prof. dr. L. Elffers (Louise)
Lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse StadLouise Elffers is lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad aan de Hogeschool van Amsterdam en als bijzonder hoogleraar Kansengelijkheid in het Onderwijs verbonden aan de programmagroep Onderwijswetenschappen aan de UvA. Zij is tevens directeur van het Kenniscentrum Ongelijkheid , een samenwerkingsverband van de Gemeente Amsterdam, de UvA, VU, HvA en Inholland. Louise richt zich in haar werk op de inrichting van onderwijs(stelsels) en de invloed van die inrichting op de schoolloopbanen van jongeren met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden. Het vraagstuk van kansen(on)gelijkheid in het onderwijs vormt een rode draad in haar werk.
Op 14 december 2023 hield Louise haar oratie 'De grote (on)gelijkmaker - Onderwijs in een ongelijke samenleving'. Deze is hier terug te lezen en hier terug te kijken. In 2022 verscheen haar boek 'Onderwijs maakt het verschil. Kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs', dat door de Volkskrant werd verkozen tot een van de beste boeken van 2022 en werd genomineerd voor de Sociologische Bril in 2023. In 2018 verscheen haar boek 'De bijlesgeneratie. Opkomst van de onderwijscompetitie'. Ook dit boek ontving zeer lovende kritieken in de landelijke pers (****NRC, ****Volkskrant, beste non-fictieboek 2018 in Trouw) en in diverse onderwijsvakbladen.
Louise ontving de afgelopen jaren verschillende landelijke onderzoekssubsidies (NRO, Nationale Wetenschapsagenda) voor onderzoek op het gebied van kansengelijkheid in het onderwijs, toegankelijkheid van het hoger onderwijs en schaduwonderwijs. Zij is momenteel programmaleider van de NRO-gefinancierde onderzoeksprogramma's 'Koersen op Kansengelijkheid', 'Toegankelijk hoger onderwijs voor, door en na de poort' en (vanaf 1 september 2024) 'Making or breaking the class ceiling: growth-affording teacher beliefs and practices in a selective school system’.
Naast haar onderzoekswerk is Louise actief in verschillende commissies en expertgroepen. Zij is momenteel lid van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050, lid van de expertgroep van de Gelijke Kansen Alliantie en lid van het divisiebestuur Onderwijs & Samenleving van de Vereniging voor Onderwijsresearch. Eerder was zij onder meer voorzitter van de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs, lid van de programmacommissie Hoger Onderwijs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en - tijdens de corona-pandemie - lid van het Onderwijs-OMT.
Als docent geeft Louise (gast)colleges bij de bachelor Onderwijswetenschappen, UPvA, EMPO, sociologie, Pabo HvA, tweedegraads lerarenopleidingen en de master Professioneel Meesterschap. Daarnaast geeft zij regelmatig lezingen en workshops op onderwijsconferenties (o.a. keynote speaker op de ORD 2023 en ResearchEd 2024) en voor diverse gemeentes, schoolbesturen, sector- en besturenraden in het onderwijs en de landelijke overheid. Louise werd aan de UvA in 2020 uitgeroepen tot docent van het jaar bij Onderwijswetenschappen.
-
A cross-national exploration of shadow education use by high and low SES families.
Jansen , D., Elffers, L., & Jak, S. (2023). A cross-national exploration of shadow education use by high and low SES families. International Studies in Sociology of Education , 32(3), 653-674. https://doi.org/10.1080/09620214.2021.1880332
-
De onderwijsdeskundige
Elffers, L. (2021). De onderwijsdeskundige. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/de-onderwijsdeskundige
-
Geef nu de ontwikkeling van kinderen voorrang en laat de scholen open. Anders zijn de kwetsbaarste leerlingen weer de dupe en neemt de ongelijkheid toe
Bol, T., Cornelisz, I., Denessen, E., Ehren, M., Elffers, L., van der Klaauw, B., Leseman, P., Jansen, M., Molenaar, I., Schils, T., van de Werfhorst, H., & de Wolf, I. (2021). Geef nu de ontwikkeling van kinderen voorrang en laat de scholen open. Anders zijn de kwetsbaarste leerlingen weer de dupe en neemt de ongelijkheid toe. De Volkskrant.
