Kenniscentrum Techniek

Aanpak probleem horecalogistiek

De situatie voor leveranciers en logistiek dienstverleners wordt steeds nijpender, en de leefbaarheid in de stad heeft onder de horecadistributie te lijden. Het verzamelen van gedetailleerde en up-to-date kennis van de logistiek en haar impact op de omgeving is een belangrijke eerste stap voordat aan oplossingen gedacht kan worden. Daarvoor is het cruciaal om lokaal de horecalogistiek in kaart te brengen om vervolgens naar korte- en langetermijnoplossingen te kijken.

De aanpak en oplossingen worden op twee niveaus opgesteld: op de lange termijn structurele veranderingen, op de korte termijn oplossingen die de ergste druk van de ketel halen. Deze oplossingen moeten wel in lijn liggen met een langetermijnvisie op horeca en foodlogistiek voor de stad én de regio. Hieraan ontbreekt het echter, net als duidelijk zicht en coördinatie van alle initiatieven en projecten rondom stadslogistiek in de regio. Ook over de grootte en impact van de agri-logistiek op de bereikbaarheid van de mainports in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) is momenteel te weinig bekend. Daarom wordt het volgende voorstel tot vervolgonderzoek gedaan:

  • Bepalen effect van de groeiende agri-foodlogistiek op de doorstroming in de regio
  • Bepalen kansen voor multimodaal transport voor agri-food en rol mainports
  • Samenwerking met Lean & Green “Off Road”, GalaLab (HvA) en Foodprogramma AMS/HvA in 2019

  • Inzicht krijgen in het huidige en toekomstige tekort aan logistiek vastgoed in de MRA
  • Creëren beschikbaarheid logistieke ruimte in de regio
  • Aanpassen regelgeving waarin logistiek gecombineerd wordt met andere functies zoals wonen

  • Opzetten continue metingen verkeer d.m.v. samenwerking gemeenten, regio, provincie en rijk
  • Voortbouwen op beter benutten-Praktijkproef Amsterdam (vervolg ITS-log) en Tovergroen Schiphol en Wibautstraat

  • Analyse maken van de voedselbehoefte in de stad, vanaf nu tot de komende 20 jaar
  • Analyse maken van de huidige horecadistributie en de verwachte knelpunten in de toekomst
  • Onderzoeken mogelijkheden white label/ gebundeld vervoer foodbedrijven vanuit Food Center Amsterdam, de Haven, Osdorp en Amstedam Zuidoost
  • Beschikbaar stellen van fysieke ruimte voor horeca-/ stadslogistiek in Amsterdam
  • Samenbrengen leveranciers en groothandelaren met stadsdistributeurs om tot oplossingen te komen

  • Heldere regelgeving rondom (horeca-)stadslogistiek voor zowel de vervoerders als de ontvangers (horecaondernemers) in alle MRA-steden
  • Beleid baseren op de 'Sorry for the facts' methodiek: continue meten van de werkelijke stadslogistiek als basis voor regelgeving
  • Gezamenlijke deelname van de MRA-steden aan projecten rondom intelligent acces (i.e. slimme laad- en losplekken)
  • Flankerend beleid voeren door het stimuleren van horecadistributeurs om over te gaan naar slimmere en schonere belevering als ook de horecaondernemers om slimmere ‘keukenlogistiek’ te voeren, zodat meer met minder beleverd kan worden. Informeren en verbinden van deze partijen is hierbij cruciaal
  • ‘Practice what you preach’: gemeentelijke instellingen kunnen vanuit eigen (inkoop)logistiek bundeling afdwingen voor catering en/ of horeca

Tenslotte ...

Er gebeurt momenteel al veel in de MRA rondom het verbeteren van de regionale en stadslogistiek. Het coördineren van deze activiteiten is belangrijk om te zorgen dat:

  • De belangrijkste logistieke stromen, bouw en food/horeca prioriteit krijgen
  • Data, kennis en best practices gedeeld worden
  • Projecten rondom het verbeteren van regionale en stadsdlogistiek op elkaar worden aangesloten
  • Eenheid in visie en beleid in de gehele MRA wordt gecreëerd

Alleen door een goede coördinatie en samenwerking tussen alle stakeholders ontstaan uiteindelijk integrale oplossingen, die leiden tot 'intelligent access' en slimme logistiek in de hele regio. Door de omvang en complexiteit zal dit enige tijd gaan kosten, maar het is onvermijdelijk: het proces is al in volle gang gezet. Het is nu zaak om de huidige lopende projecten en initiatieven in kaart te brengen. Vervolgens kunnen de betrokken partijen met elkaar worden verbonden om gezamenlijk aan integrale oplossingen te gaan werken.

Een verdere uitwerking en achtergondinformatie van de aanpak is te vinden in het rapport Horecadistributie Amsterdam: Op Weg Naar Lege Borden En Volle Straten van de Hogeschool van Amsterdam (Rademakers en Van Bossum, 2019).

Gepubliceerd door  Urban Technology 6 maart 2020