Positieve energie in de stad: innovatie voor een duurzame transitie

De klimaatverandering dwingt tot een versnelling van de energietransitie. Een stad als Amsterdam heeft hierin hoge ambities. Het lectoraat Energie & Innovatie werkt hieraan mee door technologische interventies te onderzoeken en ontwerpen.Een zeer innovatieve interventie is een energiepositief gebied. In zo’n gebied wordt meer duurzame energie geproduceerd dan verbruikt. We onderzoeken bijvoorbeeld wat er technisch mogelijk is en of er voldoende CO2 uitstoot gereduceerd wordt. Andere interventies die we onderzoeken zijn bijvoorbeeld het slim laden van elektrisch vervoer,duurzame warmte. Dit doen we in ons eigen lab, met simulaties én op basis van monitoring in het veld, zoals bij de gebouwen van de Hogeschool van Amsterdam en demonstratieprojecten in de Metropoolregio Amsterdam.

Referentie Heller, R. (2022). Positieve energie in de stad: innovatie voor een duurzame transitie. Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Techniek 8 februari 2022

Publicatiedatum