Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Dr. W.A. Manders (Willeke)
Senior OnderzoekerWilleke Manders studeerde psychologie aan de Universiteit van Tilburg en promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen in de Pedagogiek. Zij heeft gewerkt als docent bij Universiteit Leiden en als postdoc bij Universiteit Utrecht. Ook heeft ze ervaring als senior onderzoeker in de psychiatrische zorg bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Acht jaar werkte ze als senior onderzoeker bij lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam. Vanaf februari 2024 werkt ze bij lectoraat Jeugdzorg van de Hogeschool van Amsterdam. Binnen het lectoraat Jeugdzorg trekt zij de programmalijn ‘Ondersteuning Jeugd’. Binnen deze programmalijn vinden verschillende onderzoeken plaats naar hoe de preventieve werking vanuit de sociale basis versterkt kan worden en hoe er beter samengewerkt kan worden tussen de sociale basisvoorzieningen en de (specialistische) jeugdzorg. Daarnaast worden er onderzoeken uitgevoerd naar hoe professionals en hulpverleners jeugdigen en hun gezinnen kunnen ondersteunen bij het omgaan met verschillende problematieken en moeilijke overgangen en situaties.
-
Preventie van Jonge Aanwas door Jongerenwerk en Straathoekwerk: Samenwerken aan Positieve Veiligheid
Koetsenruijter, R., Tuncay, B., Manders, W., & Sieckelinck, S. (2024). Preventie van Jonge Aanwas door Jongerenwerk en Straathoekwerk: Samenwerken aan Positieve Veiligheid: Literatuuronderzoek. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Developmental needs of adolescents in the online lifeworld in the context of youth work
Todorović, D., Sieckelinck, S., Manders, W., van der Linden, J., & Timmerman, M. C. (2023). Developmental needs of adolescents in the online lifeworld in the context of youth work. European Social Work Research, 1(2), 165-182. https://doi.org/10.1332/OXMM1218
-
Echt zijn in de online leefwereld
Todorović, D., Koetsenruijter, R., Manders, W., & Sieckelinck, S. (2023). Echt zijn in de online leefwereld: Een handreiking voor jongerenwerkers. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Methodical principles and prevention-focused outcomes in professional youth work: A longitudinal analysis
Sonneveld, J., Metz, J., Manders, W., Schalk, R., & van Regenmortel, T. (2022). Methodical principles and prevention-focused outcomes in professional youth work: A longitudinal analysis. Journal of social work, 22(4), 1056-1084. https://doi.org/10.1177/14680173211054713
-
The contribution of professional youth work to the personal development and social participation of socially vulnerable youngsters
Sonneveld, J., Metz, J., Manders, W., Schalk, R., & Van Regenmortel, T. (2022). The contribution of professional youth work to the personal development and social participation of socially vulnerable youngsters: a Dutch longitudinal cohort study. Child and Adolescent Social Work Journal, 39, 361-373. https://doi.org/10.1007/s10560-021-00765-w
-
Collaboration of Youth Social Work Professionals with Volunteers, Parents and Other Professionals
Rumping, S. M., Manders, W. A., & Metz, J. W. (2021). Collaboration of Youth Social Work Professionals with Volunteers, Parents and Other Professionals. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 32(4), 846–855. https://doi.org/10.1007/s11266-021-00368-0
-
Jongerenwerk in de online leefwereld van jongeren
Manders, W., & Todorović, D. (2021). Jongerenwerk in de online leefwereld van jongeren. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie, Lectoraat Youth Spot.
