Een alternatief voor de niet zo duurzame kerstboom

14 dec 2023 11:46 | Afdeling Communicatie

De kerstdagen staan voor de deur en dus zijn ook op de HvA de eerste kerstbomen al weer gesignaleerd. Een prachtig gezicht, maar echt duurzaam is het natuurlijk niet. Op verschillende plekken in de hogeschool zijn er daarom duurzamere alternatieven.

Wie het Jakoba Mulderhuis inloopt ziet al snel het metershoge houten bouwwerk opdoemen. Studenten van de minor ‘Robotic Production & Circulair Materials’ hebben de afgelopen weken keihard gewerkt aan een alternatieve kerstboom die niet alleen mooi is om naar te kijken, maar ook bijna volledig circulair is.

Van kerstboom naar scheidingswand

“95% van de houten onderdelen waren ooit bedoel om verbrand te worden,” vertelt onderzoeker Marta Malé-Alemany van de Faculteit Techniek. “Hier werden ze onderdeel van een object dat ontworpen is voor een tweede en derde leven. Deze boom bestaat uit een reeks panelen die na Kerstmis kunnen worden geconfigureerd als een scheidingswand voor binnenruimtes, en later gemakkelijk uit elkaar kunnen worden gehaald om alle houten elementen te hergebruiken.”

Marta is teamleider van het Robot Lab van de Hogeschool van Amsterdam waar al jaren onderzoek wordt gedaan naar het ontwerpen en produceren van toepassingen met rest- en hergebruikt hout. “Zo was het maken van een kerstboom van onze voorraad resthout (van industriële fabrikanten) een uitdaging die ons erg goed past.”

Gerecycled plastic

Ook in de etalage van het Wibauthuis is een mooie duurzame kerstboom te bewonderen. Niet van hout, maar van gerecycled plastic. De bijna twee meter hoge boom is tot stand gekomen door een samenwerking van twee ontwerpbureaus van HvA-alumni. Circlefied van Youri Kroeze en Ezra Koldenhof en Meuq Design van Ties Westerhuis en Silvan Glorie.

Ezra en Youri deden samen de Minor Ondernemerschap en zijn nog steeds nauw betrokken bij de hogeschool. “In opdracht van de University Store hebben we nu een kerstboom ontworpen en het plaatmateriaal van kunststof afval geproduceerd,” vertelt Ezra. “de boom is demontabel en kan daardoor meerdere jaren mee.” Een prachtige aanzet dus om in de toekomst zo veel mogelijk innovatieve, circulaire bomen op de hogeschool te hebben staan.