-
Onnodig overstappen
Elffers, L. (2021). Onnodig overstappen. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/onnodig-overstappen
-
Aanvullend onderwijs
Fukkink, R., Elffers, L., Timmermans, G., Helms, R., Jansen , D., Fix, M., & Lusse, M. (2021). Aanvullend onderwijs. In M. Florussen (Ed.), Gelijke kansen voor een diverse jeugd: resultaten van drie jaar onderzoek (pp. 38-44). Nationale Wetenschapsagenda.
-
Voorkom de vlucht van de leraar
Elffers, L. (2021). Voorkom de vlucht van de leraar. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/voorkom-de-vlucht-van-de-leraar
-
Schimmenspel
Elffers, L. (2021). Schimmenspel. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/schimmenspel
-
Jutezakken en eenheidsworsten
Elffers, L. (2021). Jutezakken en eenheidsworsten. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/jutezakken-en-eenheidsworsten
-
Koninklijke behandeling
Elffers, L. (2021). Koninklijke behandeling. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/koninklijke-behandeling
-
Aanvullend onderwijs: Slotpresentatie
Fukkink, R. G., & Elffers, L. (2021). Aanvullend onderwijs: Slotpresentatie. In Nationale Wetenschapsagenda (NWA)
-
Van huis uit
Elffers, L. (2021). Van huis uit. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/van-huis-uit
-
Aanvullend onderwijs in Nederland
Elffers, L., Jansen, D., Kienhuis, W., van Leeuwen, L., Fukkink, R., Helms, R., van Driel, K., Timmerman, G., Lecina, N., Fix, M., & Lusse, M. (Ed.) (2021). Aanvullend onderwijs in Nederland: Een verkennend beeld uit onderzoek en handvatten van en voor de praktijk. https://www.hogeschoolrotterdam.nl/onderzoek/projecten-en-publicaties/pub/aanvullend-onderwijs-in-nederland-een-verkenn/3ff21f1d-3a5e-4b35-bef3-8aa23f446aa4/
-
Schoolprestaties
Elffers, L., Jonk, A., Elhadioui, I., van Welie, B., van de Werfhorst, H., & Walraven, G. (2021). Schoolprestaties. Het Parool.
-
Die goeie ouwe tijd
Elffers, L. (2021). Die goeie ouwe tijd. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/die-goeie-ouwe-tijd
-
De toegankelijkheid van het hoger onderwijs in Nederland op papier en in de praktijk
Elffers, L. (2021). De toegankelijkheid van het hoger onderwijs in Nederland op papier en in de praktijk. In NRO symposium Hoger onderwijs: nieuwe richtingen na de pandemie? (pp. 1-5). Hogeschool van Amsterdam. https://www.onderwijskennis.nl/nro-symposium-hoger-onderwijs-nieuwe-richtingen-na-de-pandemie/toegankelijkheid-van-het-hoger-onderwijs
-
Aanvullend onderwijs in Nederland
Elffers, L., Jansen , D., Kienhuis, W., van Leeuwen, L., Fukkink, R. G., Helms, R. M., van Driel, K., Timmermans, G., Fix, M., & Lusse, M. (2021). Aanvullend onderwijs in Nederland: Een verkennend beeld uit onderzoek en handvatten uit onderzoek en praktijk. De Grafische Republiek. https://gelijkekansenvooreendiversejeugd.nl/wp-content/uploads/2019/10/Aanvullend-onderwijs-in-Nederland.pdf
-
Een lerarentekort, zegt u?
Elffers, L. (2021). Een lerarentekort, zegt u?. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/een-lerarentekort-zegt-u
-
(Her)kennen wij elkaar?