-
Werkzame elementen en randvoorwaarden in de samenwerking tussen jongerenwerk en scholen voor voortgezet onderwijs
Rijnders, J., Manders, W., & Metz, J. (2021). Werkzame elementen en randvoorwaarden in de samenwerking tussen jongerenwerk en scholen voor voortgezet onderwijs. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 30(3), 17-36. https://www.journalsi.org/articles/abstract/661/
-
Tips voor het versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs
Rijnders, J., & Manders, W. (2020). Tips voor het versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs: Reader jongerenwerk en onderwijs samen (JOS) . Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs
Rijnders, J., & Manders, W. (2020). Versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs: Een gezamenlijke leerlijn van vier maanden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Portretten van vier samenwerkingspraktijken jongerenwerk & voortgezet onderwijs in Amsterdam
Rijnders, J., Manders, W., & Metz, J. (2020). Portretten van vier samenwerkingspraktijken jongerenwerk & voortgezet onderwijs in Amsterdam: rolverdeling, werkzame elementen en randvoorwaarden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Checklist voor het begeleiden van interacties tussen jongeren door jeugdprofessionals
Manders, W., Metz, J., & Todorović, D. (2019, Dec 15). Checklist voor het begeleiden van interacties tussen jongeren door jeugdprofessionals. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Peer-to-Peer. Begeleiden interacties tussen jongeren
Todorović, D., Manders, W., & Metz, J. (2019, Dec 15). Peer-to-Peer. Begeleiden interacties tussen jongeren: Reflectie-instrument. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Samenwerking JOU-HET Trajectum College in het Bevorderen van een Positief Pedagogisch Klimaat
Sarti, A., Manders, W., & Metz, J. (2019). Samenwerking JOU-HET Trajectum College in het Bevorderen van een Positief Pedagogisch Klimaat: Portret. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Werkzame factoren in samenwerking jongerenwerk en voortgezet onderwijs die bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat
Sarti, A., Manders, W., Metz, J., & Rijnders, J. (2019). Werkzame factoren in samenwerking jongerenwerk en voortgezet onderwijs die bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat: factsheet. Hogeschool van Amsterdam.
-
Voortgezet onderwijs en jongerenwerk
Manders, W., & Rijnders, J. (2019). Voortgezet onderwijs en jongerenwerk: partners in het versterken van het positief pedagogisch klimaat. Poster session presented at Afsluitend Congrestival AWTJF, Leeuwarden, Netherlands.
-
De preventieve kracht van het jongerenwerk.
Sonneveld, J., Metz, J., & Manders, W. (2019). De preventieve kracht van het jongerenwerk. bijdrage aan de transformatiedoelen van de Jeugdwet. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Voortgezet onderwijs en jongerenwerk
Sarti, A., Manders, W., & Metz, J. (2019). Voortgezet onderwijs en jongerenwerk: partners in het versterken van schoolcarrières van jongeren. Jeugdbeleid, 13(2), 83-91. https://doi.org/10.1007/s12451-019-00200-3
-
Jongerenwerk en voortgezet onderwijs: partners in het versterken van schoolcarrières van jongeren
Sarti, A., Manders, W., & Metz, J. (2019). Jongerenwerk en voortgezet onderwijs: partners in het versterken van schoolcarrières van jongeren: Praktijkvoorbeelden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Jongerenwerk en voortgezet onderwijs: partners in het versterken van schoolcarrières van jongeren
Sarti, A., Manders, W., & Metz, J. (2019). Jongerenwerk en voortgezet onderwijs: partners in het versterken van schoolcarrières van jongeren: reader. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Jongerenwerk en voortgezet onderwijs: partners in versterken schoolcarrières kwetsbare jongeren
Sarti, A., Manders, W., & Metz, J. (2019). Jongerenwerk en voortgezet onderwijs: partners in versterken schoolcarrières kwetsbare jongeren: factsheet. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Methodiekbeschrijving Youth Organizing
Awad, S., Manders, W., Metz, J., Todorovic, D., & Sonneveld, J. (2018). Methodiekbeschrijving Youth Organizing. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Methodiekbeschrijving informatie & advies in het jongerenwerk
Manders, W., Todorović, D., Metz, J., & Schaap, R. (2018). Methodiekbeschrijving informatie & advies in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Methodiekbeschrijving groepswerk in het jongerenwerk
Todorović, D., Manders, W., Sonneveld, J., & Metz, J. (2017). Methodiekbeschrijving groepswerk in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Heterogeneity in Response during Multisystemic Therapy: Exploring Subgroups and Predictors
Mertens, E. C. A., Deković, M., Asscher, J. J., & Manders, W. A. (2017). Heterogeneity in Response during Multisystemic Therapy: Exploring Subgroups and Predictors. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(7), 1285-1295. https://doi.org/10.1007/s10802-016-0242-9
-
The MATCH cohort study in the Netherlands: rationale, objectives, methods and baseline characteristics of patients with (long-term) common mental disorders
Koekkoek, B., Manders, W., Tendolkar, I., Hutschemaekers, G., & Tiemens, B. (2017). The MATCH cohort study in the Netherlands: rationale, objectives, methods and baseline characteristics of patients with (long-term) common mental disorders. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 26(1), Article e1512. https://doi.org/10.1002/mpr.1512
-
Literatuuronderzoek peer-to-peer in het jongerenwerk
Manders, W., Metz, J., & Sonneveld, J. (2017). Literatuuronderzoek peer-to-peer in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Groepswerk
Rumping, S., Metz, J., Awad, S., Nijland, E., Manders, W., Todorović, D., Sonneveld, J., & Schaap, R. (2017). Groepswerk: onderzoek naar Groepswerk als generieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk. (Portfolio jongerenwerk; Vol. 5). Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Informatie & Advies
Schaap, R., Todorović, D., Awad, S., Manders, W., Sonneveld, J., & Metz, J. (2017). Informatie & Advies: Onderzoek naar Informatie & Advies als specifieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk. (Portfolio jongerenwerk; Vol. 6). Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Kern en meerwaarde van Informatie & Advies in het jongerenwerk
Manders, W., & Metz, J. (2017). Kern en meerwaarde van Informatie & Advies in het jongerenwerk. Jeugdbeleid, 2017(11), 263-270.
