‘Iedereen draagt verantwoordelijkheid voor respectvol gesprek'

Aldus CvB en de decanen

14 mei 2024 16:55 | Afdeling Communicatie

Al ruim een half jaar zijn we getuige van de vreselijke gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld in Israël en sindsdien iedere dag in Gaza. De afgelopen weken is het onrustiger in onze stad, en op andere plekken in het land. Vooral over de situatie in Gaza. Wij vinden het geweld dat daar, en op veel andere plekken in de wereld plaatsvindt, verschrikkelijk. Dat wat mensen dagelijks moeten ondergaan is ondraaglijk. Als HvA leven we intens met hen, en met álle andere onschuldige oorlogsslachtoffers, mee.

We maken ons zorgen. Om de mensen op al die plekken waar oorlog en onderdrukking is, en wat het doet met mensen buiten het gebied. Om degenen die familie hebben in een oorlogsgebied, om degenen die niet kunnen slapen door al het geweld dat plaatsvindt en maar door blijft gaan. Om onze studenten, docenten en medewerkers die wakker liggen en betrokken zijn bij alle slachtoffers. Om kinderen, jongeren en volwassenen die geen veilige thuishaven hebben. Zoals wij dat als hogeschool wel willen zijn voor iedere student.

We maken ons ook zorgen over studenten en collega’s die zich onveilig voelen. De HvA is een hogeschool waar iedereen welkom is en waar je je thuis en veilig moet voelen.

Wij staan voor verbinding tussen studenten en medewerkers. Juist tijdens deze momenten, als mensen tegenover elkaar kunnen komen te staan, is het belangrijk om niet weg te kijken, maar elkaar juist in de ogen te kijken, en naar elkaar te luisteren.

We staan voor de vrijheid, veiligheid en gelijkwaardigheid van íédereen. We zijn allemaal anders en daarom zullen we soms ook verschillen van mening, overtuiging of visie.

In de afgelopen week is bij verschillende onderwijsinstellingen in Nederland gedemonstreerd voor het verbreken van banden met Israëlische instellingen. Wij begrijpen deze gevoelens en de behoefte om die ruimte te geven. Vrijheid van meningsuiting is een democratisch grondrecht, net als het recht op demonstratie. Tegelijkertijd is een onderwijsinstelling een plek om vreedzaam, met respect voor de mening van anderen, te discussiëren over actuele maatschappelijke, ethische en morele kwesties. Hierin hebben we sámen een verantwoordelijkheid.

Vandaag, 14 mei, gaan we met de CMR in gesprek hoe wij activiteiten en het gesprek kunnen faciliteren. Voor ons staat voorop dat iedere medewerker of student zich welkom en veilig moet voelen om aan deze activiteit(en) deel te kunnen nemen; en we willen hier als CvB graag onze bijdrage aan leveren.

Namens het CvB en alle decanen