Centre of Expertise Urban Vitality
Projecten
10 Resultaten
Een overzicht van alle projecten binnen het lectoraat Bewegen in en om School:
-
BioS-teams voor een Dynamische Schooldag
2 sep 2023 - 1 mrt 2025Steeds meer basisscholen werken aan een Dynamische Schooldag: het creëren van meer beweegmomenten binnen en buiten het klaslokaal, waarbij de beweegmomenten optellen tot 60 minuten per schooldag. ...
-
Met een glimlach de gymles uit
1 sep 2023 - 31 aug 2025Via het bewegingsonderwijs bereiken vakleerkrachten alle kinderen in Nederland. Gymlessen bieden daarom een goede basis voor een leven lang bewegen. Uit onderzoek blijkt dat plezier in bewegen een belangrijke factor ...
-
Living Lab de Spelende Mens
1 jul 2023 - 31 dec 2024Of kinderen in Amsterdam voldoende sporten en bewegen hangt deels af van hun gezinssituatie; ouders spelen hierin een belangrijke rol. Geven zij zelf het goede voorbeeld? Het living lab ‘De Spelende Mens’ ...
-
Samen bewegen: diversiteit en inclusie in de gymles
1 mrt 2023 - 28 feb 2025Alle jongeren krijgen gymles op school. Toch voldoet slechts 50% van hen aan de beweegrichtlijn van 60 minuten per dag. Het curriculum van de gymles is van oudsher sport georiënteerd. Dit aanbod sluit niet aan ...
-
Een systemische blik op de Gezonde Motorische Ontwikkeling van kinderen in Amsterdam
1 jan - 31 decKinderen die het plezier van bewegen ervaren, bewegen vaker. Een gezonde motorische ontwikkeling draagt hieraan bij. Persoonlijke- en omgevingsfactoren bevorderen of belemmeren de motorische ontwikkeling van ...
-
Partnerschap met ouders in de ontwikkeling van kinderen met een motorische achterstand
1 sep 2022 - 1 sep 2024Kinderen bewegen minder dan hun ouders vroeger deden. Dat heeft nadelige gevolgen voor de fitheid en motoriek van kinderen: ze zijn minder sterk en flexibel, maar ook minder vaardig in bewegen. Professionals uit ...
-
Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek
1 jan 2021 - 1 jan 2025Maar liefst 16% procent van de Amsterdamse basisschoolleerlingen tussen de 6 en 9 jaar heeft een matige of ernstige achterstand in de grof motorische ontwikkeling. Denk aan balanceren, coördinatie en ...
-
Meer bewegen, beter bij de les?
6 jan 2020 - 31 aug 2025Kinderen brengen gemiddeld 65% van hun schooldag zittend door in de klas. Vaker een actieve pauze inplannen lijkt een simpele aanpassing op hun lesprogramma en levert bovendien een positieve bijdrage aan hun ...
-
Oog van de Meester
1 jan 2020 - 31 dec 2024Het Oog van de Meester verwijst naar de perceptuele bekwaamheid waarover gymdocenten moeten beschikken zodat ze nauwkeurig kunnen observeren hoe leerlingen bewegen tijdens hun lessen. Een nauwkeurige observatie is ...
-
Openbare ruimte als klaslokaal
1 jan 2020 - 1 jul 2024Middelbare scholieren brengen hun tijd vooral zittend door en 64% voldoet niet aan de richtlijn van 1 uur bewegen per dag. De school is de ideale plek om hun zitgedrag te verminderen. Tot nu toe richtte onderzoek ...