-
Quality of care in the intensive care unit from the perspective of patient's relatives
Rensen, A., van Mol, M. M., Menheere, I., Nijkamp, M. D., Verhoogt, E., Maris, B., Manders, W., Vloet, L., & Verharen, L. (2017). Quality of care in the intensive care unit from the perspective of patient's relatives: development and psychometric evaluation of the consumer quality index 'R-ICU'. BMC Health Services Research, 17(77). https://doi.org/10.1186/s12913-016-1975-4
-
Do personality traits affect responsiveness of juvenile delinquents to treatment?
Asscher, J. J., Dekovic, M., van den Akker, A. L., Manders, W. A., Prins, P. J. M., van der Laan, P. H., & Prinzie, P. (2016). Do personality traits affect responsiveness of juvenile delinquents to treatment? Journal of Research in Personality, 63(August), 44-50. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2016.05.004
-
Smart4U: een sociale netwerk app
Manders, W., van Woerden, L., & Koekkoek, B. (2015). Smart4U: een sociale netwerk app: ontwikkeling en evaluatie van een ehealth interventie voor mensen met ernstige psychische problematiek. Movisie.
-
Ethnic differences in the relationship between psychopathy and (re)offending in a sample of juvenile delinquents
Asscher, J. J., Deković, M., Wissink, I. B., van Vugt, E. S., Stams, G. J. J. M., & Manders, W. A. (2014). Ethnic differences in the relationship between psychopathy and (re)offending in a sample of juvenile delinquents. PSYCHOLOGY CRIME & LAW, 20(2), 152-165. https://doi.org/10.1080/1068316X.2012.749475
-
Sustainability of the effects of multisystemic therapy for juvenile delinquents in The Netherlands
Asscher, J. J., Deković, M., Manders, W., van der Laan, P. H., Prins, P. J. M., & van Arum, S. (2014). Sustainability of the effects of multisystemic therapy for juvenile delinquents in The Netherlands: effects on delinquency and recidivism. Journal of Experimental Criminology, 10(2), 227-243. https://doi.org/10.1007/s11292-013-9198-8
-
Psychopathy as predictor and moderator of multisystemic therapy outcomes among adolescents treated for antisocial behavior
Manders, W. A., Deković, M., Asscher, J. J., van der Laan, P. H., & Prins, P. J. M. (2013). Psychopathy as predictor and moderator of multisystemic therapy outcomes among adolescents treated for antisocial behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(7), 1121-1132. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9749-5
-
A randomized controlled trial of the effectiveness of multisystemic therapy in the Netherlands
Asscher, J. J., Dekovic, M., Manders, W. A., van der Laan, P. H., & Prins, P. J. M. (2013). A randomized controlled trial of the effectiveness of multisystemic therapy in the Netherlands: post-treatment changes and moderator effects. Journal of Experimental Criminology, 9(2), 169-187. https://doi.org/10.1007/s11292-012-9165-9
-
Testing theories through evaluation research
Dekovic, M., Stoltz, S., Schuiringa, H., Manders, W., & Asscher, J. J. (2012). Testing theories through evaluation research: conceptual and methodological issues embedded in evaluations of parenting programmes. European Journal of Developmental Psychology, 9(1), 61-74. https://doi.org/10.1080/17405629.2011.611423
-
Within-intervention change
Deković, M., Asscher, J. J., Manders, W. A., Prins, P. J. M., & van der Laan, P. (2012). Within-intervention change: mediators of intervention effects during multisystemic therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80(4), 574-587. https://doi.org/10.1037/a0028482
-
De implementatie van Multisysteem Therapie in Nederland
Manders, W. A., Dekovic, M., Asscher, J. J., van der Laan, P. H., & Prins, P. J. M. (2011). De implementatie van Multisysteem Therapie in Nederland: de invloed van behandelintegriteit en nonspecifieke factoren op behandeluitkomsten. Gedragstherapie, 44(4), 327-340.