Agricola, B., & Elffers, L. (2021). (Her)kennen wij elkaar? Perspectieven en ervaringen van biculturele docenten in het hbo over hun rol en meerwaarde voor studenten. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/pdfs-bij-projecten/herkennen-wij-elkaar.pdf?1632991977437
-
Leren
Elffers, L. (2021). Leren. In J. Jansen, & D. Jansen (Eds.), CoronA tot Z 26 wetenschappers over COVID-19 en 26 columns van Dolf Jansen over ongeveer hetzelfde Fontaine Uitgevers.
-
Onderwijs als grote ongelijkmaker: gelijkheid en onderscheid in de meritocratische samenleving
Elffers, L. (2021). Onderwijs als grote ongelijkmaker: gelijkheid en onderscheid in de meritocratische samenleving. In C. Brummer, & A. Groen (Eds.), Naar een nieuw kabinet van sociale rechtvaardigheid Een programma van urgentie voor arbeid, technologie, wonen, onderwijs & democratie in een nieuwe tijd Boom Uitgevers.
-
Shadow education in the Netherlands. The position of shadow education in the educational landscape and students’ school careers’,
Jansen , D., & Elffers, L. (2021). Shadow education in the Netherlands. The position of shadow education in the educational landscape and students’ school careers’, [Research external, graduation external, Universiteit van Amsterdam, Department of Educational Sciences].
-
Bubbelscholen
Elffers, L. (2020). Bubbelscholen. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/bubbelscholen
-
Het ideaal versus de praktijk
Elffers, L. (2020). Het ideaal versus de praktijk. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/het-ideaal-versus-de-praktijk
-
Hardnekkige hiërarchie
Elffers, L. (2020). Hardnekkige hiërarchie. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/hardnekkige-hierarchie
-
Gaan ouders te ver?
Elffers, L. (2020). Gaan ouders te ver?. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/gaan-ouders-te-ver
-
Dicht het leerlek
Elffers, L. (2020). Dicht het leerlek. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/dicht-het-leerlek
-
PABO: fixed mindset
Elffers, L. (2020). PABO: fixed mindset. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/pabo-fixed-mindset
-
Eindtoets: gelijke kansen
Elffers, L. (2020). Eindtoets: gelijke kansen. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/eindtoets-gelijke-kansen
-
De grote ongelijkmaker
Elffers, L. (2020). De grote ongelijkmaker. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/de-grote-ongelijkmaker
-
A place between school and home
Jansen , D., Elffers, L., & Volman, M. L. L. (2020). A place between school and home: exploring the place of shadow education in students’ academic lives in the Netherlands. Orbis Scholae, 14(2), 39-58. https://dare.uva.nl/search?identifier=170f6b46-e768-40c6-bda5-466b9b3ee9c2
-
Gelijke kansen bestaan niet
Elffers, L. (2020). Gelijke kansen bestaan niet. In J. von Graevenitz, & M. Visser (Eds.), Urban onderwijs Studio Noodzaak.
-
Het diploma als mythe
Elffers, L. (2020). Het diploma als mythe. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/louise-elffers/het-diploma-als-mythe
-
Het Matteüs-effect in het onderwijs: de cumulatie van kansenongelijkheid in schoolloopbanen op weg naar en in het hbo
Elffers, L. (2020). Het Matteüs-effect in het onderwijs: de cumulatie van kansenongelijkheid in schoolloopbanen op weg naar en in het hbo. In Geen dag zonder Bach - liber amicorum voor Huib de Jong Hogeschool van Amsterdam.
-
Onderwijs als grote ongelijkmaker
Elffers, L. (2020). Onderwijs als grote ongelijkmaker. idee, 2020(april), 19-25.
-
Het is het stelsel, stupid! Grenzen aan de houdbaarheid van ons selectieve onderwijsstelsel
Elffers, L. (2019). Het is het stelsel, stupid! Grenzen aan de houdbaarheid van ons selectieve onderwijsstelsel. Socialisme en Democratie, 76(3), 38-46.
