Van mbo naar hbo: tips en tops van een keuzecoach

14 jun 2023 13:42 | Studentenzaken

Ga jij na het mbo doorstuderen aan het hbo? Keuzecoach Dirk heeft wat handige tips en tops voor je, om je op weg te helpen met jouw (studie)keuze.

Dag mbo-student!

Je bent (bijna) klaar met jouw mbo-opleiding. En je wil doorstuderen! Je maakt je klaar voor de overstap naar het hbo: een spannende stap, een nieuwe wereld in. Een nieuwe wereld om te ontdekken. Een wereld waar andere studenten rondlopen, waar op een andere manier wordt lesgegeven en waar andere dingen van je gevraagd worden dan op je vooropleiding. Met een aantal tops en tips wil ik je hier graag een beetje wegwijs in maken, zodat je weet waar je op kan letten en er misschien achter komt wat je al weet:

Dirk Hoogstraten, HvA Keuzecoach

Tip: onderzoek je interesses

Kijk naar waar je interesses liggen; wat vind je leuk om mee bezig te zijn of heb je onderwerpen waar je altijd meer over wil weten en het leuk vindt om over te hebben met een ander? Waar krijg je energie van? Onderzoek waar jij van in de ‘flow’ van raakt.

Top: (ver)ken je kwaliteiten

Je kent jezelf al wat beter doordat je een studie hebt afgerond en kan dus misschien meer een gerichte keuze maken. Maak gebruik van je kwaliteiten en je (zelf) kennis. Hoe kan je deze binnen je vervolgopleiding inzetten?

Tip: verdiep je in verschillende richtingen

Je hoeft niet in dezelfde richting te blijven studeren op het hbo als op het mbo. Neem dit moment om opnieuw na te denken over welke opleiding/welk vakgebied bij jou past.

Top: blijf dicht bij jezelf

Doorstuderen hoeft niet persé. Wat past bij jou? Kijk bijvoorbeeld of je juist praktisch of theoretisch ingesteld bent. Het gaat erom dat je je op je plek voelt.

Tip: kijk naast inhoud ook naar vorm

Zie de overstap als een nieuw keuzemoment. Daarbij hoort naast de inhoud van de studie ook of deze bij je past qua tempo, vorm en lesaanbod, zelfstandigheid. Op welke manier leer jij prettig en sluit dat aan? Een combinatie van werken en studeren is ook mogelijk.

Top: zie je praktische ervaring als kracht

Door je stages heb je werkervaring opgedaan en weet je wellicht al beter hoe je moet samenwerken. Juist je praktische ervaring kan van pas komen. Wanneer je kiest om door te stromen binnen hetzelfde vakgebied heb je hier ook al de basiskennis van. Dit kan een voordeel zijn.

Tip: verdiep je in de mogelijkheden na de opleiding

Bedenk dat niet alles wat je leert direct praktisch toepasbaar is; soms wordt pas later duidelijk waarom je een bepaald vak moet volgen. Zoek ook uit waar je uiteindelijk voor opgeleid wordt.

Maar hoe doe je dat dan? 5 praktische adviezen om mee af te sluiten

Er zijn verschillende manieren om de tips en tops toe te passen en helder te krijgen waar je naartoe wilt. Onder andere onze Studiekeuzeactiviteiten kunnen je hierbij helpen. Maar ik heb ook nog wat praktische tips:

1. Stuur 5 mensen uit je omgeving de vraag of ze 3 kwaliteiten van je kunnen noemen? Leuk om te horen en bruikbaar voor je studiekeuze. Het is belangrijk dat je kwaliteiten aansluiten bij je opleiding.

1. Kom een keer proefstuderen en/of meelopen bij verschillende opleidingen. Pak dit moment om te checken of de opleiding echt bij jou past.

1. Praat met iemand die ook van het MBO komt en op het HBO zit. Hoe heeft deze student de overstap beleefd?

1. Onderzoek het in de praktijk. Komt de werkelijkheid overeen met hoe je denkt dat je het zal vinden? Onderzoek wat jij nodig hebt aan ervaringen om dit voor jezelf te bepalen!

Ik wens je heel veel succes en plezier op de opleiding van je keuze of wat je vervolgstap dan ook mag worden. Wat je ook kiest, je kan het! Luister naar anderen, volg je eigen koers en vertrouw op jezelf!

Hartelijke groet (namens alle keuzecoaches van de HvA),

Dirk

Hulp bij je (studie)keuze

Kan je na alle tips en tops wel wat extra ondersteuning gebruiken bij het maken van een keuze over jouw vervolgstap? Kijk dan hoe de keuzecoaches van de HvA jou kunnen helpen.