M.G.G. Walpot (Mirjam) MSc.
OnderzoekerMirjam Walpot is onderzoeker bij het lectoraat Kwaliteit en Effectiviteit in de zorg voor Jeugd. Ze is betrokken bij diverse onderzoeken op het gebied van jeugdhulp, o.a. bij een project over scheidingsproblematiek in de regio Noord-Holland en bij een internationaal project over de preventie van seksueel misbruik.
Ze studeerde Kinder- en Jeugdpsychologie aan de Universiteit Utrecht, waarbinnen ze de interdisciplinaire mastertrack Forensische Ontwikkelingspsychologie en Orthopedagogiek volgde.
Voor haar afstudeeronderzoek heeft ze de communicatie tussen ouders en rechters onderzocht tijdens ondertoezichtstellingszaken in de Rechtbank Den Bosch. Haar afstudeerstage was bij de onderzoeksafdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het VUmc, waar ze onderzoek deed naar de ontwikkeling en onderlinge mechanismen van complexe gedragsstoornissen bij delinquente jeugdigen en jongvolwassenen.
Door wetenschappelijke kennis en praktijkgericht onderzoek samen te brengen zet ze zich in voor de kennisontwikkeling bij diverse maatschappelijke thema’s. Zo levert ze een bijdrage aan een veilige en gezonde ontwikkeling van jeugd in de grote stad.
-
Kwaliteitszorgkader PD
Arkema, S., Glas, F., Haerkens van der Brand, S., Harmelink, M., Ketelaar, N., Langevoord, A., Van Loo, M., Luschen, M., Kruimelaar, M., Muizelaar, E., Slager, H., Vergeer, K., Visscher, T., Walpot, M. G. G., & Van der Zwan, F. (2023). Kwaliteitszorgkader PD: Kwaliteitszorgkader voor de Pilot Professional Doctorate binnen Nederlandse hogescholen.
-
Bouwstenen voor flexibel onderwijs met persoonlijke leerroutes
Walpot, M. G. G., Brinkman, M. (Ed.), Vriens, F. (Ed.), Harmsen, L. (Ed.), Stuijver, S. (Ed.), Langevoord, A. H. F., Hennik, M., Rutgers, M., Slot, I., De Groot, D., De Vos, M., Verhulst, N., & Bakker, N. (Ed.) (2022). Bouwstenen voor flexibel onderwijs met persoonlijke leerroutes. https://www.versnellingsplan.nl/Kennisbank/bouwstenen-voor-flexibel-onderwijs/
-
Evaluatieformulier voor jongeren. Hoe praat jóuw begeleider over seksualiteit?
Walpot, M., Mingels, M., & van der Gaag, R. (2020, Sept 1). Evaluatieformulier voor jongeren. Hoe praat jóuw begeleider over seksualiteit? o.a. geschikt voor: individuele begeleiding of mentorgesprek.
-
Evaluatieformulier voor jongeren. Hoe praat jóuw begeleider over seksualiteit?
Walpot, M., Mingels, M., & van der Gaag, R. (2020, Sept 1). Evaluatieformulier voor jongeren. Hoe praat jóuw begeleider over seksualiteit? Onder andere geschikt voor: woongroepen, klassen, dagbesteding.
-
Opvoeden rond relaties en seksualiteit: werken met een reflectie-instrument
Walpot, M., & van der Gaag, R. (2020). Opvoeden rond relaties en seksualiteit: werken met een reflectie-instrument. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Podcast: Even doorpraten over seks, geschiedenis en De Luizenmoeder
Walpot, M. G. G. (Performer), & Meijer, J. F. (Performer). (2019). Podcast: Even doorpraten over seks, geschiedenis en De Luizenmoeder. Digital or Visual Products https://hvana.nl/lees/13698/podcast-even-doorpraten-over-seks-geschiedenis-en-de-luizenmoeder
-
Vergeet dat condoom en die banaan
Walpot, M. G. G. (Performer), & Kremer, C. F. J. (Performer). (2019). Vergeet dat condoom en die banaan: zo geef jij als docent de beste seksles. Web publication or website https://hvana.nl/lees/12204/vergeet-dat-condoom-en-die-banaan-zo-geef-jij-als-docent-de-beste-seksles
-
Reflectie instrument
Boendermaker, L., Mingels, M., & Walpot, M. (2018). Reflectie instrument. Safeguarding Young People in Care.
-
Reflection instrument
Boendermaker, L., Mingels, M., & Walpot, M. (2018, Aug). Reflection instrument. Safeguarding Young People in Care.
-
Seksualiteit bespreken in de klas, hoe doe je dat?
Walpot, M., & Boendermaker, L. (2018). Seksualiteit bespreken in de klas, hoe doe je dat? Praktische tips voor docenten. Hogeschool van Amsterdam.
-
Seksualiteit bespreken in de klas, hoe doe je dat?
Walpot, M. G. G., & Boendermaker, L. (2018). Seksualiteit bespreken in de klas, hoe doe je dat? Praktische tips voor docenten. Safeguarding Young People in Care.
-
Discussing sexuality in the classroom
Walpot, M., & Boendermaker, L. (2018). Discussing sexuality in the classroom: Practical tips for teachers. Safeguarding Young People in Care.
-
Safeguarding young people in care
Walpot, M. G. G. (2017). Safeguarding young people in care: input from young people. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Portaalvraag KeTJA Sprint, Alles Kidzzz en 3x Groei
Goense, P., & Walpot, M. (2017). Portaalvraag KeTJA Sprint, Alles Kidzzz en 3x Groei. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Competencies for supporting a healthy sexual development of young people in care
Walpot, M., Riis Hansen, G., Moentjes, G., & Bernaards, C. (2017). Competencies for supporting a healthy sexual development of young people in care: interviews with a selection of professionals in Belgium, Denmark and The Netherlands. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Core competencies for safeguarding young people in care
Walpot, M., Riis Hansen, G., Moentjes, G., & Bernaards, C. (2017). Core competencies for safeguarding young people in care. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Safeguarding young people in care
Walpot, M., & Riis Hansen, G. (2017). Safeguarding young people in care: summary of six core publications. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Ondersteuningsaanbod bij scheidingen in Haarlemmermeer, Zuid-Kennemerland en IJmond
Walpot, M., Boendermaker, L., & Goense, P. (2016). Ondersteuningsaanbod bij scheidingen in Haarlemmermeer, Zuid-Kennemerland en IJmond. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.