Mijn ouders studeerden niet, dus hoe doe ik dat dan?

Gesprekken en verhalen

Evenement

Minder aansluiting bij de klas en het gevoel anders te zijn. Dat is wat eerstegeneratiestudenten kunnen ervaren. Want als je ouders niet gestudeerd hebben, kan het een stuk lastiger zijn je weg te vinden in het hoger onderwijs. Vandaag, tijdens de Boekenweek, horen we van 2 schrijvers hoe het is om eerstegeneratiestudent te zijn. En ze vertellen ons hoe zij zich hier doorheen hebben geslagen.

Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen van ouders die praktisch zijn opgeleid minder vaak een studie volgen aan een hogeschool of universiteit dan hun leeftijdsgenoten waarvan de ouders theoretisch zijn opgeleid.

“Eerstegeneratiestudenten ervaren meerdere belemmeringen bij het starten en volhouden van hun studie. […] Zij ervaren veel stress door het ontbreken van steun en moeten alles zelf uitzoeken en beslissen. Te lage of te hoge verwachtingen van hun ouders of verplichtingen die ze thuis hebben, zijn andere belemmerende factoren. Lager opgeleide ouders hebben vaak lagere inkomsten en een gebrek aan financiële middelen, waardoor hun kinderen veel moeten werken om alles zelf te bekostigen.”

Panelgesprek

Onder leiding van Shula Tas gaan we in gesprek met verschillende gasten over hun ervaring als eerstegeneratiestudent. Milio van de Kamp schreef ‘Misschien moet je iets lager mikken’ en Karin Amatmoekrim schreef ‘Het Gym’. Beide boeken gaan over hoe het is om te gaan studeren wanneer dat van huis uit allesbehalve vanzelfsprekend is. Ook spreken we met Melanie Chammas van Tune In (HvA) en met Annette van der Kruijf van Baanbrekers (UvA). Deze twee initiatieven zijn er om eerstegeneratiestudenten een soepele start van hun studie te geven.

Boekenweek 2024

Het thema van de Boekenweek 2024 is ‘Bij ons in de familie’. Iedereen maakt deel uit van een familie. Alles is familie, al is familie soms niet alles en kun je elkaar ook kwijtraken. Denk aan familie en de verhalen komen los. De literatuur staat dan ook bol van de familieverhalen. Reden genoeg om vandaag in te zoomen op hoe het is om als eerste in jouw familie te gaan studeren.

Over de gasten

Milio van de Kamp

Milio (1991) is socioloog en werkzaam als universitair docent aan de UvA. In 2022 werd hij verkozen tot FMG Docent van het Jaar. Opgegroeid in armoede geeft hij een unieke, persoonlijke blik op maatschappelijke ongelijkheid. In 2023 kwam zijn eerste boek uit bij Atlas/Contact: Misschien moet je iets lager mikken. Eerdere stukken over kansenongelijkheid en armoede zijn onder andere verschenen in de Volkskrant, Het Parool en NRC.

Milio van der Kamp

Lieve de Coninck

Lieve werkt sinds 2021 als onderzoeker in het lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen aan de HvA. Ze richt zich daarbij op het thema Inclusie in het hoger onderwijs. Afgelopen jaar deed ze onderzoek naar de ervaringen van eerstegeneratiestudenten die op de HvA beginnen – en die zijn heel divers. Na haar opleiding Culturele Antropologie heeft ze zich ingezet voor jongerenparticipatie bij de Gemeente Amsterdam, als onderzoeksmedewerker voor de Inspectie Jeugdzorg en als studieadviseur, onderzoeker en docent sociale wetenschappen aan de UvA. Ondertussen deed ze promotieonderzoek naar de aspiraties van jonge professionals in Zuid-Afrika, waar studeren ook zeker geen vanzelfsprekendheid is.

Karin Amatmoekrim

Shula Tas

Karin Amatmoekrim

Karin Amatmoekrim is een schrijfster van Surinaamse afkomst. Op jonge leeftijd emigreerde ze naar Nederland en rondde hier het gymnasium af. Haar middelbareschooltijd vormde de basis voor haar veelgeprezen roman Het gym uit 2011. Haar studies psychologie en moderne letterkunde rondde ze af met een scriptie over de etniciteit in de Surinaamse literatuur. Binnen haar werk spelen identiteit en het (on)vermogen van mensen om elkaar echt te kennen een belangrijke rol. Naast romans publiceert Amatmoekrim regelmatig korte verhalen en opiniestukken in onder meer De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad.

Shula Tas (moderator)

Shula is programmamaker, presentator en schrijver. De rode draad in haar projecten is de zoektocht naar een verbinding; tussen heden en verleden, tussen het persoonlijke en de politiek, tussen cultuur en wetenschap. Ze werkt(e) onder andere met Brainwash, De Balie, de Volkskrant, gemeente Amsterdam, KRO-NCRV, Algemeen Dagblad en TU Delft.

Annette van der Kruijf

Melanie Chammas

Annette van der Kruijf

Annette is 22 jaar en derdejaars bachelorstudent aan de UvA-studie Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen. Ze is zowel eerstegeneratiestudent als stapelaar. "Ik ben van vmbo-t, naar het mbo, toen via een hbo-propedeuse naar nu wo-niveau gegaan." Annette zet zich actief in voor andere eerstegeneratiestudenten vanuit het Baanbrekers-programma, waar ze al drie jaar onderdeel van uitmaak en nu ook werkzaam is. "Twee jaar lang voelde ik mij niet thuis op de universiteit, maar nu heb ik mijn plek helemaal gevonden en ben ik zelfs voorzitter van onze studievereniging en de faculteitsvereniging."

Melanie Chammas

Melanie studeert sinds 2022 aan de HvA. Ze is de oudste dochter van een zorgzame Armeense moeder en een trotse Libanese vader. Ze is ook de eerste in haar gezin die studeert. In het dagelijks leven richt ze zich op haar studie, bijbaan, hobby’s en haar vrienden. Ze is volgens haar familie het perfecte voorbeeld, maar zelf zegt ze hierover: "Ik weet eigenlijk nog niet goed of ik het goede pad volg. Ik ben ook gewoon een student."

Melanie hoopt duidelijk te maken dat een niet-Nederlandse afkomst iets positiefs kan zijn en niet per se 'een achterstand' is.

Gepubliceerd door  FLOOR 26 februari 2024

Startdatum 19 mrt