Studeren met een (functie)beperking? De HvA helpt!

16 mei 2022 15:21 | Studentenzaken

De HvA biedt ondersteuning voor studenten met een zichtbare of minder zichtbare beperking om het onderwijs ook voor hen zo toegankelijk mogelijk te maken. Al voordat het studiejaar begint zijn ze bij ons welkom voor een kennismakingsgesprek ter voorbereiding.

Het kan gaan om lichamelijke beperkingen zoals minder goed kunnen zien, horen of bijvoorbeeld een chronische darmziekte. Minder zichtbare beperkingen zijn: dyslexie, AD(H)D, autisme of mentale problemen na bijvoorbeeld een trauma, waardoor een student zich minder goed kan concentreren.

Deze studenten kunnen voorzieningen aanvragen zoals toetstijdverlenging, oordopjes, een apart toetslokaal, een woordenboek, voorleessoftware. Er zijn ook extra begeleidingsmogelijkheden bij de HvA, bijvoorbeeld begeleiding door een casemanager of ouderejaarsstudent, die de leerling naast zijn of haar mentor extra begeleidt tijdens de studie.

Bij het inschrijven in Studielink kan de student aanvinken dat hij of zij een beperking heeft. De leerling krijgt dan een Soft Landinggesprek met een HvA-studentendecaan en een docent/casemanager van de opleiding om te kijken welke voorzieningen de leerling tijdens de studie op de HvA nodig heeft. Na de daadwerkelijke start van de studie meldt de student zich zo snel mogelijk bij de studentendecaan. Deze is dan al op de hoogte en probeert alle voorzieningen voor de student tijdig te regelen.

Heeft een student geen functiebeperking aangegeven in Studielink? Ook dan kan een student nog een gesprek aanvragen bij de studentendecanen van de HvA.

Het is belangrijk dat startende studenten op tijd aangeven dat zij een functiebeperking hebben, zodat ze direct vanaf de start van hun opleiding gebruik kunnen maken van de nodige voorzieningen. Start een van jouw leerlingen/studenten met een functiebeperking in september aan de HvA? Breng dan de ondersteuning van de HvA eens onder de aandacht.