True Price Lab van start

Project rond de bereidheid tot betalen van de echte prijs voor voedsel en dranken

16 feb 2024 12:33 | Centre for Economic Transformation

Van 26 februari tot en met medio juni 2024 staan het bedrijfsrestaurant en de espressobar van het Corry Tendeloohuis van de HvA in het teken van het True Price Lab. Vier maanden lang mogen studenten en werknemers voor een aantal producten de vrijwillige keuze maken tussen het betalen van de verkoopprijs of de echte prijs. Dit project is een eerste veldverkenning naar de bereidheid van consumenten om de echte prijs, inclusief verborgen kosten voor milieu- en sociale impact, te betalen voor eten en drinken.

Echte Prijs versus Consumentenprijs

De True Price, of echte prijs, is de berekening en verbetering van de echte prijs van een product. De echte prijs bestaat uit de verkoopprijs plus alle externe sociale en milieukosten. De traditionele prijsstelling houdt geen rekening met dergelijke externe kosten, die in feite door de samenleving worden gedragen. Zo wordt er bijvoorbeeld bij het kopen van een kop koffie geen rekening gehouden met de schade aan het milieu bij ongediertebestrijding of de onderbetaling van de boeren die de koffie telen.

Het bedrag dat de deelnemers vrijwillig extra betalen wanneer zij kiezen voor de echte prijs, gaat 100% naar non-profit organisatie Solidaridad. Solidaridad komt in actie voor een wereld waarin alles wordt gemaakt en gekocht in solidariteit met mens, milieu en toekomstige generaties. Bezoekers van het bedrijfsrestaurant en de espressobar kunnen door het scannen van een QR code meer informatie krijgen over waar de bijdrage heen gaat.

Bekijk de video op NH NIeuws

Partners

Het True Price Lab is een initiatief van de Hogeschool van Amsterdam. Projectpartners zijn: het Centre for Economic Transformation (CET), het Centre for Market Insight , True Price & Impact Institute , HvA Facility Management, cateraar CIRFOOD , en het lectoraat Digital Commerce van de HvA, onder leiding van contactpersoon lector Jesse Weltevreden.

Sjoukje Goldman vertelt de aanwezigen over True Pricing

Hoofddocent Duurzame Marketing Sjoukje Goldman vertelt de aanwezigen over wat True Pricing is