Centre of Expertise Urban Vitality
Publicaties
225 Resultaten
-
De kracht van de vakleerkracht, zorgprofessionals en de intern begeleider
1 november 2022 | Urban VitalityWerk jij als vakleerkracht al samen met de intern begeleider van de school? Weet jij wat deze professional voor jou kan betekenen? En is er een jeugdarts betrokken als een kind een ernstige motorische achterstand ...
-
Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks
1 oktober 2022 | Urban VitalityBobbelbanen of bewegingsbanen winnen aan populariteit binnen en buiten het bewegingsonderwijs. Wat is de kracht van bewegingsbanen, binnen welke voorwaarden zijn bewegingsbanen effectief en veilig? In het eerst deel ...
-
Teamwork bij motorische achterstand
1 september 2022 | Urban VitalityIn Amsterdam pakken diverse basisscholen de motorische achterstanden van leerlingen aan met de Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek. Twee intern begeleiders en twee gymleraren vertellen over de voordelen van samen ...
-
Bewegen in en om school: essentieel voor de ontwikkeling van onze jeugd
30 juni 2022 | Urban VitalityHoe kan het dat iedereen weet dat bewegen en spelen essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren, maar dat het niet vanzelfsprekend onderdeel is van hun dag? Met mijn lectoraat Bewegen in en om School ...
-
Kleuter in beweging!
1 januari 2022 | Urban VitalityKinderen, maar zeker kleuters vinden bewegen doorgaans leuk. Het is namelijk de natuurlijke behoefte van kleuters om in beweging te zijn; zo ontdekken ze de wereld! Ze leren door te spelen en bewegen waarbij de ...
-
Werkende aanpakken
1 januari 2022 | Urban VitalityIn dit hoofdstuk is een verzameling opgenomen van ‘good practices’ gericht op jongeren in het vmbo. Van iedere good practice wordt beschreven wat het doel is van de aanpak, vanuit welk model deze is ...
-
Een les niet gevallen, is een les niet geleerd!
1 oktober 2021 | Urban Vitality -
De Keuzewijzer Online Beweegactiviteiten
1 juni 2021 | Urban Vitality -
Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek
1 mei 2021 | Urban Vitality -
Het belang van bewegingsonderwijs tijdens én na de pandemie
16 april 2021 | Urban VitalityIn Amsterdam kampt ruim 20% van de basisschoolkinderen met een motorische achterstand. Circa 5% van deze kinderen heeft zelfs een ernstige achterstand. Door schoolsluitingen tijdens de pandemie vielen de gymlessen ...
-
Meer bewegen in en om de scholen in de Westelijke Tuinsteden.
1 februari 2021 | Urban VitalityKinderen brengen een groot deel van de schooldag zittend door. Meer bewegen in en om de school zou een manier kunnen zijn om de gezondheid van alle kinderen<br/>op school te bevorderen. Vaker een actieve pauze ...
-
De dynamische schooldag: de complexiteit van het succesvol aanbieden van beweegactiviteiten
1 februari 2021 | Urban VitalityDe laatste jaren is er meer aandacht voor het dynamischer maken van de schooldag. Dagen waarop meer wordt bewogen en minder gezeten. In binnen- en buitenland zijn er meerdere beweegprogramma’s voor scholen ...
-
Het effect van beweegmomenten op school: wat weten we vanuit onderzoek?
1 februari 2021 | Urban VitalityDe laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het meer dynamisch inrichten van de schooldag, maar wat is er bekend over het effect van beweegmomenten op school? In dit artikel vatten we recente literatuur samen op ...
-
Ondersteuningsroute bewegen en motoriek
1 december 2020 | Afdeling CommunicatieWelke rol heeft de kinderfysio- en kinderoefentherapeut bij de gezonde (motorische) ontwikkeling van kinderen in het primair onderwijs?
-
De ondersteuningsroute bewegen en motoriek
1 januari 2020 | Urban Vitality -
Gymmermansoog
1 februari 2019 | Urban VitalityIn 2014 is het lectoraat Bewegingswetenschappen van de ALO (HvA) gestart met het MAMBO-project. MAMBO staat voor Meten Amsterdamse Motoriek Basisonderwijs. Daaruit vloeide Gymmermansoog voort, een onderzoeksproject ...
-
Hoe creëer je een veilige testomgeving in de gymzaal?
1 juni 2018 | Faculteit Bewegen, Sport en Voeding -
Fysieke ontwikkeling: motorische en zintuiglijke ontwikkeling
1 januari 2017 | Urban VitalityKinderen moeten de ruimte krijgen om de omgeving te ontdekken en hun motoriek en zintuigen te ontwikkelen. Het ontdekken van de omgeving gebeurt door bewegen, voelen, zien, ruiken, horen en proeven. En gaat dus ...
-
SALVO onderzoek
10 november 2016 | Urban VitalityAdolescenten van het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO) bewegen steeds minder, zijn lichamelijk minder fit en hebben steeds vaker overgewicht. Hierdoor neemt het risico op gezondheidsproblemen op ...
-
Beter inzicht krijgen in de kwaliteit (validatie) van de veelgebruikte 4- vaardighedenscan
28 september 2016 | Kenniscentrum Bewegen, Sport en VoedingGymdocenten in het PO willen naast hun ´Gymmermansoog´ ook graag een objectieve beoordeling kunnen geven over de beweegvaardigheid van hun leerlingen. Hierdoor wordt de 4-vaardighedenscan veel gebruikt. ...