Studenten vaardiger maken op het gebied van eHealth & eCommunity

Handelingsverlegenheid overwinnen
Gepost op: 4 apr 2016 | ICT Services

Gisteren was ik in Pakhuis de Zwijger op een symposium over “eigenkracht, lef en verbinding” Daar hoorde ik wederom dat onderzoek aantoont dat eHealth bij mensen met angst of depressieve klachten even goed werkt als een reguliere behandeling.

Mensen met psychische klachten kunnen anoniem, laagdrempelig en op een tijdstip dat hen past toegang krijgen tot hulp. Daarnaast kan eHealth voor mensen die op reguliere wijze zorg ontvangen extra ondersteuning bieden. Online ondersteuning bij huiswerkopdrachten kan wonderen doen.

Toch komt dit aanbod, sterk gestimuleerd door de overheid en de zorgverzekeraar, nog niet goed op gang. Het ontbreekt hulpverleners aan tijd om zich deze werkwijze eigen te maken en er is sprake van handelingsverlegenheid: ‘hoe moet dit eigenlijk?’

Bij de faculteit gezondheid worden verpleegkundigen in de sociale psychiatrie opgeleid vanuit het concept positieve gezondheid. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat mensen zelf de regisseur zijn over de wijze waarop zij hun lichamelijke en psychische gezondheid, hun activiteiten en hun sociaal maatschappelijke omstandigheden, in de gewenste richting beïnvloeden. En niet onbelangrijk: zin geven aan het bestaan. Termen als hulpverlening, behandelen en begeleiden maken plaats voor coachen en faciliteren. Ons streven is om studenten vaardig (er) te maken ten aanzien van het bieden van ondersteuning via eHealth en eCommunity. Vandaar ook dat wij meedoen aan Grassroots.

Welnu, met enig schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat er nu, voorjaar 2016 een soort van parallelproces oprijst. Het lukt ons nog niet zo goed om voldoende tijd te vinden. En over handelingsverlegenheid gesproken. Hoe werk je ideeën eigenlijk uit tot een haalbaar online iets? Gelukkig kunnen we terugvallen op Sophie Alferink. Zij probeert ons te coachen en te faciliteren zodat we de regie niet verliezen en komen tot een concreet, haalbaar plan.

We werken met een paar mensen aan een boek over psychische kwetsbaarheid. Het streven is dat dit boek nog voor het nieuwe schooljaar bij uitgeverij Boom op de plank ligt. Het medium Moodle kan dienen als een platform of een soort eCommunity voor studenten en professionals. Er is nog veel werk aan de winkel, maar stap voor stap wordt het steeds gewoner om digitale middelen aan te wenden en onze handelingsbekwaamheid op dit gebied te verbeteren. Of het nu gaat over gezondheid of over kennisontwikkeling, dat is wat mij betreft om het even. Immers, de tijd dat bij overspannenheid bedrust werd voorgeschreven of dat we in de bibliotheek de Winkler Prins bestudeerden kan bijna niemand zich meer heugen.