Reality tv: make or break

met Maxime Meiland, Michella Kox en Koen Pieter van Dijk

Evenement

Reality tv is een fenomeen dat onze schermen domineert en onze gesprekken beheerst. Maar wat schuilt er achter de glinsterende oppervlakte van dit sensationele genre? Tijdens dit event ontdekken we de menselijke kant achter de schijnwerpers.

🗓️ Woensdag 20 maart 2024
⏱️ 16.30 - 17.30 uur + borrel (inloop vanaf 16.15)
📍 FLOOR - Wibautstraat 3b
♿️ De eventruimte is rolstoeltoegankelijk
💰 Gratis toegang

Wanneer je denkt aan een guilty pleasure-programma, denk je waarschijnlijk meteen aan een realityshow. Van Echte Meisjes in de Jungle tot Chateau Meiland en van de Slechtste Chauffeur van Nederland tot Temptation Island. Nederland geniet massaal van de beelden waarin relaties worden getest, talenten het tegen elkaar opnemen en mensen die bijna alles doen voor een geldprijs. Maar het populaire en verslavende tv-genre werpt ethische vraagstukken op. Want hoe real is reality tv nou eigenlijk?

Hoe was het voor Maxime Meiland om met haar familie in een klap bekend te worden? Waarom krijgt Michella Kox geen genoeg van hysterische realityshows? En wat was het dieptepunt in de realitycarrière van Koen Pieter van Dijk? Deze en andere vragen behandelen we tijdens dit event met de realitysterren en mediawetenschapper Mark Deuze.

V.l.n.r. Maxime Meiland, Michella Kox en Koen Pieter van Dijk

Over de sprekers

Maxime Meiland

Maxime Meiland is bekend van haar rol in de populaire realityserie ‘Chateau Meiland’. Voor het programma won de familie de Gouden Televizier-Ring. Online deelt ze veel over haar persoonlijke leven, mode en lifestyle. Ook kwam vorig jaar haar eigen biografie uit. Maxime weet als geen ander wat er allemaal komt kijken bij reality TV.

Michella Kox

Michella Kox werd geboren in de Arnhemse wijk Klarendal. In 2008 kreeg Michella landelijke bekendheid door haar deelname aan het RTL-programma "Dames in de dop". Ze won het programma, en in 2010 werd ze gevraagd voor het programma "Echte Meisjes in de Jungle". In de zomer van 2012 bracht Michella haar single 'Lekker voor je' uit. Ze verwierf ook de titel van Shopping Queen VIPs; op geheel eigen wijze behaalde Michella deze titel. In 2018 nam ze deel aan "De Slechtste Chauffeur van Nederland VIPs", waarop een eigen vervolg kwam ("Michella Rijdt Door"). Na een periode van afwezigheid op televisie keerde Michella in 2022 terug op Videoland met "Celebrity Apprentice". In 2023 keerde ze na jaren weer terug naar de jungle, waardoor ze opnieuw een liedje uitbracht ("Kakkerlak met Nagellak"). In 2024 keerde ze opnieuw terug als jungle queen in "Echte Meisjes in de Jungle".

Koen Pieter van Dijk

Koen is een Nederlandse presentator bekend van MTV, Spelshows en Reality TV. Afgelopen jaar is hij druk bezig geweest met het herstel van zijn drugsverslaving en maakte hierbij de Amazon Prime Video documentaire Aandachtsjunk waarbij hij het slopend zware traject laat zien van zijn persoonlijke leven. Nu is hij back and better and ready to kick some ass!

Marc Deuze en Florence van de Haar

Mark Deuze

Mark Deuze is hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek en onderwijs gaan over de innige verstrengeling tussen mensen en media en over de manier waarop de media als industrie functioneert. Zijn meest recente boeken zijn Beyond Journalism (met co-auteur Tamara Witschge, Polity Press, 2020), Life in Media (uitgever The MIT Press, 2023), en Happiness in Journalism (geredigeerd samen met Valerie Belair-Gagnon, Avery Holton en Claudia Mellado vcoor uitgever Routledge, 2024).

Florence van de Haar (moderator)

Florence van de Haar is schrijver, gastcolumnist bij De Volkskrant en afgestudeerd actrice met een diploma in Cultural Heritage. Ze werkt op dit moment bij A. W. Bruna aan een debuutroman. Naast haar schrijfwerk werkt ze freelance in de kunst- en cultuursector, als presentator en schilder. Florence houdt in alle kunstvormen waarin ze werkzaam is een scherp oog voor de positie van de vrouw.

Gepubliceerd door  FLOOR 1 maart 2024

Startdatum 20 mrt