Hogeschool van Amsterdam

Urban Technology

Supply chain cacao haven San Pedro in Ivoorkust (TSAL)

Project TSAL (Towards a Sustainable Agro-Logistics) onderzoekt supply chain van cacao in regio San Pedro (Ivoorkust)

Project

Ivoorkust is een grote cacaoproducent. Veel cacao uit de regio San Pedro-Soubré komt rechtstreeks vanuit de haven van San Pedro naar de haven van Amsterdam, de grootste cacaohaven ter wereld. De supply chain (logistieke keten) naar en in de haven van Ivoorkust loopt niet altijd goed. Cacao blijft bijvoorbeeld lang in de opslagplaatsen, warehouses en bij de douane liggen. Dat komt omdat er niet altijd genoeg warehouses zijn of de juiste papieren er nog niet zijn. Dit kost tijd en geld. Met het project TSAL wordt inzicht verkregen in de cacao supply chain. Problemen in de logistieke schakels worden geïdentificeerd. Op basis daarvan worden verbeteringen bepaald.

Inzicht in schakels supply chain cacao 

De logistieke keten van cacao loopt van de cacaoboer in Ivoorkust tot verwerking in de haven van Amsterdam. De keten verloopt via vele schakels, zoals: 

  • coöperaties
  • handelaren
  • transporteurs
  • verwerkingsbedrijven
  • exporteurs
  • op- en overlagbedrijven in de haven van San Pedro
  • verscheping naar Amsterdam
  • de overslag, opslag en verwerking in de haven van Amsterdam

Deze schakels sluiten niet altijd goed aan. Dit komt bijvoorbeeld door de slechte staat van wegen (infrastructuur). Of door tijdverlies op de weg, bijvoorbeeld bij checkpoints langs de weg(en). Het TSAL project probeert meer inzicht te krijgen in de structuur en het functioneren van de verschillende schakels en processen in de supply chain naar en in San Pedro. Daarmee krijgen de onderzoekers inzicht in waar de keten kan worden geoptimaliseerd.

Simulatiemodel van de haven

De HvA bouwt een simulatiemodel van de logistiek keten van cacao in de regio San Pedro-Soubré. Het simulatiemodel wordt gevoed met echte gegevens uit het veld, zoals: 

  • Het totaal volumes/aantal kilo’s van cacao die per locatie wordt geproduceerd en naar de haven van San Pedro wordt vervoerd wordt via verschillende warehouses en exportbedrijven.
  • Het type vrachtwagens, de beladingsgraad, het aantal gereden kilometers, het totaal gebruik aan brandstof, de CO2-uitstoot van transporteurs en de distributie van locaties en capaciteit van opslagplaatsen en warehouses in de haven van San Pedro.
  • Hoe lang de cacao bij de opslagplaats(en) of warehouses ligt. 
  • Wachttijden onderweg, in de stad en in de haven van San Pedro, bijvoorbeeld door het wachten op douanepapieren of de opslag van cacao in de opslagplaatsen in de haven.

De onderzoekers kunnen met de verschillende parameters zoals volumes, tijdsverlies, brandstofverbruik en wachttijden experimenteren. Zo kunnen bepaalde effecten van verbeteringen in de logistiek keten worden voorspeld.

Investeringen in haven Ivoorkust  

Het project streeft ernaar om het simulatiemodel te ‘vullen’ met informatie. Het gevulde simulatiemodel kan vervolgens worden overgedragen aan de (haven)autoriteiten.

Ook wordt er een serious game ontwikkeld voor de havenautoriteiten en andere stakeholders in de logistieke keten. In het spel nemen de deelnemers verschillende rollen aan van stakeholders die in en rond de haven voorkomen, zoals havendirecteuren, ambtenaren, vissers en logistieke en transportbedrijven. Met het spel kunnen verschillende (beleids)scenario’s worden gespeeld. 

Het simulatiemodel en de serious game leveren informatie op. Hiermee kunnen de haven van San Pedro en stakeholders in de logistieke keten van cacao beter inzicht krijgen in waar mogelijkheden voor optimalisering liggen en waar in de toekomst kan worden geïnvesteerd.

Contact

Neem voor meer informatie contact op met Edith Petersen, projectleider TSAL.

Samenwerking

TSAL is een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, Port of Amsterdam International B.V., Deltares en Port of San Pedro. Het project wordt gefinancierd door de Wereldbank (Multi-Donor Trust Fund for Sustainable Logistics (MDTF-SL)).

Gepubliceerd door  Urban Technology 6 mei 2018