Hogeschoolbreed lectoraat Higher Education vier jaar verlengd

8 jun 2023 13:49 | Afdeling Communicatie

Het hogeschoolbrede lectoraat Higher Education, Research & Innovation van de Hogeschool van Amsterdam onder leiding van Didi Griffioen is met vier jaar verlengd. Dat besluit heeft het College van Bestuur onlangs genomen. “Met haar onderzoek draagt Didi Griffioen bij aan onze verdere professionalisering. De behoefte daaraan blijft onverminderd groot," zegt rector Geleyn Meijer.

Het lectoraat Higher Education, Research & Innovation is een van de vier hogeschoolbrede lectoraten van de HvA. De focus ligt op het beter verbinden van onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk. Het gaat om lectoraten waarvan de onderzoeksuitkomsten over de hele breedte van de hogeschool benut worden.

Didi Griffioen (foto: Christa Romp)

Drie pijlers

Griffioen en haar team bouwen de komende jaren naar verdere invulling van het nieuwe onderzoeksprogramma ‘Transdisciplinair innoveren en leren’. “Docenten, studenten, onderzoekers en praktijkpartners werken steeds meer samen, bijvoorbeeld in living labs. Samen de maatschappij innoveren is een van de strategische speerpunten van de HvA. Deze samenwerking is vaak complex omdat de betrokkenen verschillende wensen en verantwoordelijkheid hebben; ze spreken soms een andere ‘taal’. In dit transdisciplinaire zit de kans, maar ook het risico. Het is belangrijk dat we goed begrijpen wat er nodig is voor succesvolle transdisciplinaire samenwerking, zodat we deze kunnen optimaliseren. Hier gaat het lectoraat de komende jaren aan bijdragen”

Dit nieuwe programma bouwt voort op eerder onderzoek dat nog verder afgerond wordt. Allereerst heeft het lectoraat in heel veel opleidingen de verbinding tussen onderwijs en onderzoek weten te versterken. De aanpak en resultaten daarvan zijn gebundeld in een boek ‘Creating the Desire for Change in Higher Education’ met veranderkundige tips en tricks voor het hoger onderwijs. Daarnaast heeft het lectoraat een Comenius Leadership project afgerond waarin studenten, docenten en onderzoekers hebben samengewerkt aan het integreren van onderzoek in het onderwijscurriculum. “De praktijkontwikkeling is recentelijk afgerond. Het is belangrijk om de opgedane lessen verder te ontsluiten voor een breder publiek, want deze samenwerkingen spreken nog niet voor zich” vertelt Griffioen. Onderzoeksintegratie, transdisciplinaire samenwerking en veranderkunde zijn ook de palen onder het nieuwe onderzoeksprogramma.

Tot slot heeft het lectoraat veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van studenten op de hogeschool. Hoe worden zij volwaardige professionals en welke rol spelen kennis en identiteit daarbij? Vierenhalf jaar lang zijn studenten intensief gevolgd. “Aankomende zomer spreken we de studenten voor het laatst in dit traject. Het is heel fijn dat ze ons toelieten in hun ontwikkeling en erg de moeite waard om hun pad te zien. Als je een eerstejaarsstudent spreekt, of het nu bij Fysiotherapie is, of bij Social Work, kan deze meestal nog niet goed onder woorden brengen wat dit beroep precies behelst. Gedurende de opleiding kunnen ze daar steeds meer woorden aan geven. Ze krijgen echt een verhaal, en inzicht in welke kennis zij nodig hebben om dat beroep te beoefenen op de manier die zij wensen. Dat noemen we in het Engels professionalism. Met de kennis die we uit dit project halen willen we studenten in de toekomst beter positioneren en ondersteunen in hun opleiding, ook binnen living labs.”

Goede samenwerking

Didi Griffioen is blij met het besluit van het College van Bestuur om het lectoraat met vier jaar te verlengen. Dit geeft kans om de ingeslagen weg verder door te ontwikkelen. “Je ziet dat er in leren en innoveren heel veel belanghebbenden zijn die elk hun eigen achtergrond en perspectieven inbrengen. We willen verder gaan onderzoeken hoe je die verschillende partijen echt goed kan laten samenwerken om tot goed leren en krachtige innovaties te komen.”

Naast het lectoraat van Didi Griffioen kregen onlangs ook de HvA-brede lectoraten Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad en het lectoraat Doorwerking Praktijkgericht Onderzoek een positief tussentijds advies.