Earth Day: samen voor minder plastic

22 apr 2024 11:00 | Afdeling Communicatie

Tijdens Earth Day op 22 april staat de wereld stil bij het belang van het milieu. Het thema is dit jaar planet vs plastics. Ook de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zet zich in voor minder plastic. Met deze initiatieven en onderzoeken gaan studenten en medewerkers de strijd aan tegen plasticvervuiling.

Onderzoek: Re2Pack en Rethinking Packaging Systems

Veel verpakkingen bevatten plastic en zijn een bron van afval. Een mogelijke oplossing is overstappen op herbruikbare verpakkingen. Die kunnen de ecologische voetafdruk van verpakkingen verminderen en milieuvervuiling voorkomen. Wat is er voor nodig om die overstap te maken? Dat onderzoekt de hogeschool samen met partners in de projecten Re2Pack en Rethinking Packaging Systems. Re2Pack richt zich op de voedingsindustrie, terwijl het in Rethinking Packaging Systems draait om sierteelt en cosmetica. Aan beide projecten werken ook studenten mee, onder meer van de minor Circular Product Design for the Future.

Minor Circular Product Design for the Future

In de minor werken studenten van verschillende opleidingen samen aan duurzame product-dienstcombinaties voor bedrijven. Van fiets tot telefoon en shampoo-fles. Het doel: bijdragen aan de circulaire economie, waarin producten langer meegaan en grondstoffen steeds opnieuw gebruikt worden. Wat dit oplevert, blijkt uit de duurzame product-verpakkingscombinaties die studenten bedachten voor paprika’s. De minorstudenten maken, net als de onderzoekers van Re2Pack en Rethinking Packaging Systems, gebruik van de Rethink-tool die de HvA ontwikkelde. Deze kaartenset helpt om out-of-the box ideeën te bedenken voor duurzame product-verpakkingscombinaties.

Onderzoek in de Biomaterials Studio

Biomaterials Studio

De Biomaterials Studio, het biolab van de HvA, is een experimenteerruimte voor biodesign en nieuwe materialen. Studenten, docenten en onderzoekers kunnenleren werken met levende materialen van schimmels, bacteriën en gisten om hier bijvoorbeeld producten mee te kweken, of experimenteren met plastics op basis van algen, cellulose of chitosan.

De weg naar duurzaam servies in de horeca

Vanaf 2024 mag de horeca geen plastic wegwerpservies meer gebruiken om ter plekke eten te serveren. Wat is het beste alternatief? Studenten en onderzoekers van de HvA hielpen bedrijven in de Foodhallen in Amsterdam om dat uit te zoeken.

1 miljoen wegwerpbekers

In Nederland belanden elke dag 12 miljoen wegwerpbekers die plastic bevatten op de afvalberg. Om dat aantal terug te dringen, zijn bij de HvA sinds dit studiejaar wegwerpbekers verleden tijd. In plaats daarvan drinken studenten en medewerkers voortaan uit hun eigen mok, of uit een herbruikbare beker die voor een euro op locatie is aan te schaffen. Dit scheelt maar liefst 1 miljoen wegwerpbekers per jaar.

Het team achter Rinse&Go

Rinse&Go

Als iedereen voortaan uit zijn eigen mok drinkt, is het natuurlijk handig om die te kunnen afspoelen. Om ervoor te zorgen dat dat op een duurzame manier gebeurt, bedachten vijf studenten van de minor Start Your Business in Technology Rinse&Go. Dit bedrijf biedt een spoelstation aan dat binnen enkele seconden zowel de binnen- als buitenkant van een beker spoelt, en hiermee 50% drinkwater per spoelbeurt bespaart.