Climate Imaginaries at Sea Festival 2024

19 t/m 25 april 2024

Evenement

Van 19 tot en met 25 april strijkt het Climate Imaginaries at Sea Festival neer op diverse locaties in Amsterdam. Dompel je een week lang onder in artistieke en participatieve onderzoekspraktijken in de vorm van inspirerende tentoonstellingen, workshops, presentaties en concerten. Ontdek mogelijke toekomsten in en rond het water krachtig verbeeld door gerenommeerde onderzoeksstudio’s, kunstenaars, muzikanten en onderzoekers.

19 april 2024 - 25 april: Expositie Unimaginable: Clarion Calls from Rising Seas bij Bradwolff Projecten

Drie artistieke onderzoeksstudio’s verkennen mogelijke toekomsten waarin water een belangrijke rol speelt. De video van Leanne Betasomsake Simpson met sammy chien van Chimerik 似不像 en ansley simpson brengt lopende onderzoeksprojecten in beeld. Müge Yilmaz doet een 'Material Inquiry' naar zout samen met Travis Geertruida, Carlos Irijalba, Janis Rafa en Jun Zhang. Mikki Stelder, Dorothy Blokland en Joy Brandsma onderzoeken 'global South perspectives' en Janine Armin, Zigmunds Lapsa en Yashaswini Raghunandan, Femke Dekker en Carlo De Gaetano spelen met 'Interspecies Imaginaries'.

In hun verkenning buigen de kunstenaar-onderzoekers zich over de vraag hoe kunstenaars mensen kunnen verbinden met inheemse water- en klimaatkennis vanuit het perspectief van culturen waar de gevolgen van de stijgende zeespiegel al realiteit zijn. Daarnaast kijken zij door middel van materieel artistiek onderzoek naar gevolgen van de stijgende zeespiegel in relatie tot huisvesting, kleding en bodem en onderzoeken zij hoe interspecifieke voorstellingen kunnen helpen bij het vormen van andere relaties met de stijgende zeespiegel in plaats van ze slechts als een bedreiging te zien.

23 april 10.00 - 17.00 uur: Studio Encounters on Water #2 - Perdu Theater

Kom in contact met de kunstenaars en hun creatieve proces tijdens de tweede editie van Studio Encounters on Water. De live demonstraties en discussies geven een kijkje achter de schermen van hun onderzoek en artistieke praktijk.

19 - 25 April: Workshops en presentaties in Vox Pop

Broedplaats Vox Pop is het creatieve centrum voor workshops en presentaties. Voor praktische ervaringen en verhelderende discussies die bijdragen aan de veelzijdigheid van het festival ben je in Vox Pop aan het juiste adres. Doe mee aan de workshop 'The Power of Water' onder leiding van theatermaker Dorothy Blokland. Of ga naar de expositie ‘Salaxis I’ van studenten Gerrit Rietveld Academie.

Concert Theory of Ice at Tolhuistuin- April 25th

Theory of Ice (2021) is een krachtige daad van wereldopbouw en creatieve soevereiniteit door schrijfster en wetenschapper Michi Saagiig Nishnaabeg en muzikante Leanne Betasamosake Simpson, een van de meest overtuigende inheemse stemmen van haar generatie. Met Nick Ferrio op gitaar deelt Leanne deze avond haar muzikale verhalen.

Partner Events

15 – 26 april: Tentoonstelling: Queer as the Ocean bij FLOOR/HvA

De adembenemende tentoonstelling Queer as the Ocean van Carlo De Gaetano is tijdens het festival bij FLOOR te bewonderen. Met de high-fashion portretten die hij samen met Midjourney maakte, verbeeldt De Gaetano een toekomst waarin menselijke en waterecosystemen één zijn geworden. Door hun relatie te bevragen en te ensceneren als een fictieve modeshoot, wil hij met dit experiment een speelse ruimte creëren waar de grenzen tussen mens en meer-dan-mens verdwijnen.

Queer as the Ocean is ontwikkeld in de context van het Climate Imaginaries at Sea-project, een artistieke onderzoekscoalitie bestaande uit het Visual Methodologies Collective (HvA), Art & Spatial Praxis (Rietveld Academie), en DAS research (AHK). Queer as the Ocean was eerder te zien op Amsterdam Dance Event, Warming Up Festival en Society 5.0.

Over Climate Imaginaries at Sea

Het Climate Imaginaries at Sea project is een initiatief van Art & Spatial Praxis van de Gerrit Rietveld Academie (GRA), het Lectoraat van de Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en het Visual Methodologies Collective van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De onderzoeksgroepen werken samen met ARIAS, platform voor artistiek onderzoek in Amsterdam, en een netwerk van partners waaronder Tolhuistuin, Instituut voor Beeld & Geluid en CoECI - Centre of Expertise for Creative Innovation.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het Center of Expertise for Creative Innovation (CoECI) www.coeci.nl.

Climate Imaginaries at Sea is onderdeel van het Route Kunst NWA project 'Bit by bit, or not at all' ' binnen de regeling 'Kleine Projecten' gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

www.routekunstnwa.nl

Kijk voor meer informatie op www.climateimaginariesatsea.org

Of mail naar info@climateimaginariesatsea.org

Gepubliceerd door  Kenniscentrum FDMCI 22 april 2024