Student in de Klas ook in 2022-2023 weer van de partij!

Wat kan jouw klas aankomend studiejaar verwachten?

16 mei 2022 14:35 | Studentenzaken

Binnen Student in de Klas verzorgen getrainde HvA-studenten voorlichting op vo- en mbo-scholen in en rond Amsterdam. In 2022-2023 kunnen jouw leerlingen/studenten zelfstandig in gesprek met een student en bezoekt Student in de Klas weer verschillende scholen met de voorlichting ‘Overstap naar het hbo’ en de workshop ‘Hoe kies ik?’. Ook voorlichting van Student in de Klas bij jou op school? Kijk dan op hva.nl/sik.

Terugblik Student in de Klas 2021-2022

Helaas moesten we in 2021-2022 meerdere voorlichtingen annuleren vanwege de coronacrisis, met name in de eerste helft van het schooljaar. In de tweede helft van het schooljaar hebben we dit gelukkig grotendeels goedgemaakt, onder andere met nieuw aanbod: naast de interactieve les ‘Overstap naar het hbo’ zijn in 2022 individuele gesprekken met HvA-studenten (Gesprek met een student) en de keuzeles ‘Hoe Kies Ik?’ toegevoegd aan het aanbod. Ook dit schooljaar hebben wij weer gezien dat leerlingen, studenten en decanen de voorlichtingen als positief hebben ervaren. Wij hopen ook aankomend schooljaar weer van waarde te kunnen zijn tijdens deze voorlichtingen.

Het aanbod van Student in de Klas in 2022-2023

Individueel gesprek: Gesprek met een Student

Studeren, een nieuwe school en een nieuwe stad verkennen kan best spannend zijn. Tijdens ‘Gesprek met een student’ kunnen jouw leerlingen/studenten vragen stellen aan HvA-studenten over bijvoorbeeld de overstap van mbo of havo naar hbo, de sfeer op de HvA, studeren met een functiebeperking en de LHBTIQ+ community op de HvA (HvA pride). Jouw leerlingen/studenten kunnen voor de zomer nog een gesprek inplannen, óf na de zomer, vanaf september 2022. In de zomervakantie zijn we even niet bereikbaar.

Voorlichting: Overstap naar het hbo

Tijdens de voorlichting 'Overstap naar het hbo', gegeven door HvA-Studenten, wordt de focus gelegd op het creëren van een realistisch beeld van studeren aan het hbo. Door te luisteren naar verhalen van hbo-studenten en mee te doen met korte interactieve spellen krijgen jouw leerlingen/studenten meer inzicht in wat studeren aan het hbo inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken.

Workshop: Hoe Kies Ik?

De workshop ‘Hoe Kies Ik?’ richt zich op het persoonlijke keuzeproces. Tijdens deze workshop wordt jouw leerling/student uitgedaagd om zijn of haar persoonlijke interesses te onderzoeken. Met behulp van de keuzecirkel verkennen de leerlingen zichzelf, de oriëntatiemogelijkheden en maken ze een persoonlijk stappenplan om hun (studie)keuze verder vorm te geven.

Evalueren, evalueren, evalueren

Het projectteam van Student in de Klas wil meer ruimte vrijmaken voor het verzamelen en verwerken van feedback vanuit scholen, zowel vanuit decanen als leerlingen/studenten. Heb je waardevolle feedback voor ons? Of bepaalde ideeën over Student in de Klas? Jouw input is van harte welkom! Stuur een mail naar: studentindeklas@hva.nl

Wij kijken erg uit naar de start van schooljaar 2022-2023, maar voor nu wensen wij iedereen een fijne zomervakantie!