Er zit toekomst in quantumtechnologie

27 okt 2023 14:30 | Afdeling Communicatie

De Hogeschool van Amsterdam heeft een centrum voor quantum technologie, het Quantum Talent & Learning Centre. Dit centrum is een van de vier landelijke centra die op 7 november feestelijk worden geopend. Lector Applied Quantum Computing Marten Teitsma leidt het centrum.

Quantumfysica houdt zich bezig met de allerkleinste deeltjes, zoals atomen en elektronen. Het beschrijft hoe deze deeltjes zich gedragen op een schaal van enkele nanometers. Quantum technologie maakt onderdeel uit van de opleiding Technische Natuurkunde en Toegepast Wiskunde (faculteit Techniek), maar ook de opleidingen ICT en Cybersecurity (van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie) besteden aandacht.

Er lijkt een grote toekomst te zitten in de quantum technologie. De organisatie Quantum Delta NL zet zich daarom in om het quantum-ecosysteem in Nederland op te bouwen met als doel: Nederland een mondiale koploper maken binnen de quantumtechnologie.

De Quantum Talent & Learning Centres (QTLC) ondersteunen deze missie. Momenteel zijn er vier QTLCs; een in Amsterdam, Delft/Leiden, Eindhoven en Twente. Die zijn aangesloten bij lokale onderwijsinstellingen. Zo maakt QTLC Amsterdam deel uit van de Hogeschool van Amsterdam en behoren de andere centra respectievelijk tot de Haagse Hogeschool, Hogeschool Saxion en Fontys.

Elk centrum functioneert binnen de eigen regio als een overkoepelende organisatie die onderwijsinstellingen en quantum-bedrijven met elkaar verbindt. Die introduceert de technologie binnen alle lagen van het Nederlandse onderwijs; en helpt bij het ontwikkelen van materialen en talenten. De HvA biedt een minor aan en denkt over een master. Op deze manier bouwen de centra samen, en met anderen, aan een quantum-rijke toekomst -– een ware quantum revolutie dus.