Symposium Oefentherapie

Evenement

We nodigen je graag uit voor het halfjaarlijkse Symposium Oefentherapie van de HvA op maandag 10 juni 2024. Op locatie of online! We verkennen deze middag de ontwikkelingen in ons vakgebied en beroep. Ditmaal richten we ons op cliënten met (chronische) lichamelijke klachten met lage rugpijn. Onze gastspreker, Margriet van Dijk van de Hogeschool Utrecht, rondde op 15 januari 2024 haar proefschrift af over dit onderwerp. Zij ontwikkelde in samenwerking met therapeuten en patiënten, onder begeleiding van Bart Visser, lector Oefentherapie - Dagelijks Bewegen!, de Observable Movement Quality Scale for patients with Low Back Pain (OMQ-LBP). Daarnaast geven studenten tijdens dit symposium posterpresentaties over hun afstudeeronderzoek. Aansluitend gaan we in gesprek met elkaar en sluiten we af met een borrel.

Margriet van Dijk

Spreker

Margriet van Dijk neemt ons tijdens haar lezing mee in de bevindingen van haar promotieonderzoek. Een veelvoorkomende behandelindicatie voor eerstelijns fysio- en oefentherapeuten is (chronische) lage rugpijn. Mensen die hieraan lijden, ervaren vaak moeilijkheden bij alledaagse activiteiten zoals tillen, bukken, opstaan uit een stoel en lopen, en passen hun bewegingen aan om pijn te vermijden of te verlichten. Het onderzoek van Margriet toonde aan dat therapeuten variëren in hoe ze de kwaliteit van beweging observeren en beoordelen. Van daaruit werd de Observable Movement Quality scale for patients with Low Back Pain (OMQ-LBP) ontwikkeld. Deze schaal, bestaande uit een beweegcircuit en een observatielijst, is ontworpen om de praktijk te ondersteunen. Met behulp van de OMQ-LBP kunnen therapeuten op consistente wijze de bewegingen tijdens 5 activiteiten observeren, beschrijven, én betrouwbaar en valide evalueren.

Achtergrondinformatie

Download het proefschrift: margriet_van_dijk (globalacademicpress.com)

13.00 Inloop
13.15 Welkom en opening
13.30 Lezing Margriet van Dijk 'Op eenzelfde manier observeren en beschrijven kwaliteit van bewegen: de OMQ-LBP'
14.15 Pauze
14.30 Posterpresentaties en in gesprek met docenten en vierdejaarsstudenten over hun afstudeeronderzoek
15.15 Pauze
15.30 World café | in gesprek met elkaar
16.15 Afsluiting en evaluatie
16.30 Netwerkborrel
17.30 Einde

Praktische zaken

• Het is een hybride event. Deelname kan dus op locatie of online. Als je je aanmeldt via onderstaand online formulier ontvang je de link voor deelname een aantal dagen voorafgaand aan het event.
  • Privacy als je fysiek deelneemt: er worden geen video-opnamen gemaakt tijdens het symposium. Wel maken wij sfeerbeelden voor promotionele activiteiten van de opleiding Oefentherapie. Als je aanwezig bent in de zaal geef je toestemming voor het gebruik van deze beelden.
  • Je ontvangt na afloop via e-mail een evaluatievragenlijst (max. 10 vragen).
  • Je ontvangt de posters van studenten als extra middel om te komen tot professionele verdieping/reflectie.

Accreditatie

Voor het deelnemen aan het symposium, inclusief het invullen van de evaluatie en reflectie, ontvang je 3 accreditatiepunten (cursusnaam: Werkveldstudiemiddag HvA: Samenwerken met stagiaires (ID nummer: 475108).

Contact

Neem voor vragen contact met ons op via stage.oefentherapie@hva.nl. Je ontvangt een bevestigingsmail na inschrijving. Vlak voor het event ontvang je een mail met de link naar het symposium/het adres van de locatie van het symposium.

Gepubliceerd door  Faculteit Gezondheid 28 maart 2024

Startdatum 10 jun