Terugblik nieuwe Associate degree-opleidingen FDMCI

Hoe verliep het eerste jaar van de Ad Frontend Design & Development en de Ad Software Development?

16 mei 2022 15:44 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

In september 2021 gingen de nieuwe Associate degree-opleidingen (Ad) Frontend Design & Development en Software Development van start. Hoe is het de eerste lichting studenten vergaan en hoe hebben de opleidingen het eerste studiejaar doorstaan? Een terugblik.

Beide Ad’s zijn gestart met een kleine groep studenten, want vanwege late officiële accreditering hadden studiekiezers helaas maar 2 maanden de tijd om zich voor de opleidingen aan te melden. ​De Ad Frontend Design & Development heeft afgelopen september 14 studenten mogen verwelkomen, waarvan 12 het prima doen. De Ad Software Development is gestart met 12 studenten, waarvan er 7 doorgaan naar het tweede jaar. De nieuwe Ad-opleidingen worden goed ontvangen.

Ad Frontend Design & Development scoort goed tot zeer goed

De Ad-opleiding Frontend Design & Development (FDND) wordt goed ontvangen, blijkt onder meer uit de resultaten van de 100Dagen Monitor, een enquête die na de eerste 100 dagen van het studiejaar wordt afgenomen onder alle eerstejaarsstudenten van de HvA. De studenten beoordelen de Ad FDND in het algemeen goed tot zeer goed, met een gemiddelde waardering van een 4,5 op een vijfpuntsschaal. Ondanks dat het onderwijsprogramma prima wordt ontvangen, wil de Ad FDND volgend jaar toch nog een paar kleine, praktische verbeteringen doorvoeren, nu ervaring is opgedaan met de nieuwe manier van lesgeven en toetsen.

Een groot aandachtspunt voor de Ad FDND is groei: voor september 2022 hebben zich 79 studenten aangemeld, dat is 5 tot 6 keer zoveel als het afgelopen jaar! De opleiding is erg benieuwd hoe haar aanpak opschaalt, en of dat uitpakt zoals beoogd.

Ad Software Development scoort goed

Ook de Ad-opleiding Software Development (SD) wordt goed beoordeeld. De studenten van de Ad SD zijn heel enthousiast over de manier waarop het onderwijs is geregeld. Ondanks de kleine groep zijn er leerlingen die extra hulp nodig hebben en andere die juist om extra uitdaging vragen. Beiden kan de opleiding al aardig bedienen, juist omdat het projectonderwijs is. Volgend jaar wil de Ad SD volledig overgaan op programmatisch toetsen. De docenten hebben samen invulling gegeven aan programmatisch toetsen en werken dit nu uit.

Voor september 2022 hebben zich inmiddels 45 studenten aangemeld voor de Ad SD, dat is bijna 4 keer zoveel als het afgelopen jaar!