-
Negativity in problematic and nonproblematic families
Eichelsheim, V. I., Buist, K. L., Deković, M., Cook, W. L., Manders, W., Branje, S. J. T., Frijns, T., Van Lier, P. A. C., Koot, H. M., & Meeus, W. H. J. (2011). Negativity in problematic and nonproblematic families: a multigroup social relations model analysis with structured means. Journal of Family Psychology, 25(1), 152-156. https://doi.org/10.1037/a0022450
-
Perceptions of problem behavior in adolescents' families
Manders, W. A., Janssens, J. M. A. M., Cook, W. L., Oud, J. H. L., De Bruyn, E. E. J., & Scholte, R. H. J. (2009). Perceptions of problem behavior in adolescents' families: perceiver, target, and family effects. Journal of youth and adolescence, 38(10), 1328-1338. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9339-y
-
Level validity of self-report whole-family measures
Manders, W. A., Cook, W. L., Oud, J. H. L., Scholte, R. H. J., Janssens, J. M. A. M., & De Bruyn, E. E. J. (2007). Level validity of self-report whole-family measures. Frontiers in Psychology, 21(4), 605-613. https://doi.org/10.1037/0893-3200.21.4.605
-
Adolescent personality, problem behaviour and the quality of the parent-adolescent relationship
Manders, W. A., Scholte, R. H. J., Janssens, J. M. A. M., & De Bruyn, E. E. J. (2006). Adolescent personality, problem behaviour and the quality of the parent-adolescent relationship. European Journal of Personality, 20(3), 237-254. https://doi.org/10.1002/per.574
-
Gezinsdiagnostiek
Manders, W. A. (2006). Gezinsdiagnostiek: een beschrijving van een gezin als georganiseerd geheel met samenhangende subsystemen. In J. R. M. Gerris (Ed.), Het belang van school, ouders, vrienden, en buurt (pp. 111-120). (Gezinsonderzoek; Vol. 20). Koninklijke Van Gorcum.
-
The multitrait-multimethod approach in family assessment
Janssens, J. M. A. M., De Bruyn, E. E. J., Manders, W. A., & Scholte, R. H. J. (2005). The multitrait-multimethod approach in family assessment: mutual parent-child relationships assessed by questionnaires and observations. European Journal of Psychological Assessment, 21(4), 232-239. https://doi.org/10.1027/1015-5759.21.4.232
- Meer jongeren @ease
- Eenzaamheid onder kwetsbare jongeren: van herkennen naar handelen
- Werkplaats Jongerenwerk: preventie van jonge aanwas
- Samenspel tussen jongerenwerk en specialistische jeugdzorg
- Werkplaats jongerenwerk: jongerenwerk in VO-scholen
- Het in beeld brengen en versterken van jongerenwerk in VO-scholen
- Werkplaats Jongerenwerk: Pedagogisch handelen
- Kenniswerkplaats jeugd Amsterdam Amstelland
- Jongerenwerk in online leefwereld van jongeren
- Pedagogisch handelen in contact met jongeren 10-23 jaar
- Pilot transferbegeleiding
- Versterken van pedagogisch handelen in het jongerenwerk
- Versterken van Methodisch werken in het jongerenwerk
- Samenwerking Jongerenwerk en Voortgezet Onderwijs
- Faciliteren van Peer-to-Peer interacties in het jongerenwerk
- Kracht van Jongeren(werk)
- Peer-to-Peer in het jongerenwerk
- Informatie & Adviesfunctie van het Jongerenwerk
- Groepswerk in het jongerenwerk