Downloads en links
Hoe kun je je onderwijs taalontwikkelend vormgeven? En welke tips kun je studenten meegeven over het lezen van een tekst? De antwoorden op dat soort vragen vind je in onze folders.
Check het overzicht van onze activiteiten en/of gebruik de volgende documenten om je lessen taalontwikkelender te maken:
- Profiel taalontwikkelende docent (inclusief voorbeelden en toelichting, pdf)
- Handreiking: 11x -eer, 30+ tips om taalontwikkelend les te geven (pdf)
- Kijkwijzer: mondeling taalaanbod in colleges (pdf)
- 99 tips voor taalontwikkelend lesgeven (pdf)
- 10 activerende werkvormen voor taalontwikkelend onderwijs (pdf)
- 23 tips for effective teaching in English (pdf)
- Checklist handleiding en opdrachtbeschrijvingen (pdf)
- Checklist: hoe moeilijk is de (Nederlandse) tekst? (pdf)
- Checklist: hoe moeilijk is de (Engelse) tekst? (pdf)
- Checklist taal in toetsen (pdf)
- Taalbeoordelingsformulier met toelichting (alleen HvA-medewerkers)
Geef je studenten een of meer van de volgende flyers (in pdf) mee:
- Taalondersteuning bij Studentenzaken
- Interactief overzicht taalondersteuning
- Eerste Hulp Bij Taal
- Meerkeuzevragen: hoe pak je die aan?
- Slimmer door je tekst: 20 tips
- APA in het kort
- MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs
- Nettiquette: in tekst of in tekst en beeld
- Werkwoordspelling: in tekst of in tekst en beeld
HvA-studenten kunnen ook op taal.mijnhva.nl terecht voor alle informatie over taalondersteuning.
De volgende documenten (in pdf) geven meer informatie over het HvA-brede taalbeleid:
- Studentenzaken/O&O (2016), Naar een nieuw taalbeleid in de HvA.
- Studentenzaken (2012), Contouren HvA-taalbeleid Nederlands en Engels.
De volgende links geven meer informatie over taalbeleid in Nederland en Vlaanderen:
- KNAW (2017), Verkenning Taalbeleid Nederlands en/of Engels. Taalkeuze met beleid in het Nederlands hoger onderwijs. Amsterdam, KNAW.
- S. Vanhooren, C. Pereira, M. Bolhuis (2017), Iedereen taalcompetent! Visie op de rol, de positie en de inhoud van het onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw. Den Haag, Taalunie.
- Nederlands/Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs
- Forum Taalbeleid Hoger Onderwijs
- Platform Taalgericht Vakonderwijs
Samen met het Centre of Expertise Urban Education onderzoeken we hoe docenten begeleid kunnen worden in het aanbieden van mondelinge academische taal. Dit professionaliseringstraject is gebaseerd op bevindingen van eerder onderzoek gepubliceerd in een handreiking voor docenten (interactieve presentatie) .
Al ons materiaal is ontwikkeld om ook daadwerkelijk te gebruiken, onder de CC-licentie BY-NC-SA . Niet-commercieel gebruik is dus toegestaan onder naamsvermelding.