Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie
B. Schrandt (Bernadette) MA
OnderzoekerBernadette Schrandt heeft een achtergrond in Media, Art & Performance Studies en is sinds 2013 als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat Creative Media for Social Change.
In haar onderzoeken richt zij zich vooral op belevingsgerichte marketing in de erfgoedsector. Zij was onder andere projectleider van Designing Experiencescapes en De Tentoonstellingsmaker van de 21ste Eeuw, waar zij onderzoek heeft gedaan naar ontwerpkeuzes van tentoonstellingsmakers en de impact daarvan op bezoekers. In 2019 is Schrandt gestart met haar promotieonderzoek rondom de manier waarop cultureel-historische informatie gepresenteerd wordt in augmented en/of mixed reality toepassingen in de erfgoedsector.
Als docent geeft Schrandt begeleiding en/of lessen op het gebied van onderzoek, afstuderen, communicating design en (museale) storytelling.
In 2010 rondde Schrandt haar onderzoeksmaster af, waarbij ze zich vooral verdiepte in embodied experiences. Zowel tijdens als na haar afstuderen werkte Schrandt als werkgroepdocent aan de Universiteit Utrecht, waar ze betrokken was bij onderwijs binnen het departement van Media en Cultuur. Ook heeft zij als kwantitatief en kwalitatief onderzoeker marktgerichte vragen op het gebied van Media & Technology bestudeerd bij onderzoeksbureau Kantar TNS.
Voor een overzicht van relevante publicaties en presentaties, zie hier .
-
Staging Atmospheres at the Church: Facilitating a Plurality of Perspectives through Multimodal Augmented Reality
Schrandt, B. (2022). Staging Atmospheres at the Church: Facilitating a Plurality of Perspectives through Multimodal Augmented Reality. In L. C. Grabbe, P. Rupert-Kruse, & N. M. Schmitz (Eds.), Augmented Images: Trilogy of Synthetic Realities II (pp. 252-276). (Yearbook of Moving Image Studies; Vol. Band 6). Büchner-Verlag.
-
Mixed Reality: nieuwe manieren om je wereld te verrijken. Onderzoek naar de toepassing van mixed reality in erfgoed
van Dijk, D., Schrandt, B., Custers, T., Drosten, T., Loos, L., & van Dijk, T. (2022). Mixed Reality: nieuwe manieren om je wereld te verrijken. Onderzoek naar de toepassing van mixed reality in erfgoed. Waag Society.
-
Soundverse: een onderzoek naar de rol van VR in gelaagde betekenisconstructie bij de Oudekerkstoren.
Schrandt, B., Ariese, P., Evers, F., van der Zwaag, M., & Peltola, H. (2021). Soundverse: een onderzoek naar de rol van VR in gelaagde betekenisconstructie bij de Oudekerkstoren. Centre of Expertise for Creative Innovation.
-
Verbindende functie VR in events, cultuur en retail
Moes, A., Schrandt, B., Groot, W., & Kuijper, A. (2020). Verbindende functie VR in events, cultuur en retail. Web publication or website, MarketingTribune. https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/weblog/2020/06/column-verbindende-functie-vr-in-events-cultuur-en-retail/index.xml
-
Toolkit De tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw: evalueren van ontwerpbeslissingen
Ruyg, M., Schrandt, B., Hallema, G., & Kuyper, A. (2019, Sept 23). Toolkit De tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw: evalueren van ontwerpbeslissingen. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT). https://designingexperiencescapes.com/tools/toolkit-de-tentoonstellingsmaker-van-de-21ste-eeuw-evalueren-van-ontwerpbeslissingen/
-
De tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw
Schrandt, B., van Vliet, H., Hallema, G., & Kuijper, A. (2019). De tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw: ontwerpen voor beleving. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT). https://www.hva.nl/create-it/gedeelde-content/nieuws/nieuwsberichten/2019/09/onderzoek-helpt-tentoonstellingsmakers-met-evaluatie-van-bezoekersreacties.html
-
Een onderzoek naar de belevingswaarde van Van Gogh Droomt
van Vliet, H., Hallema, G., Kuijper, A., & Schrandt, B. (2019). Een onderzoek naar de belevingswaarde van Van Gogh Droomt. Hogeschool van Amsterdam.
-
Experience Tool: Mapping Facts And Practice To Develop (Spatial) Experiences
Moes, A., Schrandt, B., Manuputty, X., Admiraal, D., & van der Mark, A. (2019). Experience Tool: Mapping Facts And Practice To Develop (Spatial) Experiences. Artefact, Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT). https://designingexperiencescapes.com/tools/experience-tool-mapping-facts-and-practice-to-develop-spatial-experiences/
-
Researching the experiential value of interactive media exhibits
Schrandt, B. (2019). Researching the experiential value of interactive media exhibits. In B. Münzberg, S. Konietzko, & J. Goudis (Eds.), Contemporary Research Topics in Arts Education: German-Dutch Perspectives (pp. 36-43). Rät fur Kulturelle Bildung e.V..
