De verdrietige patiënt kreeg een glimlach op zijn gezicht

Het derde oriëntatietraject Statushouders in de Zorg aan de HvA zit erop!

11 jul 2023 09:02 | Faculteit Gezondheid

Woensdag 12 juli krijgen de dertien deelnemers van het oriëntatietraject Verpleegkunde hun certificaat. Ze zijn statushouder en hebben zich vijf maanden lang georiënteerd op het leren en werken in de zorg: vier dagen per week naar de HvA voor theorie-, praktijklessen en taallessen en drie weken achtereen stage bij een zorginstelling of ziekenhuis. Het doel is om te kijken of de zorg bij hen past. Wij spreken deelnemer Ahmad Chaaban en programmacoördinator Sanne Geers over dit traject bij Verpleegkunde, dat voor de derde keer plaatsvond.

Ahmad en Sanne

In Syrië behaalde Ahmad zijn bachelor in theater en dans. Hij is thuis in verschillende soorten dans: modern, contemporary en klassiek. In India deed hij een yoga-opleiding en sindsdien geeft hij ook yogales. 4,5 jaar geleden ontvluchtte hij de oorlog in Syrië en kwam in Nederland. Hij kreeg een verblijfsvergunning voor 5 jaar. Daarmee is hij statushouder geworden en kan hij zijn leven hier opbouwen. Via het UAF (Stichting Vluchtelingstudenten) raakte hij op de hoogte van de verschillende mogelijkheden tot een opleiding in Nederland. Hij koos voor het oriëntatietraject van Verpleegkunde aan de HvA: “Ik had eerder nooit aan verpleegkunde gedacht. In dans ben je vooral bezig met het lichaam als instrument om je te uiten en bij yoga gaat het over hoofd- en hartzaken. Bij Verpleegkunde leer ik het lichaam ook van een andere kant kennen. Dat vind ik supermooi.”

‘Ik heb hem mijn verhaal verteld’

Ahmad vond de lessen heel interessant. Hij behaalde daarnaast het Nederlands Staatexamen B2 en liep stage in het Amsterdam UMC. Hij vond zijn stage (en het team!) op de afdeling Cardiologie superleuk. Hij hielp collega-verpleegkundigen met de dagelijkse werkzaamheden en ontdekte dat hij iets heel waardevols te bieden heeft: “Er lag een Pakistaanse patiënt op de afdeling en die voelde zich erg verdrietig en alleen. Met de verpleging kon hij moeilijk communiceren, behalve een beetje met handen en voeten. Ik kon met hem in het Arabisch praten en dat was bijzonder fijn voor hem. Ik vertelde over mijn cultuur, over mijn zoektocht in Nederland en dat ik hier nu stageliep. Het bracht een glimlach op zijn gezicht. Mijn collega’s vroegen ‘wat heb je tegen hem gezegd?’. Ik zei: ‘Ik heb hem mijn verhaal verteld.’” Het beviel wederzijds op de cardiologie, want hij blijft er één dag in de week werken als baliemedewerker. Komend jaar start hij met de opleiding Verpleegkunde Duaal. Dat betekent het eerste jaar voltijd aan de studie en daarna duaal, met een leer-werkplek bij Arkin. Ook al geregeld dus!

Steeds verder doorontwikkeld

Verpleegkundedocent en programmacoördinator Sanne is bijzonder trots op alle deelnemers uit het traject. “Ze behalen alle 13 hun certificaat op woensdag 5 juli!” In dit derde traject hebben ze bewust dingen anders aangepakt dan in de vorige twee: “Vorig jaar liepen de deelnemers een dag in de week stage, maar bleek het daardoor lastig om écht te ervaren wat werken in de zorg betekent. Dit jaar kozen we voor 3 aaneengesloten weken en dat bleek zowel voor de stagiaires als de zorginstellingen veel beter te werken.” Daarnaast besteedt het programma ook uitgebreid aandacht aan de Nederlandse taal: “We hebben dit jaar voor het eerst een startniveau Nederlands ingesteld: minimaal B1 niveau. Omdat we leerden dat een zekere basisbeheersing van de Nederlandse taal nodig is voor dit oriëntatietraject.” En ook bij het selectieproces ging het dit jaar anders: “We hebben de selectie samen met het UAF gedaan, zodat we verwachtingen konden managen. Zo hebben we potentiële deelnemers beter voorbereid op het feit dat je als verpleegkundige ook mensen moet wassen. Daar liep het in eerdere trajecten nog eens spaak.” Sanne is echt heel blij dat het de opleiding Verpleegkunde lukt om zo’n mooi traject te organiseren. “Helaas staat de financiering wel onder druk. We hopen daarom oprecht dat we volgend jaar gewoon weer kunnen starten.”

Eindpresentaties

Voordat dat de certificaten worden uitgereikt, gaven alle deelnemers afgelopen vrijdag nog een eindpresentatie over hetgeen zij geleerd hebben in het traject. Ahmad heeft daarvoor een patiënt, een verpleegkundige en een arts geïnterviewd. In zijn presentatie vertelde hij ook wat hij heeft geleerd in de afgelopen maanden en waar hij zichzelf ziet staan over een aantal jaren: “Dat weet ik natuurlijk niet precies, maar ik zie mijzelf ergens in het zorgstelsel mensen helpen om verder met hun leven te gaan. Want ik geloof dat wij hier zijn om elkaar te helpen; misschien met het delen van een verhaal of het bieden van medische hulp of een glimlach die helpt om iemands dag te verbeteren.”

Aan alle deelnemers, namens de HvA: gefeliciteerd en veel succes met jullie verdere loopbanen!

Het oriëntatietraject Leren en werken in de zorg is een initiatief van de Hogeschool van Amsterdam, ROC van Amsterdam, de gemeente Amsterdam, Sigra en het UAF.

Onderdelen van het traject zijn:

• Intensieve taallessen op B1+ niveau voor mbo-niveau en B2-niveau voor hbo-niveau
  • (Interculturele) communicatie op de werkvloer
  • Oriëntatie op de zorgsector
  • Vakinhoudelijke lessen, zoals een inleiding op ziekten en oorzaken
  • Basisvaardigheden in zorg & welzijn
  • Voorbereiding op een stage
  • Stage, bijvoorbeeld bij een ziekenhuis of de wijkzorg
  • Oefenopdrachten tijdens je stage
  • Stagebegeleiding van een docent