Sociale robots een oplossing voor de werkdruk op de winkelvloer?

Onderzoeksproject SDF Living Lab Social Robots

26 jun 2023 10:45 | Centre for Economic Transformation

De arbeidsmarkt staat voor het eerst in 50 jaar onder druk, met een situatie waarin er meer vacatures zijn dan werkzoekenden. Deze uitdaging heeft ook gevolgen voor winkeliers, die moeite hebben om bekwaam winkelpersoneel aan te trekken en te behouden. Servicerobots bieden kansen voor ondernemers, als mogelijke aanvulling op het personeel. In de regio Den Haag, in Leidschendam en Voorburg, wordt hier nu een experiment mee gedaan: in diverse winkels word je opgewacht door een servicerobot. "Kan ik u helpen, mevrouw?"

Zaterdagochtend: een volle winkel, het schaarse personeel is druk bezig en je voelt je enigszins verdwaald in het aanbod van producten: herkenbaar? Het winkelpersoneel zou graag de tijd voor je nemen, maar er zijn nog meer klanten die staan te wachten. Winkelmanagers herkennen dit probleem en willen hier graag verandering in brengen, maar lopen aan tegen de krapte op de arbeidsmarkt. Ze zijn dan ook op zoek naar andere mogelijkheden om hun medewerkers beter te kunnen ondersteunen in de bediening van de klant. Daarom is nu een experiment gestart met sociale robots.

Sociale robot voor extra service

Leidschendam en Voorburg hebben de primeur met het onderzoeksproject SDF Living Lab Social Robots. In tien winkels staat een tijdelijk extra personeelslid op de winkelvloer, om extra service te bieden aan de klanten: een sociale robot die vragen kan beantwoorden over producten in de winkel en kan rondrijden. Hoe gaat dit in z'n werk?

De robot heet Temi en wacht je op bij de ingang van de winkel. Wanneer je binnenkomt, begroet Temi je en vraagt naar welk product je op zoek bent. Je noemt het product en hoort als antwoord: ‘Loopt u maar even mee, dan breng ik u naar het gangpad en vak waar je het product kunt vinden’. Terwijl Temi voor je uit rijdt naar het juiste schap, vertelt de robot je wat extra informatie over het product of merk. Bij het schap aangekomen, kun je aangeven dat je geen andere wensen meer hebt. Je bent ter plekke geholpen en kunt direct door naar de kassa. Het overige personeel in de winkel kan zich rustig verder bezighouden met de klanten die een specifiekere vraag hebben die Temi niet voor je kan beantwoorden.

Onderzoeksproject in tien winkels

Er doen tien winkels mee aan het onderzoeksproject, waaronder Blokker, Intertoys, Pet’s Place, Tuincentrum Ockenburg, Jumbo, Intratuin, Hakitiki en Lucardi. De sociale robot Temi staat 6 weken in een winkel. In elke winkel heeft de robot twee taken: in de eerste drie weken taak X, en in de tweede drie weken taak Y. Het apparaat heeft geen menselijke vorm, maar heeft de vorm van een lage zuil, met een display.

Het onderzoek is nog in de verkennende fase; het is de bedoeling dat de robot dit najaar complexere taken gaat uitvoeren zoals het geven van uitgebreide productinformatie over grote aantallen producten. De robot verzamelt data (naar welk product wordt gevraagd, hoe vaak, hoe snel is de klant geholpen, etc). De onderzoekers houden daarnaast interviews met klanten, winkelmedewerkers en bedrijfsleiders. Zo moet naar voren komen wat de sociale robot kan betekenen voor de klant en voor de medewerkers.

Het project is gestart in april 2023 en loopt tot april 2024. Opdrachtgever is de Stichting Detailhandelsfonds (SDF). Partners in het project zijn: TMO Fashion Business School, De Haagse Hogeschool, mbo Rijnland en ROC Mondriaan.