Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
48 Resultaten
-
Hoe ziet het burgerschapsonderwijs in Amsterdam eruit?
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit onderzoek staan twee onderzoeksvragen centraal: - Wat zijn de opvattingen van leraren over burgerschapsonderwijs in Amsterdam? - Welke samenhang bestaat er bij de opvattingen van leraren over ...
-
Is een verplicht bezoek aan Tweede Kamer nuttig?
30 september 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet nieuw te vormen kabinet lijkt van plan om basisscholen te verplichten om met hun leerlingen minimaal één keer het Rijksmuseum en de Tweede Kamer te bezoeken. Begrijpelijkerwijs kwam er op dit ...
-
Historische oorzaak-gevolgrelaties in vier taalvormen
1 september 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingCausale relaties in het geschiedenisonderwijs kunnen met verschillende taalmiddelen tot uitdrukking worden gebracht. In het artikel van Terence Honing en Arie Wilschut wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de ...
-
De noodzaak van burgerschapsonderwijs
1 mei 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit artikel vormt samen met de artikelen op de volgende pagina’s een bijdrage aan het vinden van manieren om burgerschap een plek te geven in ons onderwijs. Dat het nodig is, daarvan zijn we overtuigd. Daarbij ...
-
Jong geleerd, is oud gedaan!
1 maart 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingFinanciële ongeletterdheid wordt wereldwijd als een probleem gezien. Dit heeft in een groot aantal landen geleid tot de onderkenning van de noodzaak van financiële educatie. Dit betreft ook jongeren, die ...
-
Veroorzaken, beinvloeden en resulteren
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Democratie op de tocht
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnderwijs in democratie zou de kloof tussen mensen met een vmbo- en vwo-achtergrond moeten opheffen. Maar scholen lijken kansenongelijkheid eerder te versterken.
-
Voorbij medelijden en veroordelen
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Van filosofisch naar ironisch denken
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Definitie van burgerschap
1 november 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingBurgerschap heeft betrekking op het lidmaatschap van een samenleving of gemeenschap die gebaseerd is op het uitgangspunt van gelijkwaardigheid van de leden onderling ten opzichte van elkaar en gedeelde ...
-
Turkse onrust raakt kernopdracht onderwijs
14 september 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe gaan onderwijsinstellingen om met de onrust in Turkije die ook Nederland raakt? Voor de HvA-faculteit Onderwijs en Opvoeding is die vraag aanleiding de kernopdracht van het onderwijs kritisch te bezien. ...
-
Causaliteit in de taal van schoolboeken
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de taal die gehanteerd wordt om causaliteit uit te drukken in Nederlandse geschiedenisschoolboeken voor onder- en bovenbouw.
-
Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen; lessen uit wetenschap en praktijk.
-
Onbenutte mogelijkheden ten tijde van maatschappelijke tegenstellingen
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPosition paper voor hoorzitting ‘Twee werelden, twee werkelijkheden?’ van de commissie OCW van de Tweede Kamer, 9 september 2016. Over burgerschapsvorming in het Nederlandse onderwijs
-
Oriëntatie op geschiedenis
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Genredidactiek bij de tweedegraads lerarenopleiding Geschiedenis
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Heeft geschiedenisonderwijs toekomst?
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingSinds de publicatie van het advies Ons Onderwijs 2032 is onzekerheid ontstaan over de toekomst van geschiedenis als schoolvak. Gaat het straks op in een kennisdomein Mens & Maatschappij? Die dreiging leidt er om ...
-
Taalsteun verbetert causaal redeneren
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Didactiek van de maatschappijvakken in een grootstedelijke context
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Growing into politics? The development of adolescents’ views on democracy over time.
3 juni 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAdolescence is often seen as the stage of life in which young people become better acquainted with and more interested in politics, and in which they develop more complex views on democratic decision-making. However, ...