-
Resultaten Museum Catharijneconvent
Schrandt, B., Hallema, G., Kuijper, A. E., & van Vliet, H. M. M. (2018). Resultaten Museum Catharijneconvent: Magische Miniaturen. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Crossmedia.
-
Resultaten Allard Pierson Museum
Schrandt, B., Kuijper, A. E., & Hallema, G. (2018). Resultaten Allard Pierson Museum: Crossroads. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Crossmedia. https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/d6cCBbQmQs5w8Vv
-
Eindrapportage Rijksmuseum Boerhaave: Resultaten veldwerk bezoekers vaste opstelling ‘Ziekte & Gezondheid’ en ‘Gouden Eeuw'
Hallema, G., Schrandt, B., Kuijper, A., & van Vliet, H. (2018). Eindrapportage Rijksmuseum Boerhaave: Resultaten veldwerk bezoekers vaste opstelling ‘Ziekte & Gezondheid’ en ‘Gouden Eeuw'. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Crossmedia.
-
Rapportage Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Schrandt, B., Kuijper, A., Hallema, G., & van Vliet, H. (2018). Rapportage Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: 'Nieuws of Nonsens' . Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Crossmedia.
-
Rapportage Joods Historisch Museum
Hallema, G., Schrandt, B., Kuijper, A., & van Vliet, H. (2018). Rapportage Joods Historisch Museum: Resultaten veldwerk bezoekers zaal 'Geschiedenis 1600-1900'. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Crossmedia.
-
Do (not) try this at the museum
Theuns, D. (Ed.), Verweij, C., Schrandt, B., van Westen, R., & van den Heuvel, W. (2018). Do (not) try this at the museum: lessons from Digital Museum Lab. Web publication or website, Museum ID. http://museum-id.com/not-try-museum-lessons-learned-digital-museum-lab/
-
Rapportage Allard Pierson Museum
Kuijper, A. E., Schrandt, B., & Hallema, G. (2017). Rapportage Allard Pierson Museum: veldwerk medewerkers. Hogeschool van Amsterdam, CREATE-IT Applied Research.
-
Rapportage Joods Historisch Museum
Hallema, G., Schrandt, B., & Kuijper, A. E. (2017). Rapportage Joods Historisch Museum: veldwerk medewerkers. Hogeschool van Amsterdam, CREATE-IT Applied Research.
-
Resultaten Focusgroepen 1600-1900 Galerij
Schrandt, B. (2017). Resultaten Focusgroepen 1600-1900 Galerij: Joods Historisch Museum. Hogeschool van Amsterdam, CREATE-IT Applied Research.
-
Reizen in de Tijd: evaluatie van een cultureel computerspel in het basisonderwijs
Schrandt, B., & van Vliet, H. (2017). Reizen in de Tijd: evaluatie van een cultureel computerspel in het basisonderwijs. Cultuur+Educatie, 16(47), 168-193.
-
Onderzoeksrapportage Maya’s
Schrandt, B., & Rovers, M. S. W. (2016). Onderzoeksrapportage Maya’s: heersers van het regenwoud. Hogeschool van Amsterdam, CREATE-IT Applied Research.
-
Onderzoeksrapportage Overspoeld – Zuiderzee Museum
Schrandt, B., & Rovers, M. S. W. (2016). Onderzoeksrapportage Overspoeld – Zuiderzee Museum. Hogeschool van Amsterdam, CREATE-IT Applied Research.
-
ZieZo Marokko
Schrandt, B., Dessing, N., & van Vliet, H. M. M. (2016). ZieZo Marokko: reis mee met Esmaa, Fatima, Nasrdin en Yousef. Hogeschool van Amsterdam, CREATE-IT Applied Research.
-
De belevingswaarde van Musea
van Vliet, H., Schrandt, B., & Groot, W. (2015). De belevingswaarde van Musea: aanvraag voor de regeling RAAK-PUBLIEK van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Hogeschool van Amsterdam, CREATE-IT Applied Research.
-
The fashion retailscape: innovations in shopping
van Vliet, H., Moes, A., & Schrandt, B. (2015). The fashion retailscape: innovations in shopping. Creative Industries Publishing.
-
HvA onderzoekt bezoekersbeleving IJstijd
van Vliet, H. M. M., & Schrandt, B. (2015). HvA onderzoekt bezoekersbeleving IJstijd. Museumvisie, (3), 60.
-
Kansen en keuzestress
van Vliet, H., & Schrandt, B. (2015). Kansen en keuzestress: belevingswaarde en digitale media in musea. Museumpeil, 44, 26-28.