Voorbereiden op de selectie van je opleiding

22 jan 2024 11:07 | Studentenzaken

Sta jij ingeschreven bij een opleiding waarvoor een selectie geldt? Dan neem je deel aan de selectie. Met een goede voorbereiding vergroot je de kans op plaatsing. Houd goed in de gaten wanneer wat van je wordt verwacht. Op 15 april hoor je welk rangnummer je hebt.

Bepaling rangnummer

Hoe hoger jouw positie in de ranglijst des te groter de kans dat je wordt geselecteerd. Je rangnummer is gebaseerd op door jou behaalde resultaten bij één of meer activiteiten die meewegen. Dat kan een toets zijn, maar ook een opdracht of een interview. Je hebt dus zelf invloed op je resultaten en daarmee op je plek op de ranglijst.

Geef prioriteit aan voorbereiding

Misschien ben je nog hartstikke druk met het afronden van je vooropleiding. De voorbereiding voor een selectie kan dan veel zijn. Geef in de periode vóór de selectie de voorbereiding hiervoor tijdelijk voorrang, zodat de kans op goede resultaten ook groter is. Dat geeft je meer kans om geselecteerd te worden. Daarna: duimen … Veel succes!

Alle stappen in het selectieproces vind je hier .

De opleidingen met een selectie zijn:

Tips voor een goede voorbereiding op de selectie

Check de procedure op de website van de opleiding

Check je mail
De HvA communiceert met je per e-mail. Kijk ook regelmatig in je spambox en markeer de HvA als betrouwbaar.

Zet de deadlines in je agenda
Kijk goed wanneer er wat van je verwacht wordt. Soms moet je een (huiswerk)opdracht inleveren vóór de selectiedag, zoals bij Toegepaste Psychologie.

Lees zorgvuldig wat er van je verwacht wordt
De e-mails bevatten vaak veel informatie. Zorg ervoor dat je de juiste materialen hebt. Bijvoorbeeld een laptop met internet en camera.

Bereid je inhoudelijk voor
Een interview kun je voorbereiden door met iemand uit je omgeving te sparren over je verhaal en te oefenen. Zorg dat je tijdig het materiaal hebt ter voorbereiding op een toets. Plan tijd in om dit te bestuderen.

En …

Mocht je op 15 april nog niet geselecteerd zijn, houd moed. Er zijn altijd ingeschreven studenten die uiteindelijk toch een andere keuze maken. Wellicht kom jij toch aan de beurt.

Kijk op bovenstaande website wekelijks welk rangnummer (alsnog) geselecteerd is en houd je e-mail goed in de gaten, ook tijdens je vakantie.