Hogeschool van Amsterdam

Urban Technology

Studenten maken interactieve bol voor Amsterdam Light Festival

26 nov 2014 10:32

Acht HvA-studenten maken voor het Amsterdam Light Festival een grote lichtbol die met kleuren de stemming van de stad weergeeft. De bol staat vanaf donderdag naast de Torontobrug, de brug over de Amstel naar de Stadhouderskade.

Studenten van de domeinen Techniek en Digitale Media en Creatieve Industrie werken samen aan het lichtobject met onderzoekers uit het Citizen Data Lab en met Rogier van der Heide, de artistiek leider van het Amsterdam Light Festival. Deze bol, de Amsterdam Sphere, licht op in verschillende kleuren, naargelang de stemming van de stad. Zo ziet iedereen die de brug oprijdt meteen hoe de stad zich die dag voelt.

Studenten van de opleidingen Bouwkunde, Product Design en Commerciële Economie maakten het stalen geraamte van drie bij drie meter, met duizenden ledlampjes erop. Drie Informaticastudenten werkten het interactieve gedeelte van het kunstwerk uit.

De stemming van Amsterdam

Informatica-student Joppe Lauriks legt uit hoe het werkt: ‘Een externe server analyseert alle tweets waaraan de geolocatie Amsterdam is toegevoegd, en alle tweets die #Amsterdam hebben. De server geeft de ‘mood’ van Amsterdam vervolgens weer in een getal. Een minicomputer (de Raspberry PI) haalt via een mobiele internetverbinding dit getal op van de server en zoekt uit welk kleurenfilmpje hoort bij dit getal, en stuurt dit naar de afzonderlijke ledstrips. De bol licht daarna op in de kleur die bij de mood past.'

Dus twitteren veel mensen #happy of #smile, dan licht de bol op in vrolijke kleuren. De bol is de hele dag in beweging. Hoe meer berichten, hoe heftiger de lichteffecten.

Niet bang voor data

Het Amsterdam Light Festival trekt jaarlijks zo’n half miljoen bezoekers. Artistiek lieder Rogier van der Heide is enthousiast over het kunstwerk: ‘De koppeling met de stad is iets nieuws op het festival. We kregen zo’n 1000 inzendingen van kunstenaars, maar bijna niemand kwam op het idee om een interactief kunstwerk te maken. Samen met de studenten en onderzoekers ontwikkelden we dit idee. Hiermee laten wij zien dat het gebruik van data ook iets moois kan opleveren, en niet bedreigend hoeft te zijn.’

De Amsterdam Sphere staat er tot en met 18 januari- net voor Blue Monday. Een mooi moment om te kijken in wat voor humeur de stad is.

 

Het Citizen Data Lab richt zich op data-analyse voor citizen empowerment. Citizen Data Lab maakt deel uit van HvA-kenniscentrum CREATE-IT en van het Amsterdam Creative Industries Network, Amsterdam (samenwerking Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Hogeschool Inholland en de Hogeschool van Amsterdam.)