Emely Meijerink ontvangt Professional Doctorate Beurs

8 mei 2024 16:09 | Centre for Economic Transformation

Emely Meijerink ontvangt haar beurs voor de landelijke pilot Professional Doctorate binnen het domein Leren & Professionaliseren. Met de PD introduceert het hbo een eigen doctoraatstraject, gericht op onderzoek in de praktijk.

Emely Meijerink richt haar PD-traject op docententeams binnen Stichting Carmelcollege . Zij is betrokken bij het lectoraat Samenwerkende Professionals van de Hogeschool van Amsterdam. Met haar onderzoeksaanpak wil Meijerink een nieuwe vorm van samenwerken binnen de scholengroep toepassen. Meijerink krijgt begeleiding van de lectoren Daniël van Middelkoop en Marco Snoek.

Samen onderzoekend werken: hoe, wat en waarom?

Regelmatig lopen docententeams tegen situaties aan waar geen kant-en-klare antwoorden of standaardoplossingen voor bestaan. Docenten maken beslissingen vanuit een onderbuikgevoel of op basis van ervaring. Onderzoek doen staat meestal op zichzelf en is geen integraal onderdeel van de werkwijze en cultuur. De verbinding van praktische wijsheid en wetenschappelijke kennis wordt dan ook niet gemaakt of niet efficiënt en effectief gebruikt. Hierdoor blijven belangrijke inzichten van wetenschappelijk onderzoek op de plank liggen en komen innovaties in de onderwijspraktijk lastig van de grond. De continu veranderende maatschappij en de complexiteit van het beroep van docent dragen hieraan bij. En juist in deze sector is innovatie zo hard nodig vanwege de maatschappelijke impact.

Samen onderzoekend werken is essentieel om te innoveren en het onderwijs te verbeteren.

Samen onderzoekend werken (SOW) is essentieel om te innoveren en het onderwijs te verbeteren. Bij deze vorm van samenwerken bestuderen docenten samen een vraagstuk uit de praktijk, met kennis van zowel de praktijk als de wetenschap. Vervolgens kijken zij terug op hun aanpak, handelingen, gevolgen en de inzichten die ze hebben opgedaan.

Verandering van structuur en werkprocessen

Effectief samen onderzoekend werken vraagt om opnieuw doordenken van de structuur en de werkprocessen in scholen, zodat SOW een integraal onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk. Voor de individuele docent betekent dat het aanleren van onderzoeksvaardigheden, en voor een docententeam een andere systematische manier van samenwerken om een vraagstuk aan te pakken. Ook de manier waarop een school georganiseerd is, beïnvloedt deze nieuwe vorm van samenwerken. Meijerink onderzoekt door welke gerichte interventies SOW succesvol toegepast kan worden in docententeams. Ook bekijkt zij hoe structuur, cultuur en processen binnen de school optimaal ingericht kunnen worden om het samen onderzoekend werken te versterken.

Emely Meijerink: "Toen ik voor het eerst de opzet van het PD-traject las, begon mijn onderwijshart flink te kloppen. Voor mij is dit de ultieme manier om te leren en mijn professionele ontwikkeling een boost te geven. Als praktisch ingestelde professional leer ik vooral door te doen. Met mijn ervaring in het doen van onderzoek en het co-creëren wordt het tijd dat ik ruimte geef aan mijn ontwikkeling naar een professional doctor.

Daadwerkelijk sterker samen onderzoekend werken aan ‘goed onderwijs’ in de docententeams van stichting Carmelcollege, dat is de praktijk veranderen in dit PD-traject. Soms noem ik het ‘praktisch promoveren’ als collega’s vragen wat ik precies ga doen.

Mijn stil gekoesterde wens om met meerdere docententeams te werken aan ‘goed onderwijs’ en samen onderzoekend te werken wordt hiermee realiteit. Ik kijk uit naar een traject waarin ik meer organisatiesensitiviteit ga ontwikkelen, mijn systemische kijk vergroot en situationeel leer kijken naar urgente vraagstukken. Door de opzet van dit PD-traject en mijn onderzoek zal ik de invloed op mijn eigen rol en opstelling scherper krijgen en ontwikkelen."

Professional Doctorate

De professional doctorate is een promotietraject gericht op de (beroeps)praktijk. De promovendus wordt opgeleid tot hooggekwalificeerde, onderzoekende professional die oplossingen bedenkt voor complexe vraagstukken. Het traject duurt minimaal vier en maximaal zes jaar. Tijdens deze periode ontwikkelt de promovendus handelingskennis, processen en producten zodat deze interventies tot stand kan brengen en daadwerkelijk verandering in gang zet.

Bij de HvA zijn inmiddels vijf kandidaten met een PD-traject gestart, binnen de domeinen Gezondheid & Welzijn, Kunst + Creatief, Techniek & Digitalisering en Leren & Professionaliseren. Lees meer over de landelijke pilot Professional Doctorate aan de HvA.