Inclusie in de klas, hoe dan?

Met Mounir Samuel en Zoë Papaikonomou

Evenement

Diversiteit en inclusie is een hot topic, ook binnen de HvA. Maar hoe zorg je er als HvA voor dat het niet alleen bij woorden blijft, maar dat er ook daadwerkelijk inclusief gehandeld wordt? Wat betekent inclusief handelen eigenlijk? Voor jou als docent, en voor jou als student?

Titel en drie portretten van de sprekers

🗓️ Donderdag 1 februari 2024
⏱️ 16.00 - 17.30 uur (inloop vanaf 15.45 uur) + borrel
📍 FLOOR - Wibautstraat 3b
♿️ De eventruimte is rolstoeltoegankelijk
💰 Gratis toegang

Dit programma is een samenwerking met het Netwerk Studentbegeleiding FMR.

Programma

Jopie Nooren (voorzitter van het College van Bestuur van de HvA) en Danielle van Haastrecht (portefeuillehouder D&I) openen kort en daarna is het podium voor Zoë Papaikonomou en Mounir Samuel.

De Inclusiemarathon

"Stel je wilt een marathon gaan lopen. Zou je je dan aanmelden voor de Marathon van Rotterdam en vrolijk aan de start verschijnen, zonder intensieve training van lijf en geest? Nee. Je gaat als onervaren loper eerst uitzoeken wat het precies inhoudt om een marathon te lopen en welke training je daarvoor nodig hebt. Trainen voor een marathon vraagt om zelfreflectie, balans, flexibiliteit en een realistische opbouw. En vooral om: uithoudingsvermogen.

In haar lezing neemt Zoë Papaikonomou je mee in de Inclusiemarathon. Het is de titel van het boek dat ze schreef met Kauthar Bouchallikt en waarvoor zij samen 41 diversiteitsprofessionals en -onderzoekers interviewden. De inclusiemarathon is in 2022 gekroond tot managementboek van het jaar.

"Je mag ook niets meer zeggen"

Een nieuwe tijd vraagt om een nieuwe taal. Maar wie weet eigenlijk nog wat je wel en niet tegen wie kunt zeggen? In een wervelende keynote gaat Mounir Samuel (met humor) in op de vele manieren waarop een taal in en uit kan sluiten en wat we daaraan kunnen doen. Hij zet je aan het denken en schuwt geen taboe of ongemak. Met slimme taalkundige analyses schetst hij een routekaart richting een ‘diversvaardige’ theaterwereld.

Doel is een veilige, inclusieve en toegankelijke samenleving voor en door iedereen waarin we de ongemakkelijke maar we wél de zo noodzakelijke gesprekken met elkaar weten te voeren. Mounir geeft je geen checklist of verboden woordenlijst, maar tools hoe waardengericht te werken én communiceren.

Niet monddood, maar een nieuwe mondvol dus.

Na afloop van hun presentaties is er ruimte voor een interactief gesprek.

Zoë Papaikonomou

Mounir Samuel

Sprekers

Zoë Papaikonomou is schrijfster, onderzoeksjournaliste en docente. Haar werk richt zich op het gebied van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Ze onderzoekt daarbinnen vooral de werking van macht.

Auteur van de boeken: De Inclusiemarathon  & 'Heb je een boze moslim voor mij?'

Mounir Samuel is politicoloog, auteur, publicist, performance artiest en cultureel ondernemer. Hij houdt zich bezig met de grote vragen van deze tijd en probeert daar telkens weer nieuwe en creatieve antwoorden op te vinden

Auteur o.a.: Je mag ook niets meer zeggen ,

Moderator

Dzifa Kusenuh is presentatrice en actrice en bekend van o.a. 3 op Reis, Spuiten & Slikken, GTST en als test-team van Checkpoint.

Gepubliceerd door  FLOOR 30 januari 2024

Startdatum 01 feb