-
Aanvullend onderwijs: leren en ontwikkelen naast de school
Elffers, L., Fukkink, R., Jansen, D., Helms, R., Timmerman, G., Fix, M., & Lusse, M. (2019). Aanvullend onderwijs: leren en ontwikkelen naast de school: een verkennende schets van het landschap van aanvullend onderwijs in Nederland. Nationale Wetenschapsagenda.
-
De ontwikkeling van leerlingen naar eigen aard en aanleg: Van Kohnstamms personalisme naar de huidige roep om meer maatwerk in het onderwijs
Elffers, L., Fukkink, R., & Oostdam, R. (2019). De ontwikkeling van leerlingen naar eigen aard en aanleg: Van Kohnstamms personalisme naar de huidige roep om meer maatwerk in het onderwijs. Pedagogische Studiën, 95(5/6), 341-352. http://www.pedagogischestudien.nl/search?identifier=681976
-
Een onzekere wedstrijd op een oneerlijk speelveld
Elffers, L. (2019). Een onzekere wedstrijd op een oneerlijk speelveld: hoe keren we het tij in de onderwijscompetitie? In F. Dekker, & J. van der Meer (Eds.), Nieuwe zekerheden in onzekere tijden (pp. 115-130). (Jaarboek voor sociale vraagstukken; Vol. 2019). Movisie.
-
Het kopen van kansen: de inzet van schaduwonderwijs in de onderwijscompetitie
Elffers, L. (2019). Het kopen van kansen: de inzet van schaduwonderwijs in de onderwijscompetitie. In H. van de Werfhorst, & E. van Hest (Eds.), Gelijke kansen in de stad (pp. 55-66). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.5117/9789463728829
-
Online tool Beslismodel: Toegankelijkheid van het HBO
Elffers, L. (2019). Online tool Beslismodel: Toegankelijkheid van het HBO. Web publication or website http://www.toegankelijkheidhbo.nl
-
Run op de kopgroep
Elffers, L. (2018). Run op de kopgroep. Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/run-op-de-kopgroep
-
De bijlesgeneratie
Elffers, L. (2018). De bijlesgeneratie: opkomst van de onderwijscompetitie. Amsterdam University Press.
-
Het achterblijvende studiesucces van mbo-instromers in het eerste jaar van het hbo: de rol van vaardigheden, leerstijl, studiekeuze en motivatie
Vervoort, M., & Elffers, L. (2018). Het achterblijvende studiesucces van mbo-instromers in het eerste jaar van het hbo: de rol van vaardigheden, leerstijl, studiekeuze en motivatie. TvHO, 36(1), 23-37.
-
Op weg naar het hbo
Elffers, L., & Vervoort, M. (2018). Op weg naar het hbo: Havo-leerlingen en mbo-studenten over de overstap naar het hbo: overwegingen, verwachtingen en ondersteuningsbehoeften. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Beroepsonderwijs.
-
Students' learning according to their individual nature and potential
Elffers, L., Fukkink, R., & Oostdam, R. (2018). Students' learning according to their individual nature and potential. Pedagogische Studiën, 95(5-6), 341-352.
-
Studiesucces in het hbo
Elffers, L. (2018). Studiesucces in het hbo: het belang van een ketenbenadering. In F. Glastra, & D. van Middelkoop (Eds.), Studiesucces in het hoger onderwijs. Van rendement naar maatschappelijke relevantie (pp. 141-165). Eburon.
-
Toegankelijkheid van het hbo
Elffers, L., van Diepen, M., Veraa, F., & Vervoort, M. (2018). Toegankelijkheid van het hbo: van complex vraagstuk naar handreiking voor de praktijk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Beroepsonderwijs.
