Centre of Expertise Urban Vitality
Publicaties
220 Resultaten
-
Bewegen in en om school: essentieel voor de ontwikkeling van onze jeugd
30 juni 2022 | Urban VitalityHoe kan het dat iedereen weet dat bewegen en spelen essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren, maar dat het niet vanzelfsprekend onderdeel is van hun dag? Met mijn lectoraat Bewegen in en om School ...
-
Een les niet gevallen, is een les niet geleerd!
1 oktober 2021 | Urban Vitality -
De Keuzewijzer Online Beweegactiviteiten
1 juni 2021 | Urban Vitality -
Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek
1 mei 2021 | Urban Vitality -
Het belang van bewegingsonderwijs tijdens én na de pandemie
16 april 2021 | Urban VitalityIn Amsterdam kampt ruim 20% van de basisschoolkinderen met een motorische achterstand. Circa 5% van deze kinderen heeft zelfs een ernstige achterstand. Door schoolsluitingen tijdens de pandemie vielen de gymlessen ...
-
Meer bewegen in en om de scholen in de Westelijke Tuinsteden.
1 februari 2021 | Urban VitalityKinderen brengen een groot deel van de schooldag zittend door. Meer bewegen in en om de school zou een manier kunnen zijn om de gezondheid van alle kinderen<br/>op school te bevorderen. Vaker een actieve pauze ...
-
De dynamische schooldag: de complexiteit van het succesvol aanbieden van beweegactiviteiten
1 februari 2021 | Urban VitalityDe laatste jaren is er meer aandacht voor het dynamischer maken van de schooldag. Dagen waarop meer wordt bewogen en minder gezeten. In binnen- en buitenland zijn er meerdere beweegprogramma’s voor scholen ...
-
Het effect van beweegmomenten op school: wat weten we vanuit onderzoek?
1 februari 2021 | Urban VitalityDe laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het meer dynamisch inrichten van de schooldag, maar wat is er bekend over het effect van beweegmomenten op school? In dit artikel vatten we recente literatuur samen op ...
-
Ondersteuningsroute bewegen en motoriek
1 december 2020 | Afdeling CommunicatieWelke rol heeft de kinderfysio- en kinderoefentherapeut bij de gezonde (motorische) ontwikkeling van kinderen in het primair onderwijs?
-
De ondersteuningsroute bewegen en motoriek
1 januari 2020 | Urban Vitality -
Gymmermansoog
1 februari 2019 | Urban VitalityIn 2014 is het lectoraat Bewegingswetenschappen van de ALO (HvA) gestart met het MAMBO-project. MAMBO staat voor Meten Amsterdamse Motoriek Basisonderwijs. Daaruit vloeide Gymmermansoog voort, een onderzoeksproject ...
-
Hoe creëer je een veilige testomgeving in de gymzaal?
1 juni 2018 | Faculteit Bewegen, Sport en Voeding -
Fysieke ontwikkeling: motorische en zintuiglijke ontwikkeling
1 januari 2017 | Urban VitalityKinderen moeten de ruimte krijgen om de omgeving te ontdekken en hun motoriek en zintuigen te ontwikkelen. Het ontdekken van de omgeving gebeurt door bewegen, voelen, zien, ruiken, horen en proeven. En gaat dus ...
-
SALVO onderzoek
10 november 2016 | Urban VitalityAdolescenten van het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO) bewegen steeds minder, zijn lichamelijk minder fit en hebben steeds vaker overgewicht. Hierdoor neemt het risico op gezondheidsproblemen op ...
-
Beter inzicht krijgen in de kwaliteit (validatie) van de veelgebruikte 4- vaardighedenscan
28 september 2016 | Kenniscentrum Bewegen, Sport en VoedingGymdocenten in het PO willen naast hun ´Gymmermansoog´ ook graag een objectieve beoordeling kunnen geven over de beweegvaardigheid van hun leerlingen. Hierdoor wordt de 4-vaardighedenscan veel gebruikt. ...
-
Goed bewegen van basisschoolleerlingen is onze zorg
18 juli 2016 | Kenniscentrum Bewegen, Sport en VoedingSamenvatting Gymleraren zien steeds meer motorische problemen bij basisschoolleerlingen, die daardoor niet, of minder goed, de lessen bewegingsonderwijs kunnen volgen. Gymleraren willen daarom graag een goed traject ...
-
Extra uren bewegingsonderwijs in Amsterdam
1 mei 2016 | Faculteit Bewegen, Sport en Voeding -
Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling
1 april 2016 | Urban Vitality -
Goed bewegen van basisschoolleerlingen in onze zorg
1 januari 2016 | Faculteit Bewegen, Sport en Voeding -
Het plein wacht... (2)
1 juni 2015 | Urban VitalityDe meeste pleinen in Nederland kunnen uitgroeien tot een rijke speel- en beweegomgeving. Het plein wacht … en het wacht niet op de pleinwacht. De schoolomgeving kan voor meerdere onderwijskundige doelen ...