Student brengt met Augmented Reality Namenmonument in beeld

27 januari is het Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust

26 jan 2024 14:28 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Jongeren in Nederland hebben steeds minder kennis van de Holocaust. Om hen meer bij deze geschiedenis te betrekken, ontwierp student Carolin Jaschek (24) van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) een digitale herinnering bij het Nationaal Holocaust Namenmonument in Amsterdam. Zij verdiepte zich in het leven van één van de namen, en liet deze persoon met behulp van A.I. in bewegend beeld en in kleur haar verhaal vertellen.

Student Carolin Jaschek van de opleiding CMD was al langer geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust; ze las er veel over en bezocht musea en monumenten. Toen zij een afstudeeronderwerp zocht, moedigden haar docenten Carolin aan om haar eigen interesse te volgen. Dat heeft geleid tot het bijzonder afstudeerproject ‘From Stones to Stories’. Daarin heeft Carolin een slachtoffer geanimeerd en in kleur haar verhaal laten vertellen aan bezoekers. Haar naam staat op het Namenmonument, waar alle namen van de Nederlandse Holocaustslachtoffers staan die geen graf hebben.

Statisch monument levendig maken

Aan het begin wist Carolin nog niet exact wat ze wilde ontwerpen. Wel kwam ze er al vrij snel achter dat ze zich wilde richten op jongeren, en voor hen verhalen en statische monumenten tot leven wilde wekken. “Jonge mensen weten steeds minder over de Holocaust, en er is ook steeds minder verbinding met die geschiedenis. Hoe kan ik deze verhalen overbrengen op een manier die jonge mensen ook boeit?”

Puzzelstukjes komen bij elkaar

Voor haar onderzoek sprak Carolin onder anderen veel experts, zoals Julia Sarbo, senior educator bij het Nationaal Holocaustmuseum (in oprichting), met geschiedenisleraren op middelbare scholen, en met een gids die rondleidingen geeft- ook voor schoolklassen. Daarnaast bracht Carolin uren door bij het Namenmonument in Amsterdam, waar ze talloze bezoekers aansprak over hun ervaring. “Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Zo kwamen steeds meer puzzelstukjes bij elkaar.

Op mensen afstappen

“Ik ben niet iemand die snel op mensen afstapt” vertelt Carolin “Maar uiteindelijk waren bezoekers heel open en kwamen zij met veel ideeën”. Van de gids nam Carolin ook mee dat middelbare scholieren soms al snel zijn afgeleid, maar dat persoonlijke verhalen het meest blijven hangen. Daarnaast waren jongere bezoekers van het Namenmonument - vanaf middelbareschoolleeftijd tot ongeveer veertig- sterk geïnteresseerd in een digitale app, waarin ze meer informatie zouden kunnen vinden over de personen en families. De oudere bezoekers hadden deze behoefte een stuk minder.

Bekijk/beluister Carolins video over 'From Stones to Stories'

Eindresultaat

Zo kwam Carolin tot haar eindresultaat: ze maakte een Augmented Reality-ervaring die bij het monument zes persoonlijke verhalen vertelt, met foto’s en met audio. Ze heeft één persoon uitgekozen om diens verhaal op deze manier te brengen: Lotte Adler. “Ik voelde me verbonden met haar en heb haar naam geadopteerd; zij is net als ik geboren in Duitsland”.

De zwart-witfoto’s van Lotte heeft Carolin met AI ingekleurd en geanimeerd. “Toen ik dat eerst deed, schrok ik echt. Om Lotte Adler te zien glimlachen in kleur, dat maakte haar echt een persoon.”

Het resultaat, waarin Lotte als het ware zelf haar verhaal vertelt, bleek heel indrukwekkend en bezoekers werden hierdoor geraakt. Carolin voegde ook een functie toe waarmee bezoekers een virtuele kaars, bloem of steen kunnen neerleggen, om stil te staan bij het verhaal.

Positieve reacties

Naast de spontane reacties van de bezoekers van het Namenmonument, heeft Carolin heel veel positieve reacties gekregen van alle experts en betrokkenen. ‘Dit zouden we moeten uitwerken’, lieten veel instellingen weten. “Het idee is er en ik zou het graag verder brengen”, aldus Carolin. Maar het lastige is vooralsnog om funding te vinden.

Was Carolin zelf verrast door wat zij heeft gecreëerd? “Ja, eigenlijk wel. Ik heb voor mezelf de lat altijd heel hoog, en wilde een vet afstudeerproject neerzetten. Dat iedereen zo meewerkte en dat dit zo is gelukt, dat heeft me heel erg goed gedaan.

Wat ik uiteindelijk vooral wil laten zien is dat het gaat om mensen. Elke persoon heeft een naam, familie, hobby’s – en is een persoon als jij en ik. Op die manier wilde ik een verbinding van mens tot mens scheppen, in de hoop dat jongeren beseffen: ik ben ook maar zo’n kwetsbaar persoon.”

Wil jij net zoals Carolin digitale en creatieve oplossingen ontwerpen? Meld je aan voor de open avond van Communication and Multimedia Design Amsterdam (CMD) op dinsdag 10 februari!