'Jongerenwerk in online leefwereld' wint 3e prijs RAAK-Award

16 nov 2023 09:00 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Het onderzoek naar jongerenwerk in de online leefwereld van het lectoraat Youth Spot heeft de 3e prijs gekregen in de RAAK-award.

De RAAK-award is de jaarlijkse prijs voor het beste praktijkgerichte onderzoek van Nederland en werd vandaag uitgereikt op het congres van Regieorgaan SIA. De jury was lovend en noemt het onderzoeksproject ‘praktijkgericht onderzoek in optima forma’. Naast de erkenning ontvangen de onderzoekers een geldprijs van 2500 euro. De eerste prijs bij de RAAK-Award ging naar het project Diadema van Hogeschool van Hall Larenstein en de tweede prijs was voor SmartScan van Fontys. De publieksprijs ging naar het onderzoek naar Circulaire Katoencascade van Avans Hogeschool.

Aansluiting bij online leefwereld van jongeren

Samen met 14 jongerenwerkorganisaties onderzochten Dejan Todorovic en Willeke Manders, beide onderzoekers bij het lectoraat Youth Spot, hoe jongerenwerkers beter aansluiting kunnen vinden bij jongeren voor wie het leven zich steeds vaker online afspeelt. De onderzoekers deden het onderzoek in co-creatie met jongerenwerkers, waarbij verschillende innovatieve onderzoeksmethodes zijn gebruikt. Het leidde tot een handreiking met tastbare en bruikbare voorbeelden en zeven concrete stappen om jongerenwerkers de benodigde handvatten te geven.

Juryoordeel: praktijkgericht onderzoek in optima forma

De professionele jury, bestaande uit Maaike van der Kamp-Romijn, plaatsvervangend algemeen directeur en directeur Research & Education bij Naturalis Biodiversity Center, Jalbert Kuijper, entrepreneurial life artist en Monique Lexis, senior onderzoeker bij lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg, Zuyd Hogeschool, was lovend:

‘Dit onderzoek, dat startte in 2020 vanuit de behoefte van jongerenwerkers om beter aan te sluiten bij de online leefwereld van jongeren, kreeg extra urgentie tijdens de coronapandemie. Hoewel jongerenwerkers in de loop van de jaren redelijk wat ervaring hebben opgedaan met de online leefwereld is deze impliciete kennis tot dit onderzoeksproject niet vanuit een wetenschappelijk oogpunt samengebracht en onderbouwd.’

Dit onderzoek zorgt voor vernieuwing van de beroepsgroep en van het onderwijs, doordat de opgedane kennis ook daar direct geïntegreerd wordt.

Indrukwekkend netwerk van organisaties in het jongerenwerk

‘De onderzoekers van de HvA hebben dit kunnen doen omdat zij een indrukwekkend netwerk hebben van organisaties in het jongerenwerk. Veertien van deze organisaties werkten mee aan het onderzoek. Dit is praktijkgericht onderzoek in optima forma: in en met de praktijk aan de kant van de jongeren en jongerenwerkers. Zowel de interventies als de manieren van het presenteren ervan zijn steeds voorgelegd en getest bij de jongerenwerkers.

De relevantie van dit onderzoek is evident voor de jury. Naast het wetenschappelijk inzichtelijk maken van de problematiek heeft het onderzoek geleid tot praktische handvatten die jongerenwerkers direct in de praktijk kunnen toepassen. Zij kunnen de kennis ook direct delen met collega’s en hierbij heeft het team ook aansluiting gezocht bij landelijk organisaties om te zorgen dat de uitkomsten van het onderzoek ook landelijk beschikbaar komen.’

Over de RAAK-Award

Regieorgaan SIA wil een bredere doelgroep kennis laten maken met het praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Met de RAAK-award zet Regieorgaan SIA goed praktijkgericht onderzoek in de spotlights en verbreedt het de bekendheid van het onderzoek aan hogescholen. Deze prijs wordt sinds 2011 jaarlijks uitgereikt op het SIA-congres. Een deskundige, onafhankelijke jury bepaalt welk RAAK-project de award wint. In 2023 zijn er 28 aanmeldingen voor de RAAK-award bij Regieorgaan SIA binnengekomen. De aanvragen zijn gescoord op basis van drie criteria.

1. De relevantie van het onderzoek voor het onderwijs en de praktijk
2. De doorwerking van het onderzoek richting onderwijs, praktijk en onderzoek
3. Hoe innovatief is het onderzoek?