Microsoft Authenticator

Veilig online werken is belangrijk voor de HvA. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld. Voor toegang tot Microsoft 365 installeer en activeer je eenmalig de Microsoft Authenticator-app op je mobiele telefoon.

Voor toegang tot Microsoft 365 installeer en activeer je eenmalig de Microsoft Authenticator-app op je mobiele telefoon. Wanneer je daarna inlogt op een Microsoft-app zoals Teams of Onedrive, verschijnt er op onregelmatige basis op je mobiele telefoon een pop-up waarin je een cijfer invoert dat je afleest van je beeldscherm.

  • Heb je geen bereik of geen actieve internetverbinding? Gebruik dan de code uit de Authenticator-app.
  • Vergeet je niet opnieuw te registreren als je een nieuwe telefoon of een nieuw telefoonnummer hebt.

Doorloop onderstaande stappen om tweestapsverificatie door middel van de Microsoft Authenticator-app in te stellen op je mobiele telefoon.

Let op! Heb je al eens de Microsoft authenticator geinstalleerd/geactiveerd, ga dan eerst naar id.medewerker.hva.nl/mfa en klik op 'Tweestapsverificatie opnieuw instellen'. Wanneer je deze stappen hebt doorlopen kan je verder met de instructies hieronder.

  1. Log in met je HvA-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Volgende tot er een QR-code verschijnt
  3. Download nu de Microsoft Authenticator-app uit de App Store of de Google Play Store
  4. Open de Microsoft Authenticator-app en klik op Account Toevoegen > Werk- of School-account > Scan QR-code
  5. Scan de QR-code die op je laptop wordt weergegeven en klik op je laptop op Volgende
  6. Je ontvangt een aanmeldverzoek als test, keur deze goed.
  7. Klik op de website op 'Volgende' en 'Gereed'

Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld. Je kunt altijd de tweestapsverificatie wijzigen of een extra methode toevoegen. Het is zelfs mogelijk om je Apple-Watch te gebruiken voor verificatie.

  • Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is? Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
  • Krijg je van andere apps wel notificaties? Log in, verwijder het betreffende toestel en het account en voeg deze opnieuw toe.
  • Mochten zaken alsnog niet werken, stel dan je tweestapsverificatie helemaal opnieuw in. Ga hiervoor naar id.medewerker.hva.nl/mfa, login en klik op 'Tweestapsverificatie opnieuw instellen' voor Microsoft cloud. Volg vervolgens de instructies op je scherm en in je mail.
  • Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365 toch gebruiken? Vraag dan om een tijdelijke ontheffing, via id.medewerker.hva.nl/mfa. Deze is 4 dagen geldig. Kies voor 'Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud' en log in. Neem vervolgens contact op met de servicedesk ICTS.

Gepubliceerd door  ICT Services 16 februari 2024