promotie gemaakt naar een hogere rang.

Welk deel van je opleiding gebruik je nog steeds vaak in je dagelijkse werk?

Tijdens de opleiding leren we ook navigeren en alle vaarregels, dit pas ik toe tijdens de navigatie. Daarnaast werd er gefocust op probleem analyseren en oplossen. Dit is zeker iets wat we tijdens het werk toepassen. Als wij midden op zee zitten en er is iets mis of kapot, dan kunnen we dit niet laten oplossen door een ander bedrijf oid, maar zullen wij dit zelf op het schip moeten oplossen.

Daarnaast volg ik momenteel nog een parttime master in Managementwetenschappen, en alle studievaardigheden die ik heb geleerd bij Maritiem Officier pas ik hier nog in toe.

Ben je op enige manier nog verbonden aan de zeevaartschool of je studiegenoten?

Ik ben momenteel alumnus van de studievereniging ASV Nautis. Tijdens mijn studie heb ik hier ook een bestuursjaar gedaan, helaas tijdens de corona. Als er borrels zijn, en ik ben met verlof, dan ga ik er heen om oude studiegenoten te zien maar ook om met de nieuwe lichting studenten te praten. Daarnaast probeer ik de opleiding ook te helpen met bijvoorbeeld een gastles geven over Dynamic Positioning en de Offshore Wind industrie.