Pascal Wiggers benoemd tot lector Responsible IT aan de HvA

22 apr 2024 12:09 | Kenniscentrum FDMCI

Per 1 april 2024 is Pascal Wiggers door het College van Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam benoemd tot lector Responsible IT en treedt hiermee in de voetsporen van lector Nanda Piersma. In zijn nieuwe functie legt Wiggers de focus op het onderzoeken en bedenken van manieren om digitale technologie op een ethisch en sociaal verantwoorde manier te ontwikkelen en in te zetten.

Wiggers is geen onbekende binnen het lectoraat Responsible IT, één van de kernlectoraten van de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In 2022 is hij benoemd tot associate lector Responsible Artificial Intelligence en maakte daarmee al deel uit van het lectoraat. Hij was hiermee de eerste associate lector binnen de HvA. In zijn nieuwe functie legt Wiggers de focus op het onderzoeken en bedenken van manieren om digitale technologie op een ethisch en sociaal verantwoorde manier te ontwikkelen en in te zetten. Wiggers: “Dat is nodig, want digitale technologie is diep verweven met ons dagelijks doen en laten: denk bijvoorbeeld aan de smartphone die nooit ver weg is, online platformen en aan de razendsnelle opkomst van generatieve AI, zoals ChatGPT. Voor mij illustreren deze voorbeelden bovenal dat digitale technologie niet enkel over techniek gaat, maar ook een sociale constructie is. Technologie is geenszins slechts een neutraal instrument waarbij ‘het maar net is hoe we het gebruiken’. De bewuste en onbewuste keuzes en waarden die in de technologie besloten liggen en de interacties die wij met technologie hebben, geven mede vorm aan hoe wij werken en met elkaar en de planeet omgaan.”

Verantwoorde technologie

“Met het lectoraat Responsible IT wil ik onderzoeken hoe we digitale technologie op een betekenisvolle manier bewust vanuit publieke waarden, zoals inclusie, diversiteit, duurzaamheid en autonomie vorm kunnen geven. Dit doen we door inzichtelijk te maken wat technologie wel en niet kan, maar vooral ook door samen met partners uit de praktijk verantwoorde technologie te maken. Zo gaan we bijvoorbeeld onderzoek doen naar aanbevelingssystemen die juist op diversiteit zijn gericht. Ik denk dat naast een kritische blik op technologie, ook dit soort positieve voorbeelden belangrijk zijn. En we onderzoeken methoden en processen die ontwerpers en ontwikkelaars van digitale technologie helpen om gedurende een ontwikkelproces ook ethische aspecten mee te nemen en na te denken over de mogelijke consequenties van de technologie.”

Belangrijke opgave

Het lectoraat Responsible IT is opgericht door de HvA in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Wiggers: “Het is heel fijn dat de HvA en de gemeente met mijn benoeming nogmaals bekrachtigen dat zij verantwoorde technologie belangrijk vinden en dat we de komende jaren de samenwerking kunnen verstevigen en het lectoraat verder kunnen uitbouwen. Daarnaast denk ik dat er ook binnen de HvA en zeker ook binnen FDMCI een belangrijke opgave ligt op het gebied van verantwoorde digitalisering door de razendsnelle opkomst van generatieve AI. Dit kan grote gevolgen hebben voor ongeveer elk beroep waar wij voor opleiden. Ik denk dat we met het onderzoek van Responsible IT een bijdrage kunnen leveren aan deze transitie.”

Felicitaties Frank Kresin

Frank Kresin, decaan van de faculteit DMCI is verheugd over de benoeming: “Ik wil Pascal Wiggers van harte feliciteren met zijn benoeming tot kernlector Responsible IT aan onze faculteit. Hij neemt daarmee het stokje over van Nanda Piersma die het lectoraat heeft opgebouwd en in uitstekende staat overdraagt. Pascal kent de Hogeschool van Amsterdam goed en heeft (mede) aan de wieg gestaan van vele relevante initiatieven, waaronder de Master Applied AI, het Center of Expertise Creative Innovation, het SPRONG programma RAAIT, de Professional Doctorate Techniek & Digitalisering én het lectoraat Responsible IT dat hij nu gaat leiden. Hij heeft zijn sporen verdiend in zowel het onderwijs als het onderzoek van onze faculteit. Daarmee is hij zeer geschikt voor zijn nieuwe rol. Ik wens hem daarbij veel succes en kijk ernaar uit om met hem samen te werken.”