-
"We staan aan de wieg van iets moois"
Vervoort, M., van Diepen, M., & Elffers, L. (2018). "We staan aan de wieg van iets moois": eerste ervaringen en opbrengsten van het Keuzedeel Voorbereiding hbo. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Beroepsonderwijs.
-
Korte notitie Louise Elffers (UvA) t.b.v. rondetafel Schaduwonderwijs, 26 januari 2017
Elffers, L. (2017). Korte notitie Louise Elffers (UvA) t.b.v. rondetafel Schaduwonderwijs, 26 januari 2017. Universiteit van Amsterdam.
-
De overgang van vmbo naar mbo
Elffers, L. (2017). De overgang van vmbo naar mbo: een stelselmatig struikelblok. In R. van Schoonhoven, J. Maarse, & F. Studulski (Eds.), Kansrijk schakelen tussen vmbo en mbo (pp. 45-56). Sardes.
-
Het versoepelen van de overgang naar het hbo
Elffers, L. (2017). Het versoepelen van de overgang naar het hbo: het zoeken naar verbinding in de keten. Bij de les, 13(8), 26-27.
-
Kansrijke schoolloopbanen in en op weg naar het hbo: een ketenbenadering
Elffers, L. (2017). Kansrijke schoolloopbanen in en op weg naar het hbo: een ketenbenadering. TvHO, 35(1), 22-38.
-
Over grenzen heen kijken en reiken: kansen bieden in de beroepskolom
Elffers, L. (2017). Over grenzen heen kijken en reiken: kansen bieden in de beroepskolom. In K. Hoogeveen, IJ. Jepma, & F. Studulski (Eds.), Kansen bieden in plaats van uitsluiten (pp. 191-204). Sardes.
-
Laat leerlingen zelf hun route kiezen
Elffers, L. (2016). Laat leerlingen zelf hun route kiezen. Web publication or website, Trouw. https://www.trouw.nl/home/laat-leerlingen-zelf-hun-route-kiezen~ae9d8093/
-
Schijntegenstelling
Elffers, L. (2016). Schijntegenstelling. Web publication or website, de Volkskrant. http://vkplusmobilebackend.persgroep.net/opinie/de-koninklijke-familie-kan-dat-schip-best-zelf-onderhouden~a4254882/
-
De beroepskolom als grootstedelijke emancipatiemachine
Elffers, L. (2016). De beroepskolom als grootstedelijke emancipatiemachine. In R. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 99-108). Coutinho.
-
Groeiende ongelijkheid vraagt om ingrijpen
Elffers, L., Dronkers, J., van de Werfhorst, H., van der Velden, R., & Karsten, S. (2016). Groeiende ongelijkheid vraagt om ingrijpen. Socialisme en Democratie, 73(2), 48-55. http://wbs.nl/system/files/dronkers_elffers_karsten_van_der_velden_van_de_werfhorst_-_groeiende_ongelijkheid_vraagt_om_ingrijpen_1.pdf
-
Groeit onderwijsongelijkheid en komt dat door ons stelsel?
Dronkers, J., Elffers, L., Karsten, S., van der Velden, R., & van de Werfhorst, H. G. (2016). Groeit onderwijsongelijkheid en komt dat door ons stelsel? Socialisme en Democratie, 73(2), 48-53. http://dare.uva.nl/personal/search?identifier=08fe1afb-2aa7-4de7-8eee-a1db73585dee
-
Kansrijke schoolloopbanen in en op weg naar het hbo
Elffers, L. (2016). Kansrijke schoolloopbanen in en op weg naar het hbo: een ketenbenadering. HVA Publicaties.
-
Schaduwonderwijs is riskant
Elffers, L. (2016). Schaduwonderwijs is riskant. Didactief, 46(7), 11. https://didactiefonline.nl/blog/vriend-en-vijand/schaduwonderwijs-is-riskant
-
"Schools aren't as good as they used to be; they never were"
Elffers, L. (2016). "Schools aren't as good as they used to be; they never were". ISVW Uitgevers. https://doi.org/10.2307/1176487